• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Lendo - Forumets favorit
2. Compricer - Jämför lån (ny)
3. Zmarta - Ett bra alternativ
4. Kontantfinans - Swish-utbetalning, ingen UC
5. Klaralån - Lån utan UC
6. Loanstep - Lån utan UC
7. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
8. Binly - Lån utan UC
9. Banky - Lån utan UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Lumify - Lån utan UC

Budget under löneutmätning.

Millan2.0

Viktig medlem
Poäng: 206
Blev medlem
28 Augusti 2023
Meddelanden
77
Mottagna reaktioner
72
Poäng
206
Jag sätter alltid undan 5000kr när lönen kommer, till matkontot. (Där ingår även allt annat man köper på mataffären, typ hygienartiklar) Är det pengar kvar där i slutet av månaden blir det oftast något lyxigare, typ restaurangbesök eller hämtmat. Men det tas då från matkontot. Fika och annat skulle jag nog betala från vanliga kontot.

Men som Myra skriver… det viktiga är ju att pengarna räcker.
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Jessica87

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 637
Blev medlem
6 Oktober 2022
Meddelanden
1 152
Mottagna reaktioner
677
Poäng
637
Ja förstås är det viktigaste att pengarna räcker, men när man lever snålt tror jag det finns mycket vinning i att ha bra koll på vart pengarna går.
5000:- för mat låter mycket, är det ensamhushåll? Jag la nog däråt förr när jag tänker efter, men nu finns det ingen möjlighet längre, och egentligen var det slöseri även förr då jag handlade hej vilt och slängde mycket mat.
 

Myra

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 477
Moderator
Årets mest hjälpsamma
Blev medlem
30 Juni 2015
Meddelanden
10 434
Mottagna reaktioner
6 913
Poäng
4 477
Ja förstås är det viktigaste att pengarna räcker, men när man lever snålt tror jag det finns mycket vinning i att ha bra koll på vart pengarna går.
5000:- för mat låter mycket, är det ensamhushåll? Jag la nog däråt förr när jag tänker efter, men nu finns det ingen möjlighet längre, och egentligen var det slöseri även förr då jag handlade hej vilt och slängde mycket mat.
Håller med att det är väldigt viktigt att ha koll på vart pengarna går.
 

Millan2.0

Viktig medlem
Poäng: 206
Blev medlem
28 Augusti 2023
Meddelanden
77
Mottagna reaktioner
72
Poäng
206
Ja förstås är det viktigaste att pengarna räcker, men när man lever snålt tror jag det finns mycket vinning i att ha bra koll på vart pengarna går.
5000:- för mat låter mycket, är det ensamhushåll? Jag la nog däråt förr när jag tänker efter, men nu finns det ingen möjlighet längre, och egentligen var det slöseri även förr då jag handlade hej vilt och slängde mycket mat.
Nej, jag har tre rätt stora barn, som bor här varannan vecka. Så det är en väldigt tight budget, som ändå funkar bra för oss. ^^
 

Janina

Kunnig medlem
Poäng: 336
Blev medlem
3 September 2023
Meddelanden
210
Mottagna reaktioner
166
Poäng
336
Hur tänker ni andra här på forumet kring ämnet matbudget? Räknar ni in förbrukningsvaror? Mat ute? Fika? Alkohol? Jag tänker att jag nog får korrigera mig lite till att tänka matbudget för mataffärer, förbrukningsvaror samt mat ute, men kanske inte en fika eller alkohol. Det får nog gå under nöjesbudgeten tror jag. Har tidigare räknat in allt det ovan nämnda. Mat behöver man ju äta, oavsett vart man äter den. Men fika och alkohol känns lättare att göra skillnad på. Likaså får kanske en lunch ute räknas in på matbudgeten medans en afterwork får gå på nöjes. Eller ska man ha allt på samma?
För mig är matbudget det jag handlar i matbutik, så även en del förbrukningsvaror ingår för mig där. Däremot är äta mat ute, afterwork, hämtmat, fika på stan och alkohol "nöje" för mig. Visst behöver man äta och dricka oavsett om man gör det ute eller hemma, men det går ju inte komma ifrån att det inte är något man måste ha eller göra, och att det är mycket dyrare att "unna" sig, så där av nöje för mig. Men som Myra skrev, huvudsaken är ju inte var man lägger sina inköp under i en budget, utan att man har en plan på vad pengarna ska räcka till under månaden.

Så fort jag ser min nästa lön,( vilket jag gör tidigt i månaden och som bara ändras om jag tex blir sjuk, har semester eller om jag jobbar över), så gör jag budget direkt. Jag vet ju alla mina fasta kostnader innan, förutom elen, som ju kan variera lite. Här räknar jag in hyra, el, telefon/internet, försäkring, a-kassa och ett abonnemang jag har, samt busskort. Det är prio ett att betala så fort pengarna finns på kontot. Vad jag sen har kvar får avgöra hur resten av månaden ser ut. Nästa post är mat och om jag behöver medicin. Det som sen är över ser jag som rent övrigt/nöje/sparande, alltså pengar jag gör vad jag vill med. Jag föredrar ju att försöka spara och lever snålt, men vet att det finns pengar ( kontanter) om jag behöver något, och då kan jag unna mig det när tillfällen och tex erbjudande kommer på något. Denna månaden har jag tex köpt mig en begagnad bakmaskin när tillfället kom. Kom över den billigt, har länge velat ha en, då jag bakar nästan allt mitt bröd själv, vilket jag i längden ser att jag kommer spara mycket på att fortsätta göra, men har lite problem med att knåda pga onda handleder.
 

Jessica87

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 637
Blev medlem
6 Oktober 2022
Meddelanden
1 152
Mottagna reaktioner
677
Poäng
637
Och där blev det en Ullaredssresa med några kollegor inbokat också ja. I mitten av maj. Jag har ett par saker jag vill ha till hemmet som jag kanske kan hitta där till vettiga priser, och gärna några plagg till sommaren då jag är i ett mellanläge eftersom jag håller på att gå ner i vikt. Men annars blir det mest för det socialas skull, vi behöver stärka gruppen.

Kul när man kan hitta saker begagnat @Janina ! Själv köpte jag skor på vinted som var oanvända med prislappar kvar nu, så jag hoppas dom ska vara bra när jag får hem dom. Jag kommer nog satsa mer på färre klädesplagg med mer kvalité längre fram men först ska jag ner i vikt till en storlek jag vill ha. Tills dess kommer jag köpa mycket begagnat då jag ändå inte kan ha plaggen så länge under resans gång. Perfekt. Men kommer givetvis fortsätta leta fynd även efter det, tycker det är kul!
 

Hella

Kunnig medlem
Poäng: 146
Blev medlem
4 September 2023
Meddelanden
103
Mottagna reaktioner
35
Poäng
146
Hur många av er är som har löneutmätning och mer än förbehållbeloppet? Kanske p g.a skattejämkning? Kan jag göra det nu? Eller ska det vara inne något datum. Kan skuldrådgivare hjälpa mej? Kan inte det där. Det är ju första gången med löneutmätning men det har inte gått bra denna månad.:facepleading:
 

Jessica87

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 637
Blev medlem
6 Oktober 2022
Meddelanden
1 152
Mottagna reaktioner
677
Poäng
637
Hur många av er är som har löneutmätning och mer än förbehållbeloppet? Kanske p g.a skattejämkning? Kan jag göra det nu? Eller ska det vara inne något datum. Kan skuldrådgivare hjälpa mej? Kan inte det där. Det är ju första gången med löneutmätning men det har inte gått bra denna månad.:facepleading:
Jag tror att det bästa är att lära sig leva på förbehållet. Det tar lite tid men det går. Jag har levt så förut under flera år, så jag vet att man vänjer sig.

Man kan jämka, man kan ta ett extra jobb eller be om mer jobb på nuvarande ställe om man inte har ett maxbeslut. Men chansen är väl rätt stor att KFM förr eller senare upptäcker det (ex via uppgifter från skatteverket) och då ändrar beslutet så det extra också ryker. Därav min rekommendation att lära sig leva på förbehållet, oavsett om man väljer att göra nåt för att få ut lite extra en period.
 

Jessica87

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 637
Blev medlem
6 Oktober 2022
Meddelanden
1 152
Mottagna reaktioner
677
Poäng
637
Och så blev det sjukstuga här igen. Sämsta tajmingen då jag har viktiga saker både på jobbet och privat dessa dagar. Men vaknade förkyld och med feber så det är liksom inget alternativ att gå till jobbet, varken för min egen skull eller de patienter jag arbetar med. Det här kommer ju påverka ekonomin nästa månad också, så det blir inte så mycket extra ut. Beror förstås på hur länge detta håller i sig lite också, men kostar gör det :confused:
 

En av er

V.I.P
Poäng: 457
Blev medlem
27 Juni 2022
Meddelanden
909
Mottagna reaktioner
276
Poäng
457
Och så blev det sjukstuga här igen. Sämsta tajmingen då jag har viktiga saker både på jobbet och privat dessa dagar. Men vaknade förkyld och med feber så det är liksom inget alternativ att gå till jobbet, varken för min egen skull eller de patienter jag arbetar med. Det här kommer ju påverka ekonomin nästa månad också, så det blir inte så mycket extra ut. Beror förstås på hur länge detta håller i sig lite också, men kostar gör det :confused:
Krya på dig, det är viktigast just nu
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp