Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Skuldsanering av bolån, vad händer/gäller?

Där jag bor skrivs ursprunglig pant och även höjning av dessa in i lägenhetsförteckningen.

Många glada amatörer i styrelser här och var, vi har extern leverantör (tack och lov). Sett mycket udda genom åren.
Vi har också extern förvaltare som hanterar det.
Men det är ju skillnad på att skriva in ursprungspanten, och skriva in ny pant vid sänkning...

Att ditt ursprungs belopp på lånet registreras säger jag inte emot. Men om du skulle ta ett nytt lån, efter 20 år. så måste en ny pantförskrivning till. Dvs, det blir inte en ökning av befintlig. Utan det utfärdas en ny.
Oavsett, så rapporterar banken inte in sänkningar löpande. Om det rapporteras in när den är slutbetald vet jag dock inte, men jag kan anta att det är så det fungerar.

Vi har också extern förvaltare som hanterar det.
Men det är ju skillnad på att skriva in ursprungspanten, och skriva in ny pant vid sänkning...

Att ditt ursprungs belopp på lånet registreras säger jag inte emot. Men om du skulle ta ett nytt lån, efter 20 år. så måste en ny pantförskrivning till. Dvs, det blir inte en ökning av befintlig. Utan det utfärdas en ny.
Oavsett, så rapporterar banken inte in sänkningar löpande. Om det rapporteras in när den är slutbetald vet jag dock inte, men jag kan anta att det är så det fungerar.
Det rapporteras iallafall när man byter bank för sitt bolån. Tur är väl det, annars skulle den tidigare banken kunna försöka realisera en pant som inte längre är giltig...

@Lock
Vad jag ville ha sagt är att du torde försöka få in vad banken faktiskt har för säkerhet i egendomen satt i pant i lägenhetsförteckningen, du gör vad du vill med den informationen.

Det rapporteras iallafall när man byter bank för sitt bolån. Tur är väl det, annars skulle den tidigare banken kunna försöka realisera en pant som inte längre är giltig...
Ja det är klart, då äger ju någon annan panten till ett annat värde :)
Vad jag ville ha sagt är att du torde försöka få in vad banken faktiskt har för säkerhet i egendomen satt i pant i lägenhetsförteckningen, du gör vad du vill med den informationen.

Jag vet vad säkerheten är. Jag har själv tagit bolånen :) Det är ca 10% som ska skrivas bort.

Ja det är klart, då äger ju någon annan panten till ett annat värde :)

Jag vet vad säkerheten är. Jag har själv tagit bolånen :) Det är ca 10% som ska skrivas bort.
Första stycket: Det är först vid denuntiation som sakrättsligt skydd uppstår gentemot den förra panthavaren.

@Lock

Då sakrätt är ett särintresse så är jag väldigt nyfiken på vad som skyddar dig från att banken realiserar sin pant, vi bortser från att de säljer egendomen med förlust.

Samma förfarande skedde tusentals gånger på 90-talet med förlust för banken och evighetsgäldenärer som följd.

Har också varit med på exekutiva auktioner där banken accepterat bud under deras panträtt, så det sker fortfarande.
Även motsatsen, där bank använt veto för att inte acceptera högsta bud...

@Lock

Då sakrätt är ett särintresse så är jag väldigt nyfiken på vad som skyddar dig från att banken realiserar sin pant, vi bortser från att de säljer egendomen med förlust.

Samma förfarande skedde tusentals gånger på 90-talet med förlust för banken och evighetsgäldenärer som följd.

Har också varit med på exekutiva auktioner där banken accepterat bud under deras panträtt, så det sker fortfarande.
Även motsatsen, där bank använt veto för att inte acceptera högsta bud...
Innan skuldsaneringen inleddes var det något som kunde ske.
Men jag har aldrig missat en betalning, det var inte ett stort belopp i det stora hela och en försäljning hade garanterat resulterat i en större förlust.

Om dem kan realisera sin pant idag med skuldsaneringen vet jag inte om det finns någon grund för.

Innan skuldsaneringen inleddes var det något som kunde ske.
Men jag har aldrig missat en betalning, det var inte ett stort belopp i det stora hela och en försäljning hade garanterat resulterat i en större förlust.

Om dem kan realisera sin pant idag med skuldsaneringen vet jag inte om det finns någon grund för.

Enligt 7 § första stycket skuldsaneringslagen omfattar en skuldsanering, om inte annat föreskrivs, alla fordringar på pengar mot gäldenären som har uppkommit före den dag då beslut meddelades att inleda skuldsanering. Ett av undantagen finns i 7 § tredje stycket 2, där det sägs bl.a. att en skuldsanering inte omfattar en fordran för vilken borgenären har panträtt. Det gäller till den del säkerheten räcker till för betalning av fordringen.

Hur är beslutet om inledande författat kring den del av lånet som inte är del av säkerhet som räcker till för betalning av fordringen?

(Övre stycket är saxat från NJA 2016 s. 73)

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp