• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Kontantfinans - Swish-utbetalning, ingen UC
5. Klaralån - Lån utan UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Banky - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Lumify - Lån utan UC

Skuldsanering Väntetid?

JohannaJo

Viktig medlem
Poäng: 42
Blev medlem
29 Augusti 2022
Meddelanden
83
Mottagna reaktioner
7
Poäng
42
Hej!
Ni som nyligen blivit beviljade skuldsanering, hur lång tid tog det från att ni skickade in ansökan?
Skickade in min ansökan igår och räknar med att om jag ens blir beviljad så kör det väl dröja ett år om det går igenom.. Känns så övermäktigt men nu har jag gjort vad jag kunnat alla fall.
Hur såg eran situation ut när ni blev beviljade?
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

annlo

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 867
Blev medlem
30 April 2012
Meddelanden
1 760
Mottagna reaktioner
1 003
Poäng
867
Nu är det ju längesen för min del men väntetiderna är ju inte kortare idag. Från ansökan till slutgiltigt beslut tog det lite drygt 10 månader för min del.
 

Brainstorming

Medlem
Poäng: 27
Blev medlem
24 April 2023
Meddelanden
18
Mottagna reaktioner
8
Poäng
27
För mig tog det 8 månader från inskickad ansökan till beslutad skuldsanering och det var förra året.
 

LånaUtanPapper

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 117
En av våra mest kunniga
Blev medlem
15 Maj 2016
Meddelanden
1 888
Mottagna reaktioner
1 655
Poäng
1 117
Jo jag vet det där. Men menade mer från att man skickat in ansökan tills att det är klart. Om man blir beviljad.
1. Du skickar in ansökan
2. Du får samtal av handläggaren någon dag innan inledande beslut
3. Du får veta om du får inledande skuldsanering med tillfällig betalplan efter ca 5.5-6 månader (som det ser ut nu). Får du inledande så börjar dessa 5 år av skuldsaneringen att ticka, men du är inte helt beviljad ännu.
4. 2 Arbetsdagar efter inledande besked på Kivra så kommer du upp i POIT
5. Efter POIT har alla borgenärerna en månad på sig att rapportera in skulderna till KFM
6. När alla skulderna är inrapporterade så får du ett förslag med betalplan.
7. Du ringer till handläggaren och godkänner betalplanen om allt ser rätt ut (Kan man göra samma dag)
8. Betalplanen delges till alla borgenärer, dom ska skriva på delgivningen. Detta kan ta väldigt olika tid. Allt från någon vecka upp till någon månad innan dom räknas som delgivna om dom inte skrivit under.
9. Från och med att borgenärerna skrivit på delgivning så har dom 3 eller om det 4 veckor på sig att "yttra sig" om betalplanen, de flesta godkänner den som den är bara.
10. Efter alla borgenärer godkänt betalplanen så får du beslut om skuldsanering strax efter.
11. 2 arbetsdagar efter beslut så kommer du upp i POIT igen om att du har beslutad skuldsanering.
12. 3 veckor efter besked om godkänd skuldsanering så vinner beslutet laga kraft om ingen yttrat sig.

Hela processen från steg 1-12 beräknas ta ca 9 månader. Men det är på ett ungefär.
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp