Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Brixo Privatlån - Ingen UC
4. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
5. Klaralån - Lån utan UC
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

kommer kronofogden ta tjänstepension om jag begär ut den nu?

Hej, för några år sen arbetade jag på ett jobb där min arbetsgivare betalade in en liten del av lönen till tjänstepension varje månad till ett företag som heter Danica (en del av danske bank tror jag?), slutade jobba där för ca 2 år sedan och fick nyligen ett brev om att jag har en summa sparad där , låt säga mellan 20 och 30 tusen,

har även fått reda på via danica att jag kan begära ut dessa pengar genom att överlåta pensionsförsäkringen från min fd arbetsgivare till mig själv, två blanketter som ska fyllas i och sedan skickas till danica så är det klart, 30% skatt dras på beloppet och utbetalas endast via överföring till mitt egna konto,

frågan är bara om kronofogden kommer ta dessa pengar ? har aldrig fått min lön eller annat utmätt(vilket är jättekonstigt tycker jag) men däremot har dom tagit hela min skatteåterbäring förra året, har fortfarande skulder hos KFM (runt 100k, enskilda mål) men den enda utmätningen dom gjort är på skatteåterbäring som sagt.

kollade på skatteverkets hemsida :

http://www.skatteverket.se/privat/s...arandeifortid.4.18e1b10334ebe8bc80002218.html

och under frågor och svar står det bland annat "
Räcker det att banken eller försäkringsföretaget har godkänt att jag får ut mina pengar?

Nej, såväl banken eller försäkringsföretaget som Skatteverket måste godkänna att du får ut dina pengar. Om värdet av pensionssparandet är högst ett prisbasbelopp räcker det dock att banken eller försäkringsföretaget godkänner att pensionssparandet avslutas."

mitt värde är under ett prisbasbelopp (44300kr) , så om jag förstår det rätt behöver inte skatteverket godkänna det, men eftersom 30% skatt dras vid utbetalning, får skatteverket reda på utbetalningen ändå i samband med att den sker eller hur fungerar det?

tänkte eventuellt fråga danica själva men om nån här har en aning hade det uppskattats, tack på förhand!

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp