Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Kan någon erfaren berätta...

Glöm inte att om du nu har 30-40 olika ärenden och alla åker en och en till kfm (inkassobolag kan ibland bunta ihop flera olika skulder om dom köpt dom av låneföretaget) så kommer du få betala 600 kr per år i grundavgift på varje skuld som ligger för indrivning, det innebär alltså 18-24000 kr per år, eller uppåt 2000 kr i månaden som du får betala i avgifter utan att din skuld minskar ett enda dyft, sedan kommer räntorna efter det.. har du en ruggigt bra utmätning kan det kanske lösa sig på 10 år eller nåt.. är dina skulder någorlunda färska är det kanske ingen större poäng med skuldsanering än så länge heller...

Tack för flera bra svar hörni.
Känner igen mig mycket i att man inte mår så bra osv, och det känns skönt att ha "släppt allt", även om det är jättejobbigt med alla brev osv. Telefonen kollar jag knappt...

Jag har tid hos skuldrådgivare om kanske två-tre månader. Förjävlig väntetid... Jag vill så småningom ha hjälp med att ansöka om skuldsanering. Det vore en dröm indet här läget man hamnat i.

Men, hur blir det med de lån som kanske inte är hos KF än vid det tillfället man ansöker? Som några skrev, om flera smålån ligger hos samma inkasso bara de lämnat i ett av dem hos KF. Någon som förstår som har svar på detta? Är det sådant min skuldrådgivare senare kan hjälpa mig att "spåra upp" vilka lån som ligger vart egentligen? Osv osv..

Du ska försöka komma ihåg alla de du har själv, skuldrådgivare brukar maila typ alla borgenärer o fråga om något finns, men man kan ju ändå missa någon.
Om kronofogden beslutar att inleda skuldsanering (först kommer ett inledandebeslut ,sedan ett förslag till skuldsaneringsbeslut och slutligen ett skuldsaneringsbeslut) så annonseras det i post och inrikes tidningar. Den bevakas om inte dagligen så i alla fall veckovis av i princip alla som kan vara sugna på att få igen pengar.. Då anmäler den som är sugen på pengar sin fordran till KFM. Om du inte kom ihåg skulden till x-bolaget och x-bolaget inte anmäler fordran till kfm så kommer den skulden att bli prekluderad i skuldsaneringen, den omfattas av själva skuldsaneringsbeslutet, men x-bolaget får inte del av den betalningsplan som skuldsaneringen innehåller.

Men, hur blir det med de lån som kanske inte är hos KF än vid det tillfället man ansöker? Som några skrev, om flera smålån ligger hos samma inkasso bara de lämnat i ett av dem hos KF. Någon som förstår som har svar på detta? Är det sådant min skuldrådgivare senare kan hjälpa mig att "spåra upp" vilka lån som ligger vart egentligen? Osv osv..

Du ska nämna allt i ansökan om skuldsanering som jag förstått det. Både skulder hos KFM och andra som inte hamnat där. Som jag förstått åker allt med i skuldsaneringen. Men det är inte jättelätt att få skuldsanering, det bedöms om man kan betala tillbaka på ganska många års sikt och ofta skulle man ju kunna det, även om det känns övermäktigt idag.

Om du undrar vad för lån du har hos inkasson kan du dels logga in med e-legitimation på alla dom stora inkassobolagen så finns dom där. Dels kan du begära ett utdrag från alla där alla dina skulder framgår.

Tack igen alla.
Jag läste precis i en annan tråd att någon undrade något om en skuld som KF skickat till tingsrätten. Vad betyder det egentligen? Skickar KF alla obetalda skulder till tingsrätten? Vad händer då?

Tack igen alla.
Jag läste precis i en annan tråd att någon undrade något om en skuld som KF skickat till tingsrätten. Vad betyder det egentligen? Skickar KF alla obetalda skulder till tingsrätten? Vad händer då?

Nej, det gör man absolut inte. Dom meddelas genom utslaget som du får efter att du skrivit under betalningsföreläggandet. Sen får du ett skuldsaldo om fordringsägaren väljer att vilja driva in skulden.

Tingsrätten blir bara inblandad om du BESTRIDER ett ärende. Alltså om du anser att du inte alls har den skulden du får en delgivning om, då bestrider du och den som anser att du har en skuld får antingen ge sig eller driva ärendet via tingsrätten. Tingsrätten fastslår skulden om sådan finns. Många här använder bestridandet för att vinna tid, eftersom den processen tar ett par månader minst. När det sedan ska avgöras går man med på skulden precis innan och ber om en avbetalningsplan, på så sätt kan man ha hunnit få ett par månadslöner och kanske kan betala sina skulder om dom inte är så höga. Det här är dock givetvis ett slags missbruk och inte meningen med att kunna bestrida.

Nej, det gör man absolut inte. Dom meddelas genom utslaget som du får efter att du skrivit under betalningsföreläggandet. Sen får du ett skuldsaldo om fordringsägaren väljer att vilja driva in skulden.

Tingsrätten blir bara inblandad om du BESTRIDER ett ärende. Alltså om du anser att du inte alls har den skulden du får en delgivning om, då bestrider du och den som anser att du har en skuld får antingen ge sig eller driva ärendet via tingsrätten. Tingsrätten fastslår skulden om sådan finns. Många här använder bestridandet för att vinna tid, eftersom den processen tar ett par månader minst. När det sedan ska avgöras går man med på skulden precis innan och ber om en avbetalningsplan, på så sätt kan man ha hunnit få ett par månadslöner och kanske kan betala sina skulder om dom inte är så höga. Det här är dock givetvis ett slags missbruk och inte meningen med att kunna bestrida.

Korrekt, bestridandemöjligheten är just för att invända att man tycker att fordringsägaren är fel ute, man tycker inte det finns någon skuld, i alla fall inte på det viset dom påstår.
Man kan faktiskt åka på böter för att okynnesbestridande, det använts väldigt sällan, men är något att vara medveten om. Det är då domstolen som delar ut boten och det gör man i samband med domen, böter för rättegångsförseelse.. men som sagt, det är sällan.

Tack igen alla.

Det kan också bli så att borgenären inte väljer att låta kf skicka över det till tingsrätten, det är en fråga som borgenären får av kf när bestriandet inkommer, tillsammans med en kopia på själva bestridandet.
Väljer man att inte skicka det vidare innebär det inte att skulden försvunnit. borgenären kan då i stället vid valfritt senare tillfälle välja att stämma gäldenären hos tingsrätten i stället.

Har man sysslat med väldigt många bestrianden hos samma ställe, säg lindorff, så kan dom nog mycket väl välja att stämma hos tingsrätten igen, eftersom dom vet att det sannolikt blir ett bestridandet även denna gång.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp