• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Flexkontot - Nu med Swish, ingen UC
5. Brixo - Lån utan UC
6. Klaralån - Lån utan UC
7. Merax - Lån utan UC
8. Banky - Lån utan UC
9. Nstart - Nystartslån
10. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
11. Binly - Lån utan UC

Hur räknar KFM och vad tar de hänsyn till vid omprövning?

knickedick

Aktiv medlem
Poäng: 41
Blev medlem
17 April 2024
Meddelanden
35
Mottagna reaktioner
15
Poäng
41
Hej!
Jag har haft skusan sedan inledande oktober 2022 och fastställt jan 2023. När jag sökte höll min hyresvärd på med renoveringar och sa väldigt vagt att "det kommer bli hyreshöjning i framtiden" och "kanske 1800 eller 3000, vi vet inte". Redan innan försökte jag byta till billigare boende flera gånger men antingen fick jag eller bytesparten avslag. Jag nämnde för KFM som sa "du får söka omprövning när det är dags".

Dagen kom 27 oktober 2023 när hyresvärden ville ha mer pengar, retroaktivt också. Betalningarna skulle börja med start december 2023 och med retroaktiviteten under 3 månader skulle det bli 25000 mer att betala för att reglera retroaktiviteten, där summan var okänd innan beskedet, och därefter en stegvis ökning med 2500 per månad första året för att slutligen landa på 3500 mer per månad.

Samma dag som lappen damp ner i brevlådan sökte jag omprövning. 4 månader senare hörde kfm av sig, 2 månader till har gått och inget besked.

Problemet är ju att den betalfria månaden i dec inte täckte den totala skillnaden och lämnar inget kvar till mat m m.

Två val från det:
1. Inte betala hyran och riskera lägenheten, men fortsätta vägen mot skuldfrihet i hemlöshet.
2. Inte betala enligt plan under tre månader, riskera skuldsaneringen och bli evighetsgäldenär, men med bostad.
Fett moment 22.

Så...vad skulle ni göra i denna situation? Jag är ju inte kreditvärdig och kan alltså inte ta lån.

Kort bakgrund. Inga förfallna skulder vid ansökan. Jobbade heltid och extra med snittinkomst på ca 65000/mån. Skulder på ca 1.8 miljoner blanco. Sökte skusan p g a började bli sjuk och behövde byta jobb samt en massa bakgrundsorsaker som började komma tillbaks.
Tagit mig tillbaks från införsel och 40+ betalningsanmärkningar p g a sjukdom m m 10-15 år innan.

Nu: lägre lön, alla skulder förfallna.

Tips? Tar kfm hänsyn till att det inte finns ens en teoretisk möjlighet att klara av att betala allt och samtidigt försörja sig själv och barn?
 
Senast ändrad:
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Patron

V.I.P
Poäng: 487
Blev medlem
15 September 2022
Meddelanden
652
Mottagna reaktioner
332
Poäng
487
Du väntar alltså på att kronofogden ska komma med ett besked angående din omprövning angående ökad boendekostnad.
Den borde komma vilken dag som helst nu eller inom någon vecka max .Men får du myndighetspost digitalt genom Kivra eller per brev? Har du myndighets posten per brev så kan den ju faktist ha fastnat på vägen så ring gärna KFM och hör dig för så fort du har tillfälle.

Tänkte rent spontant att du har ju en betalningsfri månad i Juni och inte bara i december som du nämnde och hur ser det ut med skatteåterbäringen?
 

knickedick

Aktiv medlem
Poäng: 41
Blev medlem
17 April 2024
Meddelanden
35
Mottagna reaktioner
15
Poäng
41
Tack för svar. Kan man vänta så länge som till Juni? Kan de ta hänsyn till det? Jag tänker att om jag inte kan betala så påverkar det beslutet.
 

Patron

V.I.P
Poäng: 487
Blev medlem
15 September 2022
Meddelanden
652
Mottagna reaktioner
332
Poäng
487
Du nämnde bara december, så jag visste inte om du tagit med Juni i dina beräkningar.

Okej då kommer den direkt i realtid så då kan vi bortse från att det har kommit bort i vanliga postgången.

Om du inte betalar så kommer KFM att skicka en påminnelse samt att varje kvartal skickar KFM också ut ett meddelande till dina borgenärer att du inte betalat.Har man fått påminnelse bör du betala ikapp så snabbt du kan.
Om du slutar betala på din betalplan så riskerar du att få din betalplan förlängd och i värsta fall att din skuldsanering avbryts.

Har du inte saker hemma som du skulle kunna sälja på blocket eller Tradera och dylikt man har mer än vad man tror hemma som är av värde oftast.
 

knickedick

Aktiv medlem
Poäng: 41
Blev medlem
17 April 2024
Meddelanden
35
Mottagna reaktioner
15
Poäng
41
Ja det är sant. Finns säkert nåt jag kan sälja. Sålde en massa förra året o 2022 o inte köpt nytt..men bra idé.
Ja det är problemet. Flera sena betalningar i rad...rävsax.
 

Patron

V.I.P
Poäng: 487
Blev medlem
15 September 2022
Meddelanden
652
Mottagna reaktioner
332
Poäng
487
Jag förstår, dom har ju gjort en beräkning på ditt existens minimum så dom kommer inte ha så stor förståelse tyvärr eftersom dom har räknat på att du ska klara dig sen var det ju jävligt typiskt att det skulle bli så dum timing och med väldigt långa väntetider just nu men det är bara att försöka och bita ihop och göra det rätta du har säkert för en månadshyra hemma eller två! Du kan ringa imorgon och fråga om ditt ärende förklara att det gått totalt sex månader sedan du sökte omprövning och förklara hur det ligger till alltid bra att föra en dialog.
 

knickedick

Aktiv medlem
Poäng: 41
Blev medlem
17 April 2024
Meddelanden
35
Mottagna reaktioner
15
Poäng
41
Jag förstår, dom har ju gjort en beräkning på ditt existens minimum så dom kommer inte ha så stor förståelse tyvärr eftersom dom har räknat på att du ska klara dig sen var det ju jävligt typiskt att det skulle bli så dum timing och med väldigt långa väntetider just nu men det är bara att försöka och bita ihop och göra det rätta du har säkert för en månadshyra hemma eller två! Du kan ringa imorgon och fråga om ditt ärende förklara att det gått totalt sex månader sedan du sökte omprövning och förklara hur det ligger till alltid bra att föra en dialog.
Tack för tips. Ja jag fattar. Slår man ut summan ska det ju gå att klara. Men i december hade jag t ex redan tidigare planerat att köpa in nödvändiga saker till dottern (t ex terminskort) och betala för en gjord aktivitet.
Totalt sett har jag hamnat på minus och det jag skulle ha till uppehälle åts upp av hyreshöjningen.
Nu kommer det förhoppningsvis rulla på och jag hoppas det löser sig.
Hyresvärden har inte velat dela upp retroaktiviteten heller...
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp