• På onsdag skickas den in, delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Lendo - Forumets favorit
2. Zmarta - Ett bra alternativ
3. Sambla - Jämförelsetjänst
4. Flexkontot - Swish-utbetalning, ingen UC
5. Klaralån - Lån utan UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Banky - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Lumify - Lån utan UC

Räntor betalda 2022

losern

Kunnig medlem
Poäng: 257
Blev medlem
3 April 2012
Meddelanden
150
Mottagna reaktioner
93
Poäng
257
Nuförtiden är det ju inte säkert att man får brev med vad man har betalat i ränta till olika kreditinstitut etc. utan de skickar bara till Skatteverket.

Jag har för mig att man kan få denna info från Skatteverket innan man får deklarationen. Kan man det?
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

henke88

V.I.P
Poäng: 267
Blev medlem
28 Januari 2020
Meddelanden
368
Mottagna reaktioner
94
Poäng
267
Nuförtiden är det ju inte säkert att man får brev med vad man har betalat i ränta till olika kreditinstitut etc. utan de skickar bara till Skatteverket.

Jag har för mig att man kan få denna info från Skatteverket innan man får deklarationen. Kan man det?
Det är inte säkert att banken/företaget/inkassobolaget/kreditinstitutet etc. har rapporterat till skatteverket! Det är flera som inte gör det utan du måste göra det själv.. viktigt att kolla upp, annars kan man missa mycket pengar att få tillbaka för dom som betalt höga räntekostnader....
 

Driveby Colonoscopy

Kunnig medlem
Poäng: 297
Blev medlem
1 April 2014
Meddelanden
211
Mottagna reaktioner
109
Poäng
297
Betald kreditränta måste rapporteras, dröjsmålsränta är dock inte ett krav men det ligger ofta i inkassobolagets intresse att gäldenären får så hög skatteåterbäring som möjligt (speciellt när de ligger inne för utmätning).
 

Lize

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 557
En av våra mest kunniga
Blev medlem
30 Januari 2013
Meddelanden
3 101
Mottagna reaktioner
2 472
Poäng
1 557
Betald kreditränta måste rapporteras, dröjsmålsränta är dock inte ett krav men det ligger ofta i inkassobolagets intresse att gäldenären får så hög skatteåterbäring som möjligt (speciellt när de ligger inne för utmätning).
Tyvärr struntar många i att rapportera dröjsmålsräntan, så jag rekommenderar att man har koll. Ärligt talat så tänker inte inkassobolagen så särskilt mycket på skatteåterbäringen även fast man kan tycka att det vore rimligt.
 

Jeni

Kunnig medlem
Poäng: 236
Blev medlem
7 Januari 2023
Meddelanden
170
Mottagna reaktioner
86
Poäng
236
vet att jag frågat tidigare i någon tråd men minns inte om jag fick svar sorry för det...

Ni med löneutmätning hur har ni koll på vilken ränta som betalas in och hur den har fördelats mellan skulderna? Rapporterar dem detta till mig eller skiter dem i det när det utmäts? vill minnas att jag bara fått något enstaka årsbesked genom åren och alltid restskatt ... Är det KFM som har koll ? Eller faller det mellan stolarna? (4 år av löneutmätning)
 

Lippe

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 997
Blev medlem
12 Juli 2018
Meddelanden
2 200
Mottagna reaktioner
1 273
Poäng
997
vet att jag frågat tidigare i någon tråd men minns inte om jag fick svar sorry för det...

Ni med löneutmätning hur har ni koll på vilken ränta som betalas in och hur den har fördelats mellan skulderna? Rapporterar dem detta till mig eller skiter dem i det när det utmäts? vill minnas att jag bara fått något enstaka årsbesked genom åren och alltid restskatt ... Är det KFM som har koll ? Eller faller det mellan stolarna? (4 år av löneutmätning)

Jag har begärt ett utdrag från kfm, hur mina pengar fördelades under 2022. Det är inte exakt, men ger en god hint hur mycket som är ränta. Tänkte använda det för att pricka av när deklarationen kommer och kontakta de som inte rapporterat/har större avvikelser.
 

Driveby Colonoscopy

Kunnig medlem
Poäng: 297
Blev medlem
1 April 2014
Meddelanden
211
Mottagna reaktioner
109
Poäng
297
Tyvärr struntar många i att rapportera dröjsmålsräntan, så jag rekommenderar att man har koll. Ärligt talat så tänker inte inkassobolagen så särskilt mycket på skatteåterbäringen även fast man kan tycka att det vore rimligt.
För inkassobolagen så är det den viktigaste dagen på året. Så dom som har tekniskt stöd för det rapporterar nog.
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp