Hem
Forum
Nya inlägg
Bokmärken
Sök forum
Nytt i forumet
Populära trådar
Bästa Samlingslån
Lånforums guide Samlingslån
Logga in
Registrera
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara titlar
Av:
Nya inlägg
Bokmärken
Sök forum
Meny
Logga in
Registrera
Navigering
Installera vår App!
Installera
Fler alternativ
Kontakta oss
Stäng Meny
Senaste inlägg
Populära trådar
Bästa samlingslån
Bästa Sms-lån
Bästa Lån utan UC
Lånforums guide Samlingslån
Lånforum.se rekommenderar
1.
Zmarta
- Forumets favorit
2.
Lendo
- Ett bra alternativ
3.
Loanstep
- Ingen UC, nytt erbjudande
4.
Klaralån
- Lån utan UC
5.
Brixo Privatlån
- Ingen UC
6.
Creditstar
- Ingen UC, nytt erbjudande
7.
Tomly
- Lån utan UC
8.
Kredio
- Lån utan UC
9.
Flexkontot
- Swish, ingen UC
10.
Ferratum
- Lån utan UC
11.
Brixo
- Swish-utbetalning & Ingen UC
Visa ränteexempel
Hem
Forum
Övrigt
Hjälp! (KFM)
I väntan på allt
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Janina" data-source="post: 386839" data-attributes="member: 8818"><p>Nu är jag ju inte där än, så kanske fel av mig att svara, men jag har funderat mycket på det och kan dela med mig av hur jag tänker.</p><p>Till att börja med är det ju näst intill omöjligt att veta hur lång tid det tar innan löneutmätningen börjar, så man får ju hela tiden ha i huvudet att du inte kan räkna med att det är 8-9 månader, så det gäller att börja tänka långt innan. </p><p></p><p>Samma dag som jag släppte allt, gjorde jag en översikt av vad som är viktigast för mig i framtiden ( när jag kommer leva på löneutmätningen), det här kan ju skilja enormt från olika personer. Tänk efter vad som är viktigt för dig. Är det att du har en skaplig dator som håller i många år, är det en ny säng, en ny tv. Är det att du har snygga kläder, maten du kommer äta, att du kan unna dig någon liten semester, att du har en buffert etc. Du kommer inte ha råd att köpa/ha allt, så gör en prioriteringslista och börja beta av lön för lön med det viktigaste och kör på så länge det går. Tänk bara på att du inte får/kan äga dyra prylar som KFM kan utmäta om de kommer hem till dig. Köp bättre begagnad elekronik eller håll dig till budgetmärken om du köper dator, tv, mobil. </p><p></p><p>Trots att det finns pengar nu när man inte betalar sina lån längre, så försöker jag handla så billigt som möjligt redan nu, så pengarna räcker till så mycket som möjligt. Jag har köpt en ny mobil kontant, men köpte en billig, istället för att ta en dyr och månadsbetala på. Det gynnar ju mobilräkningen varje månad sen. Jag har en tv som är gammal, men den håller än, så den har jag valt att behålla och kanske kan köpa ny när den istället går sönder om jag kan spara undan lite kontanter. Jag har även valt att köpa på mig några ordentliga skor som förhoppningsvis håller lite längre, vinterjacka som jag hängt i garderoben och ska plocka fram som ny längre fram. Har fyllt på med lite strumpor och underkläder som jag inte ens använder nu, utan de ligger nya tills den dagen jag behöver slänga de gamla jag använder nu. Jag är inte så intresserad av kläder, men kommer köpa lite nya basplagg, så minimal budget kommer läggas där sen. Även mat har jag börjat bunkra, naturligtvis inte kyl och frysvaror nu, men ordentliga storpack av ris, pasta, nudlar, konserver, tvättmedel, schampo, tvål mm när det kommer på extrapris. Det gör att matkostnaderna minskar redan nu och pengarna kan användas till min prioriteringslista istället. Jag som har glasögon har även utnyttjat rejäla rabatter på just detta på nätet och köpt 2 nya par för att den kostnaden ska försvinna i förhoppningsvis ett par tre år iallafall. </p><p></p><p>När det kommer till kontanter så är det där jag är mest "rädd" för att spara. Vågar man spara dem hemma? Jag vet inte. Än har jag inte lagt undan en krona, men tänkte börja på nästa lön med kanske 5 tusen. Antingen kommer jag gömma dem väl, eller be en pålitlig vän att ta hand om dem. Funderar också på om man kanske kan köpa presentkort till sig själv i de affärer man vet att man handlar i, så att man har pengarna där och kan betala med när man behöver något extra sen. </p><p></p><p>Jag har kollat över mina matkostnader och andra övriga utgifter så jag mer eller mindre vet exakt hur mycket pengar jag kan leva på för att ha ett någorlunda bra liv. Då har jag naturligtvis inte räknat med saker från min prioriteringslista jag gjort, eftersom den listan är det förberedande sättet för att jag ska slippa köpa det sen på bra länge iallafall. Med god planering tror jag att jag skulle kunna klara av matkostnader på ca 1500 kr ( jag gör mycket storkok, långkok och utnyttjar rabatter och säsongsmat och bor själv) och köper sällan till aldrig utemat. Övriga räkningar ( a-kassa, försäkring, mobil, internet ,el, kommer ligga på ca 1200 kr i månaden. Det blir 2700 när "allt" är betalt med maten. Då räknar jag på förbehållsbeloppet på 5717 kr idag och har alltså ändå ca 3000 kvar ändå på det, som kan gå till något oförutsett, (mer mat, nöje, frisör, tandläkare, sparande eller vad man nu vill och känner att man behöver som lite guldkant ibland för att livet ska kännas ok). Nu hoppas man ju på att förbehållsbeloppet höjs lite vid årskiftet också, men jag har ändå räknat på minsta beloppet som gäller nu. Känns faktiskt helt ok ändå om min plan fungerar ända ut, och hoppas du fått lite ideer du tycker var bra.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Janina, post: 386839, member: 8818"] Nu är jag ju inte där än, så kanske fel av mig att svara, men jag har funderat mycket på det och kan dela med mig av hur jag tänker. Till att börja med är det ju näst intill omöjligt att veta hur lång tid det tar innan löneutmätningen börjar, så man får ju hela tiden ha i huvudet att du inte kan räkna med att det är 8-9 månader, så det gäller att börja tänka långt innan. Samma dag som jag släppte allt, gjorde jag en översikt av vad som är viktigast för mig i framtiden ( när jag kommer leva på löneutmätningen), det här kan ju skilja enormt från olika personer. Tänk efter vad som är viktigt för dig. Är det att du har en skaplig dator som håller i många år, är det en ny säng, en ny tv. Är det att du har snygga kläder, maten du kommer äta, att du kan unna dig någon liten semester, att du har en buffert etc. Du kommer inte ha råd att köpa/ha allt, så gör en prioriteringslista och börja beta av lön för lön med det viktigaste och kör på så länge det går. Tänk bara på att du inte får/kan äga dyra prylar som KFM kan utmäta om de kommer hem till dig. Köp bättre begagnad elekronik eller håll dig till budgetmärken om du köper dator, tv, mobil. Trots att det finns pengar nu när man inte betalar sina lån längre, så försöker jag handla så billigt som möjligt redan nu, så pengarna räcker till så mycket som möjligt. Jag har köpt en ny mobil kontant, men köpte en billig, istället för att ta en dyr och månadsbetala på. Det gynnar ju mobilräkningen varje månad sen. Jag har en tv som är gammal, men den håller än, så den har jag valt att behålla och kanske kan köpa ny när den istället går sönder om jag kan spara undan lite kontanter. Jag har även valt att köpa på mig några ordentliga skor som förhoppningsvis håller lite längre, vinterjacka som jag hängt i garderoben och ska plocka fram som ny längre fram. Har fyllt på med lite strumpor och underkläder som jag inte ens använder nu, utan de ligger nya tills den dagen jag behöver slänga de gamla jag använder nu. Jag är inte så intresserad av kläder, men kommer köpa lite nya basplagg, så minimal budget kommer läggas där sen. Även mat har jag börjat bunkra, naturligtvis inte kyl och frysvaror nu, men ordentliga storpack av ris, pasta, nudlar, konserver, tvättmedel, schampo, tvål mm när det kommer på extrapris. Det gör att matkostnaderna minskar redan nu och pengarna kan användas till min prioriteringslista istället. Jag som har glasögon har även utnyttjat rejäla rabatter på just detta på nätet och köpt 2 nya par för att den kostnaden ska försvinna i förhoppningsvis ett par tre år iallafall. När det kommer till kontanter så är det där jag är mest "rädd" för att spara. Vågar man spara dem hemma? Jag vet inte. Än har jag inte lagt undan en krona, men tänkte börja på nästa lön med kanske 5 tusen. Antingen kommer jag gömma dem väl, eller be en pålitlig vän att ta hand om dem. Funderar också på om man kanske kan köpa presentkort till sig själv i de affärer man vet att man handlar i, så att man har pengarna där och kan betala med när man behöver något extra sen. Jag har kollat över mina matkostnader och andra övriga utgifter så jag mer eller mindre vet exakt hur mycket pengar jag kan leva på för att ha ett någorlunda bra liv. Då har jag naturligtvis inte räknat med saker från min prioriteringslista jag gjort, eftersom den listan är det förberedande sättet för att jag ska slippa köpa det sen på bra länge iallafall. Med god planering tror jag att jag skulle kunna klara av matkostnader på ca 1500 kr ( jag gör mycket storkok, långkok och utnyttjar rabatter och säsongsmat och bor själv) och köper sällan till aldrig utemat. Övriga räkningar ( a-kassa, försäkring, mobil, internet ,el, kommer ligga på ca 1200 kr i månaden. Det blir 2700 när "allt" är betalt med maten. Då räknar jag på förbehållsbeloppet på 5717 kr idag och har alltså ändå ca 3000 kvar ändå på det, som kan gå till något oförutsett, (mer mat, nöje, frisör, tandläkare, sparande eller vad man nu vill och känner att man behöver som lite guldkant ibland för att livet ska kännas ok). Nu hoppas man ju på att förbehållsbeloppet höjs lite vid årskiftet också, men jag har ändå räknat på minsta beloppet som gäller nu. Känns faktiskt helt ok ändå om min plan fungerar ända ut, och hoppas du fått lite ideer du tycker var bra. [/QUOTE]
Verifiering
Klassisk svensk soppa som är gul och brukar vara populär inom militären...
Skicka svar
Hem
Forum
Övrigt
Hjälp! (KFM)
I väntan på allt
Topp