• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Kontantfinans - Swish-utbetalning, ingen UC
5. Klaralån - Lån utan UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Banky - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Lumify - Lån utan UC

Värde på fordon.

Lily

Medlem
Poäng: 1
Blev medlem
19 Juni 2023
Meddelanden
9
Mottagna reaktioner
0
Poäng
1
Hej, jag ska komplettera min ansökning i skuldanering, dem fråga om hur mycket kostar min bil i dagsläget. Min bil värde cirka 80-90k. Blir det avslag på min skuldanering pga för dyrt bil? Eller ska jag säga det värde för 30-40k. Känns inte bra att ljuga
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 10 087
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
26 822
Mottagna reaktioner
13 071
Poäng
10 087
Ljuga brukar inte bli så bra. Det är ju inte så svårt att kolla om värderingen stämmer med jämförelse på typ blocket.
 

annlo

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 867
Blev medlem
30 April 2012
Meddelanden
1 774
Mottagna reaktioner
1 013
Poäng
867
@Lily
tycker du att det kan bli avslag pga för dyrt bil? eller dem ska utmätta på det?
Skuldsaneringsenheten utmäter ingenting. De kan däremot säga att du ska sälja bilen för att få in pengar för att betala på skulder. Om du inte gör det kan det bli avslag då du inte anses ha gjort allt för att betala på dina skulder.
 

Frasse1

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 557
Blev medlem
6 November 2011
Meddelanden
1 292
Mottagna reaktioner
417
Poäng
557
Bilen brukar inte ha jätte stor betydelse i ansökan om skuldsanering.
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 10 087
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
26 822
Mottagna reaktioner
13 071
Poäng
10 087
Om jag tror det? Ja absolut. Då har man inte gjort det man kan för att reglera sina skulder. Avslag pga för dyr bil är nog inte helt sällsynt.
 

Nicke

Aktiv medlem
Poäng: 92
Blev medlem
5 November 2018
Meddelanden
48
Mottagna reaktioner
22
Poäng
92
Du ska absolut inte ljuga om värdet, det är ju lätt för KF att kolla upp och om de får reda på att du far med osanning är ju det ett skäl för avslag.

Jag var i samma sits när jag sökte skusan , vi sålde vår bil och löste lånet och använde det som blev kvar för att köpa en skrutt- bil för 25000kr, det hade KF inga synpunkter på
 

Frasse1

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 557
Blev medlem
6 November 2011
Meddelanden
1 292
Mottagna reaktioner
417
Poäng
557
Det klart det har. Sitter man med en bil som skulle genera en större summa pengar som kunde gå till att lösa skulder har man inte gjort allt.
Läste för snabbt, såg inte att den är värd 90.000. Den kan ha påverkan. Tänkte mer att OM man har bil så får man avslag, vilket är inte alltid fallet.
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp