Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

ni som har erfarenhet av inkasso och kronkalle

Hej,

Jag är på väg att sätta mig i en riktigt dålig situation.

Jag har lån på 5000:- + ränta hos ferratum uppdelat på 3 mån som jag inte kan betala av, snart har tre månader gått och jag har inte hört något från svea inkasso ännu.

Sen så har jag även 3000:- på meddelandelån + ränta.

Sista lånet jag har är på 10000:- hos trustbuddy.se + ränta.

Alla lån med ränta är strax över 20k.

Jag har ingen lön eller något att sälja av för att kunna betala in dessa summor. Vad har ni för erfarenhet av att inkasso och kronkalle blir indraget av kreditgivarna ovan? Hur mycket kommer skulden att växa?

Jag är tidigare kund hos EveryDayPlus och har 15000 att utnyttja där. Jag kan även vända mig till LånButiken och Risicum för att ta ca 6000 på vardera sida. Men att lösa dyra lån med nya lån känns inte aktuellt.

Senast ändrad:
Låna inte för att lösa befintliga skulder. Man kan inte göra ett värre misstag än det. Fråga din föräldrar om hjälper och spärra dig från alla snabblån som finns tillgängliga.

Nej det ska man inte göra. Men hur ska han få ihop 20K?
Bättre att ta ett nytt med en lägre månadskostnad på tex kontantfinans om han inte har föräldrar som Kan hjälpa han.

Det är ändå "bara" 20.000:-, det bör man oftast kunna lösa på något sätt. Antingen avbetalningsplaner hos inkasso eller att samla lånen på ett eller två stycken och beta av på dessa.

Känner du att det är omöjligt så bör du släppa det till kronofogden. Men det här är ju inte så stora summor egentligen.

Hur har du kunnat låna utan lön?

Skojar du eller? Fram till jag slutade ta sms-lån i slutet av 2013 så kunde jag ha mer eller mindre alla på marknaden utan att ha en lön. Det har förändrats med regler och så en del till nu, men jag kan inte tänka mig man behöver ha en lön för alla skitlån, räcker med en deklarerad inkomst överhuvudtaget i princip.

"Hur mycket kommer skulden att växa?"

60 spänn i påminnelseavgift, 180 kr i inkasso, om det blir fogde så blir det 380+300 till fram till utslag och sedan 600 kr till i grundavgift för verkställighet. Detta per kredit, så totalt drygt 4500 kr i extra avgifter om det går till kronofogden, och det är bara för första året, sedan tillkommer 600 kr per år och ärende, för varje år som det ligger för verkställighet.
Utöver det tillkommer antingen dröjsmålsränta enligt lag (6§ Räntelagen, är väl 8% eller så i år, med andra ord, inga stora summor, knappt 1500 kr per år totalt, alternativt är dröjsmålsränta avtalad, och då framgick det i papperena/informationen du lät bli att läsa innan du skrev på vad dröjsmålsräntan är, 30% är inga konstigheter.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp