Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Brixo Privatlån - Ingen UC
4. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
5. Klaralån - Lån utan UC
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Webcredit/kapitaliserad ränta

Glömde skriva att på kapitalskulden 11000 så ligger räntan och tickar, den är uppe i 3500kr nu.
Totalt anser de alltså att jag ska betala drygt 28000kr (skuld 11k, ränta 3,5k, kapitaliserad ränta 13kr och avgifter till KFM)

Jo, de såg ja men om man inte fick tillstånd av FI att bedriva låneverksamhet menade jag. Hur kan man få fortsätta att bedriva verksamheten? De e lite konstigt... Ja ja, de mesta i denna värld är upp o ner.

Verksamheten att låna ut pengar har upphört, givetvis får dom driva in pengarna från tidigare verksamhet fortfarande om den inte bedöms som kriminell och felaktig eller liknande. Alternativet vore att inte ha rätt att få igen pengarna man lånat ut överhuvudtaget. Så länge bolaget finns kan dom absolut göra det själva. Annars kan det till exempel vara ett inkassobolag som gör det åt dom.

Glömde skriva att på kapitalskulden 11000 så ligger räntan och tickar, den är uppe i 3500kr nu.
Totalt anser de alltså att jag ska betala drygt 28000kr (skuld 11k, ränta 3,5k, kapitaliserad ränta 13kr och avgifter till KFM)

Dom tar alltså dubbel ränta. Dels dröjsmålsränta och dels fortsätter dom ta ränta på låneperioden, eftersom lånet inte förfaller hos dom utan löper vidare. Så tolkar jag det. Det är dom själva som skickat till Kronofogden först nu va? Dom har aldrig gått genom något inkassobolag eller liknande?

Sen om dom har rätt att göra så, det vet jag inte. Någon annan som vet om en skuld måste förfalla efter en viss tid eller om man kan låta en skuld ligga öppen för lång tid framåt och därigenom låta lånets kostnader fortlöpa och samtidigt ta dröjsmålsränta? Låter ju då som om man inte låter lånet förfalla, hade det gjort det hade det bara haft en dröjsmålsränta.

Jag har idag varit i kontakt med Konsumentverket, konsumentrådgivare och jag har mailat Datainspektionen. Ännu inte fått nåt svar på om avtalet är ok eller ej, jag kommer att bestrida ärendet.

Nån som har tips om var jag kan vända mig för att få svar om avtalet och kapitaliserad ränta?

Hej igen!
Krigar vidare i ärendet. Jag kommer att bestrida skulden hos KFM. Jag har försökt läsa på konsumentkreditlagen och min tolkning är att avtalet inte håller för att kräva kapitaliserad ränta. Är det nån som haft med Webcredit att göra? Jag har återigen mailat och begärt ut hur de räknat ut den avgift som de kallar kapitaliserad ränta. Men jag har inte fått nåt svar ( den här gången heller)
Mitt största bekymmer nu är hur tingsrätten kommer att behandla skulden om Webcredit vidhåller att jag är skyldig dem 28000 istället för 15000.
Tips och råd hur jag ska göra i ärendet mottages tacksamt .

Du skulle nog egentligen haft hjälp av någon som läst en del juridik, eller är jurist.. Du ska försöka övertala en domstol att det är ett oskäligt villkor du fått i ditt avtal.. aldrig gett mig på något sånt, men det känns som något som inte är så himla lätt.

Hej igen!
Krigar vidare i ärendet. Jag kommer att bestrida skulden hos KFM. Jag har försökt läsa på konsumentkreditlagen och min tolkning är att avtalet inte håller för att kräva kapitaliserad ränta. Är det nån som haft med Webcredit att göra? Jag har återigen mailat och begärt ut hur de räknat ut den avgift som de kallar kapitaliserad ränta. Men jag har inte fått nåt svar ( den här gången heller)
Mitt största bekymmer nu är hur tingsrätten kommer att behandla skulden om Webcredit vidhåller att jag är skyldig dem 28000 istället för 15000.
Tips och råd hur jag ska göra i ärendet mottages tacksamt .
Du kan ju ringa el mejla dessa och kolla va de tycker. http://www.lawline.se

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp