• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Kontantfinans - Swish-utbetalning, ingen UC
5. Klaralån - Lån utan UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Banky - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Lumify - Lån utan UC

Skriva bort räntor och avgifter....??

angelo

Ny medlem
Poäng: 1
Blev medlem
30 Juli 2022
Meddelanden
2
Mottagna reaktioner
0
Poäng
1
Min fru har sedan drygt ett år släppt allt till KF: Totalt ligger där uppemot 500k nu, varav mycket är skräplån med höga räntor som tickat iväg. Jag har nu via ett arv fått lite pengar som jag tänkt ska gå till att rensa bort en del av skulderna, och som en flitig lyxfälletittare så undrar jag hur enkelt är det att förhandla med inkassobolagen och skriva bort endel av räntorna och avgifterna? I t ex lyxfällan är det ju erfarna förhandlare och säkert en del reklam bakom när de säger "vi har skrivit av 100 000 i ränteavgifter" osv. men hur lätt är det för en vanlig svensson, som inte är duktig på att förhandla att göra detta i verkligheten? Helst då via epost och inte direkt över telefon? I värsta fall får jag betala de lånen med högst räntor, men om man hade kunnat lyckas skriva av endel räntor och avgifter så hade jag kunnat betala av det mesta.
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 10 087
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
26 750
Mottagna reaktioner
13 034
Poäng
10 087
Det är fullt möjligt, ju äldre skulder ju enklare
 

Kraputt

V.I.P
Poäng: 647
Årets nya medlem
Blev medlem
27 Maj 2022
Meddelanden
623
Mottagna reaktioner
712
Poäng
647
Gör inte sådana förhandlingar via epost. Skälet är att det är mycket enklare för personerna som läser din epost att säga nej. Allt som krävs är tio sekunders skrivande – mer energi behöver de inte lägga på din begäran. Vill du ha en positiv förändring här så måste du helt enkelt ringa upp och prata med en människa.

Två, det finns en metod i galenskapen. Som Lasseman säger, om skulderna är äldre är det enklare. Är skulderna nya så är det mycket svårare. Jag, till exempel, fick avskrivet 168 000 på en skuld från 2010-talet som hade muterat till nästan 300 000 från 100 000. I slutändan vill inkassobolagen få in någonting, hellre än ingenting.

Så det är helt klart möjligt. Det beror lite på vem som sitter i andra ändan och ska svara, och det har betydelse vilket inkassobolag det är. Det har till och med betydelse vilken avdelning av inkassobolaget det rör sig om. Intrum Justitia är ett exempel. En avdelning där är jättelätt att ha att göra med, men deras andra avdelning är stenhårda.
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp