• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Lendo - Forumets favorit
2. Zmarta - Ett bra alternativ
3. Sambla - Jämförelsetjänst
4. Flexkontot - Swish-utbetalning, ingen UC
5. Klaralån - Lån utan UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Banky - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Lumify - Lån utan UC

Ju större skuld man får ökar de risken för hembesök?

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
25 848
Mottagna reaktioner
12 598
Poäng
9 787
Tack för alla dina svar, @Lasseman. Jag har en relativt liten skuld hos KFM, men det är så då att storleken på skulden inte styr sannolikheten för hembesök? Nu har skulden jag har fördubblats sedan tillgångsutredningen i april som resulterade i en utredningsrapport.
Som sagt är det en relativt liten skuld fortfarande och jag hoppas på att snart kunna betala av den helt. Men tror du att jag kan ”slappna av” lite så länge?

Bedömningen av om det finns egendom av utmätningsbar karaktär är det som styr. Har du väldigt liten skuld, bara enstaka tusenlappar eller så blir det nog ingen brådska att åka iväg heller.
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Ines17

Viktig medlem
Poäng: 52
Blev medlem
25 Juli 2018
Meddelanden
83
Mottagna reaktioner
10
Poäng
52
Bedömningen av om det finns egendom av utmätningsbar karaktär är det som styr. Har du väldigt liten skuld, bara enstaka tusenlappar eller så blir det nog ingen brådska att åka iväg heller.
Tack @Lasseman förnsitt tålamod och dina svar!
Oavsett så är sannolikheten väldigt liten då, att det görs en ny utredning om det finns en någorlunda färsk sådan (3 månader gammal)? Har jag förstått det rätt?
jag sitter inte på några guldtackor eller Picassos som jag försöker gömma undan, men jag har otrolig ångest inför ett hembesök ändå.
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
25 848
Mottagna reaktioner
12 598
Poäng
9 787
Tack @Lasseman förnsitt tålamod och dina svar!
Oavsett så är sannolikheten väldigt liten då, att det görs en ny utredning om det finns en någorlunda färsk sådan (3 månader gammal)? Har jag förstått det rätt?
jag sitter inte på några guldtackor eller Picassos som jag försöker gömma undan, men jag har otrolig ångest inför ett hembesök ändå.
Ja risken är liten
 

Insatt

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 177
En av våra mest kunniga
Blev medlem
28 November 2021
Meddelanden
2 633
Mottagna reaktioner
1 664
Poäng
1 177
Tack @Lasseman förnsitt tålamod och dina svar!
Oavsett så är sannolikheten väldigt liten då, att det görs en ny utredning om det finns en någorlunda färsk sådan (3 månader gammal)? Har jag förstått det rätt?
jag sitter inte på några guldtackor eller Picassos som jag försöker gömma undan, men jag har otrolig ångest inför ett hembesök ändå.
Inklusive avhysningar samt övriga handräckningar som innebär tillträde till bostad skulle jag gissa att under 1% av samtliga får "hembesök" (utmätningsförrättning) årligen.
 

sadtothedeepest

Aktiv medlem
Poäng: 27
Blev medlem
2 December 2021
Meddelanden
24
Mottagna reaktioner
8
Poäng
27
Det görs ju tillgångsutredning varje år (ibland vartannat). Hembesök skulle då bli aktuellt ett år efter den senaste utredningen. Det skulle då vara om nästa handläggare gör en vitt skild bedömning från den förra.

Igår fick jag hembesök av Kronofogden. Två kraftiga men som berättade att de har rätt att tar saker värd mer än 600 kr. Allt vad man inte behöver över existens minimum kan tas.

Min fråga till dig, kan de dyker upp igen när som helst, eller vänta de minst 1 år?
 

Mjau 74

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 177
Blev medlem
4 December 2013
Meddelanden
2 642
Mottagna reaktioner
1 676
Poäng
1 177
Igår fick jag hembesök av Kronofogden. Två kraftiga men som berättade att de har rätt att tar saker värd mer än 600 kr. Allt vad man inte behöver över existens minimum kan tas.

Min fråga till dig, kan de dyker upp igen när som helst, eller vänta de minst 1 år?
Vi hade bara hembesök 1 gång. Det är väl inte troligt att du införskaffar värdefulla saker om du har pågående utmätning.
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
25 848
Mottagna reaktioner
12 598
Poäng
9 787
Igår fick jag hembesök av Kronofogden. Två kraftiga men som berättade att de har rätt att tar saker värd mer än 600 kr. Allt vad man inte behöver över existens minimum kan tas.

Min fråga till dig, kan de dyker upp igen när som helst, eller vänta de minst 1 år?
Kan komma idag igen om dom bedömer det finnas anledning. Utmättes något?
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp