Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Brixo Privatlån - Ingen UC
4. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
5. Klaralån - Lån utan UC
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Risk för utmätning av kryptovaluta vid skulder hos Kronofogden?

Hej,

Jag har en bekant som är pensionär och har skulder hos Kronofogden. Han har en utmätning på cirka 600 kr per månad. Nu funderar han på att köpa kryptovaluta, exempelvis XRP, för en mindre summa på cirka 2500–3000 kr, och lagra detta i en kryptohårdvara

Jag har några frågor som jag hoppas att någon med erfarenhet kan svara på:

1. Kan Skatteverket eller Kronofogden upptäcka om han köper och lagrar kryptovaluta på detta sätt?
  2. Finns det någon risk att Kronofogden kommer att utmäta kryptovalutorna, även om de inte säljs och inga vinster görs?
  3. Är det något annat han bör tänka på i denna situation för att undvika problem med utmätning eller skatt?
Tacksam för svar och eventuella tips!

Skatteverket har en förmåga att upptäcka det vilket ofta resulterar i gruvliga skatteskulder, är några som husen ska säljas för på den grunden.
Kfm kommer inte göra någon större utredning för så små summor.
Ja, deklarera korrekt är tipset

Skatteverket har en förmåga att upptäcka det vilket ofta resulterar i gruvliga skatteskulder, är några som husen ska säljas för på den grunden.
Kfm kommer inte göra någon större utredning för så små summor.
Ja, deklarera korrekt är tipset

Tack @Lasseman ! Jag hoppades att du skulle svara på min fråga eftersom du har stor erfarenhet, och det gjorde du. Jag uppskattar verkligen ditt svar

Så om jag förstår rätt, betyder det att pensionären kan köpa kryptovaluta för en liten summa, som 2500–3000 max 5000 kr, utan att det skulle orsaka några större problem för utmätning? så länge han inte säljer eller gör några vinster? Jag ville bara dubbelkolla att det är okej.

Förresten, skulle det vara okej om jag skickade ett personligt meddelande till dig? Jag har några ytterligare frågor och tänkte att det kanske är lättare att diskutera privat.

Tack @Lasseman ! Jag hoppades att du skulle svara på min fråga eftersom du har stor erfarenhet, och det gjorde du. Jag uppskattar verkligen ditt svar

Så om jag förstår rätt, betyder det att pensionären kan köpa kryptovaluta för en liten summa, som 2500–3000 max 5000 kr, utan att det skulle orsaka några större problem för utmätning? så länge han inte säljer eller gör några vinster? Jag ville bara dubbelkolla att det är okej.

Förresten, skulle det vara okej om jag skickade ett personligt meddelande till dig? Jag har några ytterligare frågor och tänkte att det kanske är lättare att diskutera privat.

Hittas egendomen kan den utmätas såklart men det är inte ofta man går det spåret.

Det andra tackar jag nej till.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp