• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Kontantfinans - Swish-utbetalning, ingen UC
5. Klaralån - Lån utan UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Banky - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Lumify - Lån utan UC

Budget under löneutmätning.

Insatt

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 277
En av våra mest kunniga
Blev medlem
28 November 2021
Meddelanden
2 839
Mottagna reaktioner
1 824
Poäng
1 277
Det är nog lite olika vad man värderar i livet också tror jag. Såklart finns det andra värden än pengar som är mycket större. Och att vi dömer oss själva hårdast är en sanning som aldrig blir gammal. Behandla sig själv som en vän. Lättare sagt än gjort, men bra att bli påmind om.

Jag behöver personligen göra större uppoffringar framöver. Matkontot i matbutik ligger på 2300:- denna månad. Men så tillkommer 1700:- på restaurang, hämtmat osv. Jag hade gärna sett att det var max 500:- där. Så jag har saker att jobba med.

Nu är det 4 dagar till lön och 145:- på kontot, lika mycket i kontanter och ungefär lika mycket i pant. Så överlever gör jag utan problem. Mat finnns med. Men jag vill inte leva på marginaler. Jag avskyr det.
Mycket läsk och vatten på flaska om du har så mycket pant?
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Janina

Kunnig medlem
Poäng: 406
Blev medlem
3 September 2023
Meddelanden
255
Mottagna reaktioner
217
Poäng
406
Jag tror många gånger vi handlar utan att tänka efter så mycket. En fika här, en pizza där, en chokladbit där, ett klädesplagg på rea för 100 kr osv. Det ser så lite ut att unna sig en liten sak som en chokladkaka för 20 kr, eller en liten fika ute för 80 kr någon gång i bland, men det blir ganska stora summor i sista änden med alla småköp man tycker är småsummor för stunden. Man ska unna sig ibland, absolut, men man kanske bör lägga in det i en budget, så man vet vart pengarna tar vägen.

Ett tips är att spara ALLA kvitton under en månad och verkligen titta sen på vilka summor det handlar om när man räknar ihop de där "småköpen" man gör.

Denna månaden har vart ok för mig, jag har pengar kvar på kontot, mat hemma osv, men min matbudget sprack lite för mig, då jag hjälpt en bekant med mycket matlådor och skafferivaror denna månaden. Personen var verkligen i kris och jag fick reda på det av en slump. Jag klarar helt enkelt inte av att höra att folk nära svälter och mina egna matförråd är stora.

Jag ligger fortfarande väldigt bra till i min egen budget, men jag vet att innan min löneutmätning började så betalade jag bla ett års hemförsäkring, löste ut så mycket medicin jag kunde osv, och det är kostnader som jag måste börja lägga undan till nu, för att kunna göra samma sak när det är dags för nästa period. Jag fick ju heller inte maxbeslut på min löneutmätning, vilket har gjort att jag fått behålla mer av min lön nu. Jag försöker leva så snålt jag kan, för den dag beslutet ändras, blir det tuffare, och jag försöker spara så mycket jag kan. Det blir ju inga jättesummor, men alla bäckar små, gör att jag ändå känner mig trygg. Tack vare lite övertid, är lönen som kommer nu i veckan helt ok, och jag ska faktiskt ut och äta/roa mig en kväll om ett par veckor med vänner. Det kommer göra mig gott, då det var väldigt längesedan jag unnade mig något. Hahaha, jag som älskar pizza, har inte ens ätit det på ca 3 månader. Ha en fin dag och fortsätt kämpa kamrater!
 

Hella

Kunnig medlem
Poäng: 176
Blev medlem
4 September 2023
Meddelanden
149
Mottagna reaktioner
55
Poäng
176
5 dagar till löning. Det är fortfarande en hel del att jobba på för min del. Matkontot har dragit iväg även denna månaden. En sorg kommer och går i mig. Insikten om att min ekonomi hade gått att rädda om det inte varit för spelmissbruket, den gör ont. Försöker planera semestern, men märker att allt som är osäkert skrämmer mig. Samtidigt om jag ens ska ha en chans att komma iväg på lite semester så behöver jag våga chansa. Så idag har jag bokat 2 kortare getaways i Sverige. Dom är helt beroende av att jag klarar att jobba lite extra och att det inte tillstöter något som gör att jag får ut mindre pengar. Men jag har gratis avbokningsskydd på allt så det är bara en fråga om att jag skulle bli väldigt besviken. Har inte haft nån vidare semester på många år. Nu är det blicken uppåt och jobba för att semestern ska bli av som gäller!

Kommande månad ser budgeten okej ut. Har avsatt några tusen för en ullaredsresa vi ska göra med jobbet. Tänker skriva en lista på sånt som behövs och köpa om jag hittar till bra priser. Så blir det både nöje och nytta.
Jag känner igen mej i dej. Också sorg att det har blivit så här. Första månaden med löneutmätning och fruktansvärd kaos med pengar. Ångest att det gått överstyr. Nu fick jag lite pengar. Då köpte jag massa godis! :facejoy: Annars har det blivit mycket havregrynsgröt och spagetti... Har nu 248 kr. Men får ont i magen när jag tänker att jag kommer ha löneutmätning för evigt?:'( Men det är bara i kämpa! Ta en dag i taget o göra bättre! Eller hur?^^
 

Jessica87

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 677
Blev medlem
6 Oktober 2022
Meddelanden
1 304
Mottagna reaktioner
774
Poäng
677
Om det finns en gräns, så undrar jag om jag inte nått min idag. Fyfan. Det känns som om det ibland snurrar åt fel håll på för många fronter samtidigt. Jag skriver, raderar, skriver igen. Ekonomin. Jobbet. Den inre rastlösheten. Kanske är jobbet en större orsak till hur jag mår än jag vill inse. Andas. En stund i taget.

Fint att ni är fler som delar med er här i tråden av upp och nedgångar. Det är en resa, som med tiden kanske blir lättare och mer hanterbar.
 
Senast ändrad:

En av er

V.I.P
Poäng: 497
Blev medlem
27 Juni 2022
Meddelanden
992
Mottagna reaktioner
317
Poäng
497
Jag tror många gånger vi handlar utan att tänka efter så mycket. En fika här, en pizza där, en chokladbit där, ett klädesplagg på rea för 100 kr osv. Det ser så lite ut att unna sig en liten sak som en chokladkaka för 20 kr, eller en liten fika ute för 80 kr någon gång i bland, men det blir ganska stora summor i sista änden med alla småköp man tycker är småsummor för stunden. Man ska unna sig ibland, absolut, men man kanske bör lägga in det i en budget, så man vet vart pengarna tar vägen.

Ett tips är att spara ALLA kvitton under en månad och verkligen titta sen på vilka summor det handlar om när man räknar ihop de där "småköpen" man gör.

Denna månaden har vart ok för mig, jag har pengar kvar på kontot, mat hemma osv, men min matbudget sprack lite för mig, då jag hjälpt en bekant med mycket matlådor och skafferivaror denna månaden. Personen var verkligen i kris och jag fick reda på det av en slump. Jag klarar helt enkelt inte av att höra att folk nära svälter och mina egna matförråd är stora.

Jag ligger fortfarande väldigt bra till i min egen budget, men jag vet att innan min löneutmätning började så betalade jag bla ett års hemförsäkring, löste ut så mycket medicin jag kunde osv, och det är kostnader som jag måste börja lägga undan till nu, för att kunna göra samma sak när det är dags för nästa period. Jag fick ju heller inte maxbeslut på min löneutmätning, vilket har gjort att jag fått behålla mer av min lön nu. Jag försöker leva så snålt jag kan, för den dag beslutet ändras, blir det tuffare, och jag försöker spara så mycket jag kan. Det blir ju inga jättesummor, men alla bäckar små, gör att jag ändå känner mig trygg. Tack vare lite övertid, är lönen som kommer nu i veckan helt ok, och jag ska faktiskt ut och äta/roa mig en kväll om ett par veckor med vänner. Det kommer göra mig gott, då det var väldigt längesedan jag unnade mig något. Hahaha, jag som älskar pizza, har inte ens ätit det på ca 3 månader. Ha en fin dag och fortsätt kämpa kamrater!
Beslutet ändras kanske Inte, gör din egen pizza, det är billigare och kan vara lika gott.
 

Janina

Kunnig medlem
Poäng: 406
Blev medlem
3 September 2023
Meddelanden
255
Mottagna reaktioner
217
Poäng
406
Beslutet ändras kanske Inte, gör din egen pizza, det är billigare och kan vara lika gott.
Egen pizza gör jag, men smakar aldrig likadant som köpt :) Nä, naturligtvis vet jag inte om beslutet ändras, men när jag skickade in inkomstuppgifterna, så räknade KFM ner min lön med flera tusen mot vad jag själv skrev in. Varför vet jag inte, men troligtvis gick de på ett snitt från förra årets inkomst, som var lägre pga en tids sjukskrivning och mindre procent än vad jag nu jobbar. Detta gör att jag är ganska säker på att nästa gång de räknar på mig, kommer denna "goda" tid vara över och de kommer dra betydligt mer sen. Jag vill göra rätt för mig, så det är inga problem, men tills dess vill jag lära mig leva så snålt och bra som möjligt och ändå veta att jag klarar mig.
 

En av er

V.I.P
Poäng: 497
Blev medlem
27 Juni 2022
Meddelanden
992
Mottagna reaktioner
317
Poäng
497
Egen pizza gör jag, men smakar aldrig likadant som köpt :) Nä, naturligtvis vet jag inte om beslutet ändras, men när jag skickade in inkomstuppgifterna, så räknade KFM ner min lön med flera tusen mot vad jag själv skrev in. Varför vet jag inte, men troligtvis gick de på ett snitt från förra årets inkomst, som var lägre pga en tids sjukskrivning och mindre procent än vad jag nu jobbar. Detta gör att jag är ganska säker på att nästa gång de räknar på mig, kommer denna "goda" tid vara över och de kommer dra betydligt mer sen. Jag vill göra rätt för mig, så det är inga problem, men tills dess vill jag lära mig leva så snålt och bra som möjligt och ändå veta att jag klarar mig.
Genom att göra egna pizzor umgås vi mer och har faktiskt kul, naturligtvis bjuder pappa ofta och köper
 

Janina

Kunnig medlem
Poäng: 406
Blev medlem
3 September 2023
Meddelanden
255
Mottagna reaktioner
217
Poäng
406
Genom att göra egna pizzor umgås vi mer och har faktiskt kul, naturligtvis bjuder pappa ofta och köper
Härligt :). Jag bor själv och har inga barn, så, som jag brukar säga " vill jag ha någon jä**a mat, får jag göra den själv :facejoy:
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp