Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Brixo Privatlån - Ingen UC
4. Kredio - Lån utan UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Brixo Kontokredit - Swish-utbetalning & Ingen UC
8. Tomly - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Klaralån - Lån utan UC

Gratis mat under skuldsanering - vad gäller?

Ny medlem
Poäng: 6
Meddelanden
2
Mottagna reaktioner
1
Poäng
6
Hej alla! Jag har sökt runt lite men inte lyckats hitta någon som sitter i liknande sits.

Jo, det är så att jag har en pågående skuldsanering (ungefär 3 år kvar, med nollbeslut) och har under saneringen flyttat hem till min farsa. Jag betalar hyra varje månad (hyresbeloppet är exakt samma som förra boendet) men däremot så blir jag ofta bjuden på mat här. Maten ingår INTE avtalsenligt i hyresavgiften. De pengar jag inte har lagt på mat har åkt in på ett sparkonto. Bör också tilläggas att jag även sparar en hel del pengar på att nästan aldrig köpa nya kläder eller "gå ut" etc vilket gör att beloppet som kan åka in på sparande är relativt (till min pyttelilla inkomst...) stort. Är överlag en riktig snåljåp och brukar käka gröt till lunch haha...

Frågorna kommer här: eftersom mina utgifter för mat minskat rätt rejält, behöver jag begära en omprövning? Eller får jag "göra vad jag vill" med de pengarna eftersom de ingår i förbehållsbeloppet och själva hyresavgiften är oförändrad? Kontrollerar kronofogden mina konton under en pågående skuldsanering? Kan borgenärerna kontrollera mina konton?

Tacksam för svar och eventuell insikt.

Matkostnader är inte en del av förbehållsbeloppet (Inkomst, skatt, medicin, transport till o från jobb, normalbelopp, buffert) därför är matkostnader inget du ska ompröva.

Tack för svar till er båda, enormt uppskattat!

LånaUtanPapper, är du helt säker? Alltså, det räknas inte in i "faktiska boendekostnader"? Vore ju fantastiskt isåfall. Det skulle liksom innebära att jag kommer gå ur saneringen med en kontantinsats till en liten lägenhet. Verkligen en tvärvändning mot hur mitt liv varit fram tills saneringen.

Kan man komma ur en skuldsanering med en besparing till en kontantinsats så är detta system helt jävla sjukt.

Kan man komma ur en skuldsanering med en besparing till en kontantinsats så är detta system helt jävla sjukt.
Det är ju bara positivt om man lyckas spara under en skuldsanering.
Till viss del kan man öka inkomsten och minska utgifterna.

Varför skulle det vara sjukt?

Det är ju bara positivt om man lyckas spara under en skuldsanering.
Till viss del kan man öka inkomsten och minska utgifterna.

Varför skulle det vara sjukt?
För att varför ska du kunna spara när borgenärena får en bråkdel tillbaka av vad den som har skuldsanering lånat. Dessa pengar borde gå till borgenärerna

Tack för svar till er båda, enormt uppskattat!

LånaUtanPapper, är du helt säker? Alltså, det räknas inte in i "faktiska boendekostnader"? Vore ju fantastiskt isåfall. Det skulle liksom innebära att jag kommer gå ur saneringen med en kontantinsats till en liten lägenhet. Verkligen en tvärvändning mot hur mitt liv varit fram tills saneringen.
Jag är 100% tvärsäker. Kostnader för har inget med faktiska boendekostnader att göra. i KFM:s beräkning för boende ingår inte hemförsäkring eller el heller. Tycker absolut du ska spara till det om du har möjlighet!

För att varför ska du kunna spara när borgenärena får en bråkdel tillbaka av vad den som har skuldsanering lånat. Dessa pengar borde gå till borgenärerna
Borgenärerna har redan fått tillbaka deras pengar genom deras höga ränta som man har betalat under flera år! Tyck aldrig synd om banker!

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Tillbaka
Topp