Hem
Forum
Nya inlägg
Bokmärken
Sök forum
Nytt i forumet
Populära trådar
Bästa Samlingslån
Lånforums guide Samlingslån
Logga in
Registrera
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara titlar
Av:
Nya inlägg
Bokmärken
Sök forum
Meny
Logga in
Registrera
Navigering
Installera vår App!
Installera
Fler alternativ
Kontakta oss
Stäng Meny
Senaste inlägg
Populära trådar
Bästa samlingslån
Bästa Sms-lån
Bästa Lån utan UC
Lånforums guide Samlingslån
Lånforum.se rekommenderar
1.
Zmarta
- Forumets favorit
2.
Lendo
- Ett bra alternativ
3.
Loanstep
- Ingen UC, nytt erbjudande
4.
Klaralån
- Lån utan UC
5.
Brixo Privatlån
- Ingen UC
6.
Creditstar
- Ingen UC, nytt erbjudande
7.
Tomly
- Lån utan UC
8.
Kredio
- Lån utan UC
9.
Flexkontot
- Swish, ingen UC
10.
Ferratum
- Lån utan UC
11.
Brixo
- Swish-utbetalning & Ingen UC
Visa ränteexempel
Hem
Forum
Övrigt
Hjälp! (KFM)
Orkar inte mer nu !!
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Flugsvampen" data-source="post: 39670" data-attributes="member: 838"><p>Jag hade, som jag har nämnt innan, 21 smslån. Jag hade ca 5-10 blancolån, ofta mindre lån på mellan 10 000 och 30 000 kronor. Jag hade postorderkrediter på en ganska stor summa. Jag hade även skaffat en hel del kortkrediter för dessa var lättare att få än blancolån, tyckte jag. Alla korten, utom bankkortet till kontot där jag får in min lön, är borta. De är klippta och skulderna är med i min skuldsanering.</p><p>Jag har omkring 50 betalningsanmärkningar men en del <a href="https://www.xn--lnforum-exa.se/besok/20" target="_blank">mobillån</a> var i delar, man betalade dem under tre månader, och det gav tre anmärkningar. Nästa år är alla anmärkningarna borta! Om knappt fyra år är noteringen om att jag har skuldsanering också borta. Min UC kommer att se så fin ut men det blir inga fler lån här inte! Jag har lärt min läxa!</p><p></p><p>Japp, jag gick till en skuldrådgivare. Jag ville leva men så som jag levde fanns nästan bara självmord kvar som utväg. Så jag valde att bita i det sura äpplet. Jag gjorde en lista på alla mina lån, och då menar jag ALLA och så lämnade jag fram listan till skuldrågivaren. Listan var en hel sida lång. Nu när räntor och annat har kommit på, innan skuldsaneringen började, så landade skulderna på omkring 600 000.</p><p>Jag fick rådet direkt att släppa allt och ansöka om skuldsanering.</p><p>(Jag är alltså drygt 40 år, ensamstående, röker inte, festar inte...fast arbete men tyvärr lågavlönat arbete men ett arbete jag ändå trivs väldigt bra med.)</p><p></p><p>Jag skulle betala hyra, el, tv-lic, hemförsäkring, fackföreningsavgift och telefonräkning. Övriga skulder skulle släppas till KFM.</p><p>Det kändes jättekonstigt i början och jag var hemskt nervös. Telefonen började ringa och inkassobolagen började jaga mig. De var ibland ganska otrevliga och ställde ganska närgångna frågor om mig och mitt privatliv men jag hade ingen skyldighet att svara på dessa frågor. Jag bara meddelade att min ekonomi hade havererat och att jag skulle söka skuldsanering. Jag släppte allt på sensommaren 2012. Efter ett par månader blev jag hotad med "rättsliga åtgärder" av vissa inkassobolag. Detta innebär att de lämnar till KFM. En månad innan jul kom min första anmärkning. Kring jul kom papper från KFM om att de skulle börja med utmätning och jag skulle lämna in uppgifter om vad jag hade i lön och hur mycket min hyra var på och eventuellt andra kostnader, i mitt fall mitt busskort. Dessa uppgifter lämnade jag elektroniskt. De hade redan kollat upp mitt bankkonto och om jag hade eventuella sparkonton. Nej, det fanns ingenting. Hur skulle jag ha råd att pensionsspara med de skulderna?</p><p></p><p>Februari 2013 började min utmätning. (Tog ca 5 månader från det jag släppte allt.) Det var inget obehagligt. Löneavdelningen hade tystnadsplikt och ingen fick veta något. Juni 2013 lämnades ansökan in om skuldsanering in. Jag gjorde ansökan tillsammans med min skuldrådgivare. Under hösten ringde de mig från KFM och vi hade ett samtal på ca 30 minuter där de frågade lite om min situation och vad som orsakat min trassliga ekonomi och vad jag hade gjort för att förbättra min situation och så vidare. Sedan veckan efter kom beskedet om inledande. Utmätningen upphörde. Tre månader senare kom papper från KFM med betalningsplan och så vidare. Den skulle godkännas av mig och inkassobolagen. Jag var hemskt orolig under en månads tid men den godkändes och jag började betala ca 14 dagar efter beslut hade tagits. Nu har det gått 15 månader och det känns så skönt att ha kommit så här långt.</p><p>Jag betalar själv till inkassobolagen enligt betalningsplanen jag har fått av KFM. Det är enkelt.</p><p></p><p>Jag får ca 5600 över var månad plus hyra. 4600 är existensminimum, 500 är till busskort och 500 är den extra buffert man tilldelas. Detta är vad som gäller för en ensamstående utan barn. På Kronofogdens hemsida finns hjälp att beräkna hur mycket man får kvar att leva på vid utmätning med mera. Använd den!</p><p>Även skuldrådgivaren är jättebra på att tipsa om en bra månadsbudget. Och som sagt var, jag lever INTE på kattmat eller <a href="https://www.xn--lnforum-exa.se/besok/9086" target="_blank">Coop</a> Xtra eller Ica Basic varor. Jag letar inte pantburkar.</p><p>Ja, jag handlar ekonomiskt men jag har råd att äta mat jag tycker om och jag mår bra och behöver jag något plagg så finns det utrymme för det också även om ibland jag måste spara några månader först.</p><p></p><p>En sak som jag har nämnt innan är att det är bra att ha haft utmätning en tid innan skuldsaneringen inleds. Jag hade haft utmätning i ca 10 månader innan jag fick inledande. Handläggaren på KFM tyckte det var bra och visade att jag verkligen ville betala av mina skulder.</p><p>Det är verkligen inte så farligt som många tror att hamna hos KFM. Jag trodde man förlorade all värdighet och skulle bli ett hopplöst fall och i värsta fall hemlös men så är verkligen inte fallet. Inkassobolagen kan ibland vara bitska men de jag har ringt till eller mejlat till hos KFM har alla varit supertrevliga och min skuldrådgivare var fantastisk!</p><p>Även forumet Fattiga-riddare var en stor hjälp. Där fick jag också bra stöd och hjälp. Besök gärna deras forum!</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Flugsvampen, post: 39670, member: 838"] Jag hade, som jag har nämnt innan, 21 smslån. Jag hade ca 5-10 blancolån, ofta mindre lån på mellan 10 000 och 30 000 kronor. Jag hade postorderkrediter på en ganska stor summa. Jag hade även skaffat en hel del kortkrediter för dessa var lättare att få än blancolån, tyckte jag. Alla korten, utom bankkortet till kontot där jag får in min lön, är borta. De är klippta och skulderna är med i min skuldsanering. Jag har omkring 50 betalningsanmärkningar men en del [URL="https://www.xn--lnforum-exa.se/besok/20"]mobillån[/URL] var i delar, man betalade dem under tre månader, och det gav tre anmärkningar. Nästa år är alla anmärkningarna borta! Om knappt fyra år är noteringen om att jag har skuldsanering också borta. Min UC kommer att se så fin ut men det blir inga fler lån här inte! Jag har lärt min läxa! Japp, jag gick till en skuldrådgivare. Jag ville leva men så som jag levde fanns nästan bara självmord kvar som utväg. Så jag valde att bita i det sura äpplet. Jag gjorde en lista på alla mina lån, och då menar jag ALLA och så lämnade jag fram listan till skuldrågivaren. Listan var en hel sida lång. Nu när räntor och annat har kommit på, innan skuldsaneringen började, så landade skulderna på omkring 600 000. Jag fick rådet direkt att släppa allt och ansöka om skuldsanering. (Jag är alltså drygt 40 år, ensamstående, röker inte, festar inte...fast arbete men tyvärr lågavlönat arbete men ett arbete jag ändå trivs väldigt bra med.) Jag skulle betala hyra, el, tv-lic, hemförsäkring, fackföreningsavgift och telefonräkning. Övriga skulder skulle släppas till KFM. Det kändes jättekonstigt i början och jag var hemskt nervös. Telefonen började ringa och inkassobolagen började jaga mig. De var ibland ganska otrevliga och ställde ganska närgångna frågor om mig och mitt privatliv men jag hade ingen skyldighet att svara på dessa frågor. Jag bara meddelade att min ekonomi hade havererat och att jag skulle söka skuldsanering. Jag släppte allt på sensommaren 2012. Efter ett par månader blev jag hotad med "rättsliga åtgärder" av vissa inkassobolag. Detta innebär att de lämnar till KFM. En månad innan jul kom min första anmärkning. Kring jul kom papper från KFM om att de skulle börja med utmätning och jag skulle lämna in uppgifter om vad jag hade i lön och hur mycket min hyra var på och eventuellt andra kostnader, i mitt fall mitt busskort. Dessa uppgifter lämnade jag elektroniskt. De hade redan kollat upp mitt bankkonto och om jag hade eventuella sparkonton. Nej, det fanns ingenting. Hur skulle jag ha råd att pensionsspara med de skulderna? Februari 2013 började min utmätning. (Tog ca 5 månader från det jag släppte allt.) Det var inget obehagligt. Löneavdelningen hade tystnadsplikt och ingen fick veta något. Juni 2013 lämnades ansökan in om skuldsanering in. Jag gjorde ansökan tillsammans med min skuldrådgivare. Under hösten ringde de mig från KFM och vi hade ett samtal på ca 30 minuter där de frågade lite om min situation och vad som orsakat min trassliga ekonomi och vad jag hade gjort för att förbättra min situation och så vidare. Sedan veckan efter kom beskedet om inledande. Utmätningen upphörde. Tre månader senare kom papper från KFM med betalningsplan och så vidare. Den skulle godkännas av mig och inkassobolagen. Jag var hemskt orolig under en månads tid men den godkändes och jag började betala ca 14 dagar efter beslut hade tagits. Nu har det gått 15 månader och det känns så skönt att ha kommit så här långt. Jag betalar själv till inkassobolagen enligt betalningsplanen jag har fått av KFM. Det är enkelt. Jag får ca 5600 över var månad plus hyra. 4600 är existensminimum, 500 är till busskort och 500 är den extra buffert man tilldelas. Detta är vad som gäller för en ensamstående utan barn. På Kronofogdens hemsida finns hjälp att beräkna hur mycket man får kvar att leva på vid utmätning med mera. Använd den! Även skuldrådgivaren är jättebra på att tipsa om en bra månadsbudget. Och som sagt var, jag lever INTE på kattmat eller [URL="https://www.xn--lnforum-exa.se/besok/9086"]Coop[/URL] Xtra eller Ica Basic varor. Jag letar inte pantburkar. Ja, jag handlar ekonomiskt men jag har råd att äta mat jag tycker om och jag mår bra och behöver jag något plagg så finns det utrymme för det också även om ibland jag måste spara några månader först. En sak som jag har nämnt innan är att det är bra att ha haft utmätning en tid innan skuldsaneringen inleds. Jag hade haft utmätning i ca 10 månader innan jag fick inledande. Handläggaren på KFM tyckte det var bra och visade att jag verkligen ville betala av mina skulder. Det är verkligen inte så farligt som många tror att hamna hos KFM. Jag trodde man förlorade all värdighet och skulle bli ett hopplöst fall och i värsta fall hemlös men så är verkligen inte fallet. Inkassobolagen kan ibland vara bitska men de jag har ringt till eller mejlat till hos KFM har alla varit supertrevliga och min skuldrådgivare var fantastisk! Även forumet Fattiga-riddare var en stor hjälp. Där fick jag också bra stöd och hjälp. Besök gärna deras forum! [/QUOTE]
Verifiering
Klassisk svensk soppa som är gul och brukar vara populär inom militären...
Skicka svar
Hem
Forum
Övrigt
Hjälp! (KFM)
Orkar inte mer nu !!
Topp