• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Lendo - Forumets favorit
2. Compricer - Jämför lån (ny)
3. Zmarta - Ett bra alternativ
4. Flexkontot - Nu med Swish, ingen UC
5. Klaralån - Lån utan UC
6. Brixo - Lån utan UC
7. Loanstep - Lån utan UC
8. Banky - Lån utan UC
9. Nstart - Nystartslån
10. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
11. Binly - Lån utan UC

SKV begär underlag för jämkning

asdf

Medlem
Poäng: 26
Blev medlem
29 Januari 2022
Meddelanden
13
Mottagna reaktioner
6
Poäng
26
Hej,

Jag ansökte för några dagar sedan om jämkning för resterande 2022. Min lön kommer vara strax över 1 miljon i 2022. Har redan betalat ca 300 000 kr i skatt i år. Med jämkningen skulle jag slippa betala mer skatt i år enligt följande beräkning: 275 000 kr i ränteutgifter (bolån, blanco, krediter, snabblån), och 220 000 kr i kapitalförlust (krypto).

Skatteverket begär underlag för hur jag beräknat dessa förluster. För kapitalförlusten tänker jag skicka in en ifylld K4-blankett. För ränteutgifterna har jag ju inte än några kontrolluppgifter, utan får uppskatta utgifterna baserat på den ränta jag betalar till de olika långivarna per månad x12. Jag har med andra ord inget "formellt" underlag att skicka in för detta. Vad tror ni är mest praktiskt som generellt också godtas?
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Doodles

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 247
Blev medlem
4 September 2020
Meddelanden
2 383
Mottagna reaktioner
1 908
Poäng
1 247
Du kan ju skicka in betalplanen för lånen. Eller skuldebrevet.
 

Insatt

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 177
En av våra mest kunniga
Blev medlem
28 November 2021
Meddelanden
2 720
Mottagna reaktioner
1 730
Poäng
1 177
Hej,

Jag ansökte för några dagar sedan om jämkning för resterande 2022. Min lön kommer vara strax över 1 miljon i 2022. Har redan betalat ca 300 000 kr i skatt i år. Med jämkningen skulle jag slippa betala mer skatt i år enligt följande beräkning: 275 000 kr i ränteutgifter (bolån, blanco, krediter, snabblån), och 220 000 kr i kapitalförlust (krypto).

Skatteverket begär underlag för hur jag beräknat dessa förluster. För kapitalförlusten tänker jag skicka in en ifylld K4-blankett. För ränteutgifterna har jag ju inte än några kontrolluppgifter, utan får uppskatta utgifterna baserat på den ränta jag betalar till de olika långivarna per månad x12. Jag har med andra ord inget "formellt" underlag att skicka in för detta. Vad tror ni är mest praktiskt som generellt också godtas?
Har du underlag för köp och sälj av krypto med den förlusten är det väl bara att bifoga det...?
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
26 302
Mottagna reaktioner
12 800
Poäng
9 787
Bifogar och förklara det du kan. I värsta fall lyssnar dom inte på crypton, och få får du jämkning på det andra ich kryptofrågan får lösas vid deklarationen
 

asdf

Medlem
Poäng: 26
Blev medlem
29 Januari 2022
Meddelanden
13
Mottagna reaktioner
6
Poäng
26
Har du underlag för köp och sälj av krypto med den förlusten är det väl bara att bifoga det...?
Har en ifylld K4-blankett för kryptotransaktionerna. Frågan gäller snarare hur jag enklast visar ränteutgifterna
 

asdf

Medlem
Poäng: 26
Blev medlem
29 Januari 2022
Meddelanden
13
Mottagna reaktioner
6
Poäng
26
Bifogar och förklara det du kan. I värsta fall lyssnar dom inte på crypton, och få får du jämkning på det andra ich kryptofrågan får lösas vid deklarationen
Krypton har jag allt underlag som skulle skickas in vid deklaration. Ränteutgifterna är mer knepigt att lösa på ett enkelt och praktiskt sätt. Vill undvika att begära underlag från vart och ett sv långivarna.
 

Insatt

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 177
En av våra mest kunniga
Blev medlem
28 November 2021
Meddelanden
2 720
Mottagna reaktioner
1 730
Poäng
1 177
Har en ifylld K4-blankett för kryptotransaktionerna. Frågan gäller snarare hur jag enklast visar ränteutgifterna
275 i ränteutgifter är ju rätt rejält, antagligen därför de önskar underlag.
Sätt dig en stund och ordna detta, lätt värt det.
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp