• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Lendo - Forumets favorit
2. Zmarta - Ett bra alternativ
3. Sambla - Jämförelsetjänst
4. Flexkontot - Swish-utbetalning, ingen UC
5. Klaralån - Lån utan UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Banky - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Lumify - Lån utan UC

Gemensam ekonomi eller ej?

Roberto77

Viktig medlem
Poäng: 227
Blev medlem
25 December 2020
Meddelanden
94
Mottagna reaktioner
82
Poäng
227
Hej alla!
Ni som har sätt min tidigare tråd så började jag hamna i skiten ekonomiskt utan att berätta för min sambo. Låg på ca 200 tusen i kredit och smålån och gick back kanske 5 - 10 i månaden om jag inte lyckades få in extra.

är idag helt och hållet skuldfri och har minimerat mina utgifter.
Men min fråga är nu för det blir som sagt alltid lite tjafs om ekonomi speciellt nu när jag känner att min sambo tjänar minst men spenderar mest.. ibland nödvändigt såklart men mycket onödigt med eller saker som kunde vänta..

Jag är orolig att om vi skall gå in i en gemensam ekonomi är att hon börjar se att det finns bra med pengar att hon spenderar mer av det som finns kvar samt att det skulle lägga henne på ”latsidan” och inte kämpa lika hårt för tjäna in pengar?
Är inte snål, jag betalar hela vår hyra (11k plus el), betalar grejer till barnen, betalar så fort det är något osv när henne pengar som skall gå till mat, kläder till barnen, sin egna bil och bensin inte räcker till..

Hon har vad jag vet inga direkta skulder, förutom lite klarna på kanske totalt 1500kr som hon betalar av och fyller på.. förutom till hennes släkting som hon är skyldig 60 000kr (inget jag har med att göra)

Men min tanke är att vi lägger båda våra löner på ett konto, betalar alla räkningar vi har tillsammans (räknar med ca 25 000kr inkl mat och div)
Jag får ut efter skatt ca 27 000kr efter min förmånsbil och bränsle är betalt och hon får ut runt 17 000kr. Då bör vi ha ca 18 - 19k kvar
Vi lägger 10 av dessa på spar och 4 000kr var med att göra vad vi vill med (kläder till oss själva, hobbys osv).

men då kommer det där med hennes lån till sin släkting som hon säkert skulle vilja betala av nu då med våra gemensamma pengar (ett lån som jag inte stötta och sa redan från börjat att detta är på henne)
Hur skulle ni isåfall lagt upp detta?
Skall hon betala det med sin del av 4000kr hon han varje måndag eller skall vi gemensamt betala detta och sen dra av en peng till oss båda? Tips?
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Hw77

Viktig medlem
Poäng: 287
Blev medlem
26 Oktober 2019
Meddelanden
98
Mottagna reaktioner
121
Poäng
287
Ni har barn som ni har ansvar för tillsammans - ta gemensamt ansvar för er ekonomi.
- prata ihop er om hur ni skulle vilja att er ekonomi ser ut om ett halvår
- bestäm hur ni delar upp era inkomster ex utgifter sparande, fickpengar
- prata om o bestäm hur ni ska hantera oväntade utgifter - gemensam ekonomi kräver gemensamma beslut. Bestäm vad ni ska göra om ni inte är överens.

kom överens om det, sen hjälper du till att betala av hennes skulder - dom ett halvår har ni förhoppningsvis en fungerande gemensam ekonomi.

Ps en gemensam ekonomi kräver att man går från ett ”mitt o ditt” till ett ”vårt”-tänk.
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp