• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Lendo - Forumets favorit
2. Compricer - Jämför lån (ny)
3. Zmarta - Ett bra alternativ
4. Kontantfinans - Swish-utbetalning, ingen UC
5. Klaralån - Lån utan UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Loanstep - Lån utan UC
9. Banky - Lån utan UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Lumify - Lån utan UC

Skuld återkallad… vad menas? …

Laaban

V.I.P
Poäng: 327
Blev medlem
15 Oktober 2019
Meddelanden
391
Mottagna reaktioner
144
Poäng
327
Hej!
Kort o gott!
såg att min skuld hade minskat en del och att Svea inkasso hade dragit tillbaka en skuld, o att den var återkallad o 0 kr att betala… Så jag behöver inte betala alls på den?

jag har ju tack o lov haft sån tur att jag kan lösa alla mina skulder hos kfm på måndag. Kan Svea på nytt ta upp förfrågan? Jag fattar inte riktigt hur det går till?… tacksam för hjälp :)
Har även gjort upp betalplaner med CSN och resterande 6.000kr hos gothia
Googlade lite nu, och såg att det blir dyrt för inkassobolaget att ha skulden hos kfm? Men att de kan ta upp den på nytt när de ser att man har betalat in… hur stor är chansen att jag kan få göra en avbetalningsplan om jag ringer dem på måndag?
 
Senast ändrad:
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
26 521
Mottagna reaktioner
12 900
Poäng
9 787
Du ska fortfarande betala, men dom har valt att inte ha det hos kfm.
En chans till betalningsplan tror jag inte är 100%ig, men kanske 99
 

Nate87

Viktig medlem
Poäng: 42
Blev medlem
3 Maj 2017
Meddelanden
61
Mottagna reaktioner
7
Poäng
42
Det betyder att inkassobolag/fordringsägare vill inte längre driva in skulden med hjälp avd Kronofogden. De som ansöker för KFMs tjänster betalar sin del också och det är inte värt att investera i processen om skulden är liten eller du har låg betalningsförmåga. När indrivningen hos KFM är återkallad, inkassobolag/fordrinksägaren brukar räknar till kostnader och satsar en tickande ränta.
Medans vi känner eufori att kanske man snart blir skuldfri, skulderna ökar och ju längre man ignorer de, ju större de blir år efter år.

Jag var i en liknande sits själv när några skulder återkallades hos KFM. En av de även köptes av en anna inkassobolag. Jag tänke att jag var på väg mot skuldfrihet. Tyvärr, blev det inte så. Istället, fick jag inkassobrev skickade till min ny adress utomlands och då fick jag veta att alla skulder är betydligt större än ursprungliga belopp pga kostnader och tickande räntan.

Därför man aldrig ska tänka att skulder är försvunna. Det är bättre att lista alla skulder och tillgångar i en Excel-tabell, kontakta inkassobolag för att fråga om återbetalningsplan och eventullt f;rhandla räntan samt uppdatera filen varje månad för att spåra förändring över tiden. Det viktigaste är att stoppa tickande räntan som ökar skulden till absurda höjder.
Mina tips för dig är att börja övervaka sina skulder och budget samt planera/påbörja återbetalning så snart som möjligt. Lycka till!
 
Senast ändrad:

torx

Kunnig medlem
Poäng: 197
Blev medlem
19 Augusti 2020
Meddelanden
127
Mottagna reaktioner
69
Poäng
197
Hur fungerar detta när man har en pågående sanering?, jag har ett par skulder på väldigt låga belopp som är återkallade och det har ett par gånger kommit påminnelser angående dessa .
Jag har helt sonika kontaktat vederbörande att jag är inne i en sanering och att de ska kontakta KF eller skusan enheten.
Vad jag förstår så ska jag inte betala detta direkt till dom pga risk för att skusan ska avbrytas ?
Rätt eller fel ?
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp