• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Lendo - Forumets favorit
2. Zmarta - Ett bra alternativ
3. Sambla - Jämförelsetjänst
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
6. Banky - Lån utan UC
7. Merax - Nu med Swish, ingen UC
8. Nstart - Nystartslån
9. Brixo - Lån utan UC
10. Binly - Lån utan UC

Vad ska vi göra? 2.8 miljoner i skulder

  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Snurre

Kunnig medlem
Poäng: 177
Blev medlem
21 Januari 2022
Meddelanden
244
Mottagna reaktioner
51
Poäng
177
Jag och min man står inför en ekonomisk katastrof inom några månader. Vi behöver alla tips vi kan få.
Bakgrund: Vi har samlat på oss skulder i form av lån hos olika banker på totalt 2.8 miljoner (1.1milj sen flera år tillbaka samt en skatteskuld på 450.000:- som ska betalas in om ca 6 månader) Det senaste på 1.3 miljoner tog vi för att göra en investering i ett företag som höll på med kryptovalutor.
Allt såg ut att gå jättebra, min man sa upp sig från ett välbetalt jobb (jag är sjukpensionär) , vi tänkte att han skulle kunna satsa på detta helt och hållet.
Men det visade sig vara en scam. Allting är borta. Vi har såklart polisanmält osv men utan resultat.
Nu står vi med 2.8 miljoner i skulder, ett lån har gått till inkasso, de andra är hos olika banker. Om 5 månader får min man vanlig A-kassa, då kommer vi gå back 30.000:-/månad.
Vi har totalt 330.000:- i tillgångar som skulle gå till skatteskulden. Vi har gjort vad vi kan när det gäller att få ner ränta osv.

Vi vänder och vrider på allt just nu. Antar att skuldsanering är uteslutet.
Vad ska vi till varje pris försöka undvika?

Vad ska vi göra? Uppskattar tips och kloka förslag. Hoppar gärna över frågor som: låter konstigt att ni kunde få såna lån etc...
Fokusera på allt förutom skatteskulden då den i regel preskriberas efter 5år.
Kan dock förlängas med 5år i taget maximalt 2ggr
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
25 841
Mottagna reaktioner
12 594
Poäng
9 787
Fokusera på allt förutom skatteskulden då den i regel preskriberas efter 5år.
Kan dock förlängas med 5år i taget maximalt 2ggr
I praktiken förlängs sjukt få skatteskulder. Jag är osäker om jag alls sett det, har jag ett det då är det en gång.
 

Snurre

Kunnig medlem
Poäng: 177
Blev medlem
21 Januari 2022
Meddelanden
244
Mottagna reaktioner
51
Poäng
177
I praktiken förlängs sjukt få skatteskulder. Jag är osäker om jag alls sett det, har jag ett det då är det en gång.
Ja, det är min uppfattning med när jag läste en del praxis för ett par år sedan.
Det är ändå viktigt att trådskaparen är medveten om de.

sen om man ska ansöka om skuldsanering är min uppfattning att just skatteskulder kan vara ett hinder om de är större belopp just pga dom preskriberas.
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp