• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Lendo - Forumets favorit
2. Zmarta - Ett bra alternativ
3. Sambla - Jämförelsetjänst
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
6. Banky - Lån utan UC
7. Merax - Nu med Swish, ingen UC
8. Nstart - Nystartslån
9. Brixo - Lån utan UC
10. Binly - Lån utan UC

Omyndig efter 1 april, BankID?

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
25 834
Mottagna reaktioner
12 593
Poäng
9 787
@Lasseman har sett på flera trådar att du verkar vara expert på bankid frågor.

Jag har en fråga till dig.

Min son med autism och intellektuell funktionsnedsättning fyller 18 imorgon. Jag har blivit utsett förvaltare till honom av tingsrätten och från och med imorgon spärras hans bankid enligt banken.

Vi har i många år använt bankidn för att hjälpa honom med sjukvård och myndigheter, vilket tar stopp nu.

Min fråga är om du har hört talas om möjligheten att ansöka hos tingsrätten på nytt om utökad/förändrad förvaltarskap där de specifikt skriver i domen att förvaltaren kan disponera den förvaltades bankId. Med en sådan dom kan man banken öppna upp bankidn igen.

Någon tipsade mig om detta, men jag hittar inget om detta på nätet.

Ingen expert nej men jag utgår från att han inte kan ha ett bankid då det öppnar upp för ungefär allt som en under förvaltare ska låta bli

Din idé skulle innebära att banken vore tvungen att ha koll så det var du som körde hans bankid
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

elspeem

Ny medlem
Poäng: 1
Blev medlem
13 Maj 2021
Meddelanden
4
Mottagna reaktioner
0
Poäng
1
Nya villkor börjar gälla för BankID, banker kan bla blocka och spärra folks möjlighet till BankID.
Man kan bla inte legitimera sig el handla alls på nätet. Man blir med andra ord helt omyndigförklarad
Gissar att om man har skulder el hamnar i groll med banken så kan dom lättare spärra ens BankID.
Finns det nån situation idag, tex vid skuldsanering som ens BankID spärras?
Tycker det låter skärmmande när nästan allt nu kräver BankID samtidigt som lättnader görs att spärra nuvarande och framtida BankID för personer. Banker, företag och myndigheter kan ju helt tysta folk med tex "fel värdegrund" el göra dom helt omyndiga och menlösa. Har ju redan börjat nu när Biden tog över och censur införts hos dom största teknikjättarna inkl Swedbank här i Sverige som fryst konton till regeringskritiska. Va gör man utan BankID?

Vilka anledningar har banken för att spärra möjligheten till att använda BankID? Varje gång jag försöker skapa ett nytt BankID på fill får jag upp texten "This digital ID from BankID has been permanently blocked" i appen. Jag har inga skulder.
 

onetwo

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 817
Blev medlem
15 Januari 2019
Meddelanden
2 420
Mottagna reaktioner
995
Poäng
817
Vilka anledningar har banken för att spärra möjligheten till att använda BankID? Varje gång jag försöker skapa ett nytt BankID på fill får jag upp texten "This digital ID from BankID has been permanently blocked" i appen. Jag har inga skulder.

BankID på fil är via dator, mobilt bankID ska du använda om du använder appen dvs via telefon/padda
 

elspeem

Ny medlem
Poäng: 1
Blev medlem
13 Maj 2021
Meddelanden
4
Mottagna reaktioner
0
Poäng
1
Vilka anledningar har banken för att spärra möjligheten till att använda BankID? Varje gång jag försöker skapa ett nytt BankID på fill får jag upp texten "This digital ID from BankID has been permanently blocked" i appen. Jag har inga skulder.

Jag har läst dokumentet från Swedbank och kan inte se att jag uppfyller någon utav punkterna. Vad är störningen?
 

Bilagor

  • bankid.pdf
    147.2 KB · Visningar: 4

clyro86

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 717
Blev medlem
18 Februari 2018
Meddelanden
1 084
Mottagna reaktioner
864
Poäng
717
Så går det när man uteslutande förlitar sig på digitalisering och teknologi. Jag har absolut inget emot det i sak men jag kan inte för allt i världen förstå varför det skadar att ha en backup i form utav kontanter.
Terry, my man :tummen:
Håller helt med, du och jag får hitta varandra när Apokalypsen kommer och bada nakenbad med bubbel och cigarrer bland våra sedlar!

p.s: jag är seriös, alla borde sitta på en trave cash när allt elektroniskt rasar ihop
 

elspeem

Ny medlem
Poäng: 1
Blev medlem
13 Maj 2021
Meddelanden
4
Mottagna reaktioner
0
Poäng
1
Terry, my man :tummen:
Håller helt med, du och jag får hitta varandra när Apokalypsen kommer och bada nakenbad med bubbel och cigarrer bland våra sedlar!

p.s: jag är seriös, alla borde sitta på en trave cash när allt elektroniskt rasar ihop
Helt meningslöst om valutan i fråga inte har något inflytande.
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp