Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Brixo Privatlån - Ingen UC
4. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
5. Klaralån - Lån utan UC
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Skattejämkning, hur mycket extra pengar?

När man söker jämkning så anger man hur stor inkomst man haft under året fram till ansökningsdagen, samma gäller för hur mycket skatt man redan betalat in. Sedan gör man en bedömning på hur stor inkomst man kommer ha resten av året. Det samma gäller för alla slags lån man har med räntor, och eventuella andra saker som gör att skatten kan bli lägre, såsom t.ex. resor fram och tillbaka till jobb.
Detta gör att skatteverket gör en bedömning för HELA ÅRET. Kommer skatteverket fram till att man t.ex. under hela året kommer betala 12000 för mycket i skatt enligt den tabell man för närvarande betalar efter så innebär det att dessa 12000 delas upp på de månader som är kvar av året. Om det då som nu är 4 månader kvar på året kommer beloppet 12000 alltså att delas med 4, vilket ger 3000/månad lägre skatteinbetalning för dessa 4 månader.

Att TS ska betala 8000:-/månad mindre i skatt är därför helt rimligt, dock förutsätter ju detta också att TS har såpass hög inkomst så denne annars skulle betalat 8000:- eller mer i skatt varje månad. Om TS däremot har en inkomst som gör att denne normalt betalar låt oss säga 6000:-/månad i skatt så kommer TS helt slippa betala skatt resterande 4 månader, men kommer ju inte få 2000:-/månad tillbaka av skatteverket, utan de kommer i så fall som återbetalning nästa år.

Något som också är extremt viktigt att tänka på är att jämkningen kan komma följa med till nästa inkomstår, så om man t.ex. byter jobb och får kortare resor eller t.ex. har betalat av ett lån i förtid så är det viktigt att kolla med skatteverket när nya året börjar så att en eventuell ny jämkning blir korrekt, annars kan det komma att bli restskatt året därpå. Detta har jag nämligen själv lyckats råka ut för. Det normala är dock att om det blir aktuellt med löpande jämkning (eller vad det nu heter) är att skatteverket skickar ut information innan det nya året börjar så man kan kontrollera att det kommer stämma, eller om man helt vill ta bort jämkningen för det kommande året.

skickade in jämkning på att jag kommer attbet ca 60 000kr i ränta under 2013 fick jämkning på ca 800kr/mån

Glad idag! Fick hjälp av skatteverket med att ansöka om jämkning, fick positivt besked, att jag kommer att få ut ca 8000 kr extra varje månad året ut. Jag trodde jämkningen gällde ett helt år, men så är det alltså inte, utan den gäller bara 2013 ut. Dessa extra pengar kommer att göra att allt ordnar sig för min del![/

Imponerande! Själv fick jag 25000 kr tillbaka senast. Om jag jämkar nu så får jag alltså 6250 kr?

Följande avgör sannerligen.

1. Vad man tjänar/år.
2. Avdragen A-skatt
3. Underskott av kapital
4. Utgiftsräntor
4. Fastighet
5. Uppskovbelopp på ev försäljning

Undrar bara hur det kan skilja så olika och vilka orsaker som ligger till grund.

Om någon annan vet så förtydliga gärna igen, eller har SVALAN fått en dålig handläggare??? SVALAN Fick 41000 tillbaka men får bu endast 800 kr/månad till december?

Senast ändrad:
Hade tänkt försöka göra en skattejämkning. Har tyvärr kört till sig lite med ekonomin så behöver få in pengar från alla håll där det är möjligt och det är ju dumt att låna ut pengar till staten.. Vet någon hur lång tid det tar? Från inskickade uppgifter till beslut.

Tar du via skatteverkets hemsida så tar det bara 2-3 dagar. Det har det iaf gjort för mig. Jag loggade in efter två dagar från ansökningen och där kunde jag se vad jag skulle få i jämkning. Någon dag senare så trillade det ner ett brev om beslutet.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp