• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Lendo - Forumets favorit
2. Compricer - Jämför lån (ny)
3. Zmarta - Ett bra alternativ
4. Flexkontot - Nu med Swish, ingen UC
5. Brixo - Lån utan UC
6. Klaralån - Lån utan UC
7. Merax - Lån utan UC
8. Banky - Lån utan UC
9. Nstart - Nystartslån
10. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
11. Binly - Lån utan UC

Budget under löneutmätning.

Patron

V.I.P
Poäng: 447
Blev medlem
15 September 2022
Meddelanden
507
Mottagna reaktioner
275
Poäng
447
Efter lite kostnader är kontot nere på 1250:-
Med 11 dagar till lön är det 113:- om dagen. Kött finns gott om i frysen så det är mest frukt, grönt och mejeri som behöver köpas. Det borde ju inte vara ett problem. Ändå känner jag en stark stress och irritation över läget. Jag kunde ha gjort det bättre. Har blivit mer inköp än tänkt, svarat på för många impulser. Antalet gånger jag beställt hem snabbmat och godis detta året är alldeles för många, och kostnaden är i snitt runt 1000:- per månad bara på sånt. Jag har alltid ambitionen att göra en bra månad, men en blandning av oväntade utgifter och sökandet efter snabb tillfredsställelse fäller mig. Nu längtar jag redan till nästa lön och ett nytt försök att göra det bättre. :axelryck:
Du får se det i det hela stora att det går åt rätt håll ibland blir det svackor och då är det bara att kravla sig upp och fortsätta vara bestämd med det man gör. Att du blir irriterad och känner stor stress kan man se som ett kvitto på att du är fast beslutsam att klara upp din situation och stå emot dina impulser fast det kan vara väldigt svårt i vissa sammanhang så bara att kämpa på och inspirera andra vi är många som tror på dig.
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Jessica87

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 677
Blev medlem
6 Oktober 2022
Meddelanden
1 190
Mottagna reaktioner
713
Poäng
677
Du får se det i det hela stora att det går åt rätt håll ibland blir det svackor och då är det bara att kravla sig upp och fortsätta vara bestämd med det man gör. Att du blir irriterad och känner stor stress kan man se som ett kvitto på att du är fast beslutsam att klara upp din situation och stå emot dina impulser fast det kan vara väldigt svårt i vissa sammanhang så bara att kämpa på och inspirera andra vi är många som tror på dig.
Tack snälla, det här behövde jag höra idag :folded:
 

Patron

V.I.P
Poäng: 447
Blev medlem
15 September 2022
Meddelanden
507
Mottagna reaktioner
275
Poäng
447
Tack snälla, det här behövde jag höra idag :folded:
113 kr om dagen fixar du på 11 dagar. Jag ser på din reaktion att du är en bra bit på väg i rehabiliteringen av ditt ekonomiskt tänkande om man får säga så och om du förstår hur jag menar. Det är inspirerande för alla som läser tråden.
 

Peach

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 837
Blev medlem
24 December 2019
Meddelanden
1 492
Mottagna reaktioner
1 001
Poäng
837
Efter lite kostnader är kontot nere på 1250:-
Med 11 dagar till lön är det 113:- om dagen. Kött finns gott om i frysen så det är mest frukt, grönt och mejeri som behöver köpas. Det borde ju inte vara ett problem. Ändå känner jag en stark stress och irritation över läget. Jag kunde ha gjort det bättre. Har blivit mer inköp än tänkt, svarat på för många impulser. Antalet gånger jag beställt hem snabbmat och godis detta året är alldeles för många, och kostnaden är i snitt runt 1000:- per månad bara på sånt. Jag har alltid ambitionen att göra en bra månad, men en blandning av oväntade utgifter och sökandet efter snabb tillfredsställelse fäller mig. Nu längtar jag redan till nästa lön och ett nytt försök att göra det bättre. :axelryck:

Jag måste säga att det var en sak som sporrade mig när jag hade skuldsanering, känslan av att varje ny månad med ny lön var en chans till förbättring. Det är aldrig för sent. ;) Iofs känner jag fortfarande så!:folded::)
 

Jessica87

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 677
Blev medlem
6 Oktober 2022
Meddelanden
1 190
Mottagna reaktioner
713
Poäng
677
Jag upplever såhär snart 6 månader in på löneutmätning att ekonomi tar upp mycket av mina tankar. Jag kollar fortfarande kontot för säkerhets skull varje dag, jag räknar dagar till nästa lön, funderar på om jag klarar mig och planerar för nästa månad så långt innan att jag ändå får göra om det. Någon som känner igen sig i detta, och planar det ut med tiden ? Jag vill inte att ekonomin ska ta så här mycket energi av mig, men samtidigt vill jag ha koll.
 

Patron

V.I.P
Poäng: 447
Blev medlem
15 September 2022
Meddelanden
507
Mottagna reaktioner
275
Poäng
447
Jag upplever såhär snart 6 månader in på löneutmätning att ekonomi tar upp mycket av mina tankar. Jag kollar fortfarande kontot för säkerhets skull varje dag, jag räknar dagar till nästa lön, funderar på om jag klarar mig och planerar för nästa månad så långt innan att jag ändå får göra om det. Någon som känner igen sig i detta, och planar det ut med tiden ? Jag vill inte att ekonomin ska ta så här mycket energi av mig, men samtidigt vill jag ha koll.
Jag har ingen egen erfarenhet av löneutmätning men tror att det skulle va bra om du försöker bryta ditt tanke mönster.Det som brukar vara hjälpsamt är att skriva ned vad som stressar en, så att det blir konkret för dig. Sen undrar jag om du har prövat att avsätta en stund per dag när man får tänka på sina problem ca 20-30 minuter men inte i samband med att du ska sova. Då du får göra allt det där grubbla, kolla saldot för säkerhets skull osv.När du haft den här stunden så får du försöka fokusera på något annat gå ut och ta en promenad i rask tempo tex. Det kommer inte att stänga av dina tankar, det är svårt att helt stänga av. Men det är skönt att ha en stund dedikerad. Och i bästa fall leder det till att du kommer på dina egna lösningar. När du fastnar i dina tankar så får du säga till dig själv att det här kommer att gå. Tänk att andra människor har klarat det, eller tänk på saker du själv har lyckats ändra tidigare. Jag är nästan säker på att du lyckats med saker tidigare du aldrig trodde du skulle göra tänk på dom sakerna när du fastnar i dina tankar om din ekonomi. Jag tror på dig och att du lyckas hitta ett sätt som inte tar all din energi.
 

Jessica87

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 677
Blev medlem
6 Oktober 2022
Meddelanden
1 190
Mottagna reaktioner
713
Poäng
677
Jag har ingen egen erfarenhet av löneutmätning men tror att det skulle va bra om du försöker bryta ditt tanke mönster.Det som brukar vara hjälpsamt är att skriva ned vad som stressar en, så att det blir konkret för dig. Sen undrar jag om du har prövat att avsätta en stund per dag när man får tänka på sina problem ca 20-30 minuter men inte i samband med att du ska sova. Då du får göra allt det där grubbla, kolla saldot för säkerhets skull osv.När du haft den här stunden så får du försöka fokusera på något annat gå ut och ta en promenad i rask tempo tex. Det kommer inte att stänga av dina tankar, det är svårt att helt stänga av. Men det är skönt att ha en stund dedikerad. Och i bästa fall leder det till att du kommer på dina egna lösningar. När du fastnar i dina tankar så får du säga till dig själv att det här kommer att gå. Tänk att andra människor har klarat det, eller tänk på saker du själv har lyckats ändra tidigare. Jag är nästan säker på att du lyckats med saker tidigare du aldrig trodde du skulle göra tänk på dom sakerna när du fastnar i dina tankar om din ekonomi. Jag tror på dig och att du lyckas hitta ett sätt som inte tar all din energi.
Att ha en begränsad tid för att tänka på problem i allmänhet är inget som fungerar för mig. Det blir bara en konstant kamp och känsla av att trycka undan allt. Har trolig ADHD (under utredning) så tempot i mitt huvud är nåt helt annat än för många andra. Tror ändå att ditt svar ger mig lite insikt i vad som faktiskt är problemet. Jag behöver lära mig att göra en plan, följa den OCH LITA PÅ PROCESSEN. Och därefter inte tillåta mig att börja fundera på att göra på ett annat vis, bara för att. Tack!
 

Patron

V.I.P
Poäng: 447
Blev medlem
15 September 2022
Meddelanden
507
Mottagna reaktioner
275
Poäng
447
Okej jag förstår tycker du ska va stolt att du kommit till insikt och gör något aktivt åt det som går på utredning säger mycket om din karaktär som person.:)Det finns ju två minutersregeln också som innebär att man får tänka på sitt problem i två minuter hur du ska betala nästa räkning tex se om du efter dom två minuterna kommer framåt med en lösning på ditt problem. Ska du kanske ringa företaget du har fakturan på eller ta hjälp av en kompis? Om det leder fram till problemlösning, då är det väldigt bra. Fortsätt på det spåret och skriv ned vad du kommer fram till. Men om du bara grubblar, då är det mer katastroftankar. Försök att bryta det mönstret, ring en vän och prata om något helt annat eller gå till gymmet.

Detta är ju bara förslag för att se om du kommer på andra tankar och du har redan börjat tänka lösningsorienterat av det jag läser från ditt svar fortsätt på det spåret!
Tänk det kan gå Jessica!
 

Nattaahh

Medlem
Poäng: 2
Blev medlem
21 Juli 2022
Meddelanden
6
Mottagna reaktioner
0
Poäng
2
Hej, jag har haft löneutmätning i många år. Ingenting händer på skuldsaldot. Jag har en fast arbetsgivare samt ett extrajobb ibland. Nu skall jag redovisa inkomster senast 1/5. Uppger man båda arbetsgivarna? För de ser dom väl ändå på skatteverket? Trotts den ena är timanställning? Jag lever med min man , men vi har valt att gå skilda vägar men jag har inte hittat en lägenhet pga skuldsaldo. Skriver jag detta? Jag brukar bo hos vänner eller familj och ibland hemma. ska jag ändå redovisa hans inkomster?
 

autismaddict

Kunnig medlem
Poäng: 156
Blev medlem
17 September 2023
Meddelanden
143
Mottagna reaktioner
42
Poäng
156
Hej, jag har haft löneutmätning i många år. Ingenting händer på skuldsaldot. Jag har en fast arbetsgivare samt ett extrajobb ibland. Nu skall jag redovisa inkomster senast 1/5. Uppger man båda arbetsgivarna? För de ser dom väl ändå på skatteverket? Trotts den ena är timanställning? Jag lever med min man , men vi har valt att gå skilda vägar men jag har inte hittat en lägenhet pga skuldsaldo. Skriver jag detta? Jag brukar bo hos vänner eller familj och ibland hemma. ska jag ändå redovisa hans inkomster?
Ansök om sanering
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp