• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Lendo - Forumets favorit
2. Zmarta - Ett bra alternativ
3. Sambla - Jämförelsetjänst
4. Flexkontot - Swish-utbetalning, ingen UC
5. Klaralån - Lån utan UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Banky - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Lumify - Lån utan UC

Nordea spärrat mitt BankID på alla svenska banker

En av er

V.I.P
Poäng: 427
Blev medlem
27 Juni 2022
Meddelanden
800
Mottagna reaktioner
227
Poäng
427
Det är lite olika saker bankerna kan göra-vad jag har hört som nedan.
1. Frysa konton. Man kan då inte röra sina pengar eller betala räkningar tills utredning är klar. Bör rimligtvis kräva en relativt hög och omedelbar grad av misstanke för penningtvätt.
2. Spärra bankID ”permanent” på alla banker -tid högsta jag har hört ett år.
3. Det jag ändå skulle tro är det vanligaste -välja att säga upp dig som kund efter de bedömt underlag som otillräckliga. BankID, alla tjänster sägs upp men det står dig fritt att öppna BankID i annan bank. Då ger de några veckors varsel om uppsägning.

Sen är med största sannolikhet det absolut vanligaste att man får vara kvar som kund. Jag har genomgått 4 kontroller på 2 olika banker, och inte fått några konsekvenser trots mängder med speltransaktioner.

Av vad jag kan utlösa från andras historier ökar risken för avstängning etc markant om man förutom speltransaktioner man inte kan redovisa, har stora andel swish eller överföringar till privatpersoner.
Kunde du redovisa dina speltransaktioner?
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Milou

V.I.P
Poäng: 327
Blev medlem
31 Mars 2020
Meddelanden
485
Mottagna reaktioner
130
Poäng
327
Jahopp, igår så fick jag meddelande från Nordea att de vill ha svar på insättningar från swedbank och Trustly till dem, för ett HELT ÅR? Det mesta är ju spel, dessvärre, och jag kommer inte kunna skaka fram dokument för ett helt år, då jag fört över fram och bort mellan mina två banker och även Trustly då. Har skrivit att det är spel mest och skickade med senaste vinsterna jag fått in hos dem. Frågan är om det räcker och hur lång tid tar de tills att de svarar om det är det eller inte? Rädd att de ska stänga av mitt bankid och swish, har dock dessa via swedbank och inte Nordea. Men gahh, de borde ju se att alla transaktioner IN de bett om även gått UT till trustly kan man tycka. Om de stänger ner mig som kund, fine, men just att de även kan spärra annat gör mig orolig :( Har ju inte gjort något olagligt, bara betett mig dumt genom att spela allt för mkt :(

Men men, vi får väl se vad som sker, hoppas på det ska räcka med mina förklaringar, men antar de måste ha en massa dokument med?
 

Baklänges

Kunnig medlem
Poäng: 316
Blev medlem
28 Januari 2024
Meddelanden
218
Mottagna reaktioner
136
Poäng
316
Det jag hade rekommenderat alla på det här forumet är att ha 3-4 banker aktiva hela tiden. Uppenbarligen lever vi i ett samhälle där bankerna vill jävlas med medborgarna. Då får man vara lite smart och ligga steget före.
Beror väl på vad man gör? Spelar inte, handlar inte med krypto eller skickar pengar utomlands (har ingen familj i utlandet) och ser därför inte varför det skulle vara viktigt att ha fler. Kanske finns anledningar jag inte tänker på.
 

Myra

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 477
Moderator
Årets mest hjälpsamma
Blev medlem
30 Juni 2015
Meddelanden
10 078
Mottagna reaktioner
6 660
Poäng
4 477
Beror väl på vad man gör? Spelar inte, handlar inte med krypto eller skickar pengar utomlands (har ingen familj i utlandet) och ser därför inte varför det skulle vara viktigt att ha fler. Kanske finns anledningar jag inte tänker på.
Att handla med krypto bör inte vara anledning till att banken spärrar din bankid om du har underlag på transaktioner. Man kan köpa krypto (certifikat) på Avanza.
 

Baklänges

Kunnig medlem
Poäng: 316
Blev medlem
28 Januari 2024
Meddelanden
218
Mottagna reaktioner
136
Poäng
316
Att handla med krypto bör inte vara anledning till att banken spärrar din bankid om du har underlag på transaktioner. Man kan köpa krypto (certifikat) på Avanza.
Är för dåligt insatt i denna typ av frågor. Men, upplever det som ett märkligt beteende från bankernas sida, speciellt när de får in underlag.
 

Myra

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 477
Moderator
Årets mest hjälpsamma
Blev medlem
30 Juni 2015
Meddelanden
10 078
Mottagna reaktioner
6 660
Poäng
4 477
Är för dåligt insatt i denna typ av frågor. Men, upplever det som ett märkligt beteende från bankernas sida, speciellt när de får in underlag.
Ja, verkligen, känns som de silar mygg och sväljer kameler. För de grovkriminella hittar alltid sina vägar för transaktioner men oskyldiga drabbas när deras bank-id och konton spärras.
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp