Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Brixo Privatlån - Ingen UC
4. Kredio - Lån utan UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Brixo Kontokredit - Swish-utbetalning & Ingen UC
8. Tomly - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Klaralån - Lån utan UC

Potentiellt jobb-byte under sanering, kan det bli problem?

Medlem
Poäng: 27
Meddelanden
11
Mottagna reaktioner
8
Poäng
27
Hej alla!

Jag står inför en situation där jag eventuellt vill byta jobb, men undrar om det kan bli problem med min skuldsanering.

Det nya jobbet hade inneburit en rätt så stor löneökning, men hade också inneburit att jag måste ha bil vilket jag inte har idag, och därav hade det resulterat i att jag då skulle plocka ut en personalbil, kommer självklart välja det billigaste alternativ som ändå uppfyller vad som behövs. Med lite förhandsräkning på detta kommer det att summa summarum efter allt trots allt bli en ökning av betalningsutrymmet på ~700-1200:- i månaden.

Frågorna jag har är;
1) kan det bli problem att byta jobb, även om betalningsutrymmet ökar, då det trots allt inkluderar löneavdrag för bil?
2) om nej, behöver jag skicka in omprövning även om netto det bara blir en låg ökning av betalningsutrymme? Trots att det på deklaration kommer vara högre pga. Förmånsvärde.

Vill verkligen byta jobb, men vill också inte göra fel och riskera min sanering.
Försökt ringa KF men fick enbart svaret att ”vi kan inte ge dig rekommendationer på vad du bör göra”, vet inte om jag bara fick ”fel person” att prata med eller inte. Tidigare kommunikation med myndigheten har bara varit positiv.

Varför ska det vara så svårt att göra rätt :/

Blir inga problem med skuldsaneringen.

1. Signera nya jobbet först
2. Köp bil efter du har ett anställningskontrakt
3. Ompröva om det är dubbla löner (slutlön+semesterersättning+första lönen) + ökat betalningsutrymme framöver så får en handläggare bestämma vad som ska göras

Har inte möjlighet att köpa bil tyvärr, utan skulle i sådana fall behöva ta bil via jobbet.
Från vad jag läst mig till är förmånsbil inget större problem om det krävs i jobbet.
Men det är personalbil som hade gällt, alltså med bruttolöneavdrag+förmånsbeskattning.
Men även med bruttolöneavdrag+förmånsbeskattning så blir själva netto ut fortfarande lite högre.

Därav osäkerheten på hur det ser ut med detta.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Tillbaka
Topp