• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Lendo - Forumets favorit
2. Zmarta - Ett bra alternativ
3. Sambla - Jämförelsetjänst
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
6. Banky - Lån utan UC
7. Merax - Nu med Swish, ingen UC
8. Nstart - Nystartslån
9. Brixo - Lån utan UC
10. Binly - Lån utan UC

Nackdelar med att släppa alla skulder som pensionär?

Kajsalojsan

Medlem
Poäng: 6
Blev medlem
16 September 2022
Meddelanden
17
Mottagna reaktioner
4
Poäng
6
Jag har lån som idag uppgår till 523,000 kronor. Jag är i pensionsålder, hyr mitt boende och det enda jag äger är en bil till ett värde av 30.000 kronor.
Jag har lånekostnader som jag idag klarar av då jag fortfarande arbetar vilket jag tänkt att göra ungefär ett år till, efter det kommer jag ha en pension på endast 14000 före skatt, det trots att jag jobbat sedan tonåren.

Jag har precis fått ett mindre arv vilket jag betalat av skuld till mina söner. Kan det ställa till det i framtiden om jag släpper mina skulder till kronofogden?

Jag har tänkt att fortsätta betala tills den dagen jag slutar att jobba. Men vad finns det för nackdelar efter det, förutom utmätning av inkomst?

Får mina söner hjälpa mig ekonomiskt under tiden om jag skulle få utmätning?
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Hello

Kunnig medlem
Poäng: 157
Blev medlem
25 September 2022
Meddelanden
241
Mottagna reaktioner
43
Poäng
157
Månadskostnad för lån? Släpp till skuldsanering istället för löneutmätning?
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
25 840
Mottagna reaktioner
12 594
Poäng
9 787
Jag har lån som idag uppgår till 523,000 kronor. Jag är i pensionsålder, hyr mitt boende och det enda jag äger är en bil till ett värde av 30.000 kronor.
Jag har lånekostnader som jag idag klarar av då jag fortfarande arbetar vilket jag tänkt att göra ungefär ett år till, efter det kommer jag ha en pension på endast 14000 före skatt, det trots att jag jobbat sedan tonåren.

Jag har precis fått ett mindre arv vilket jag betalat av skuld till mina söner. Kan det ställa till det i framtiden om jag släpper mina skulder till kronofogden?

Jag har tänkt att fortsätta betala tills den dagen jag slutar att jobba. Men vad finns det för nackdelar efter det, förutom utmätning av inkomst?

Får mina söner hjälpa mig ekonomiskt under tiden om jag skulle få utmätning?
Bilen kan utmätas.

Dom får hjälpa.
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp