• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Flexkontot - Nu med Swish, ingen UC
5. Brixo - Lån utan UC
6. Klaralån - Lån utan UC
7. Merax - Lån utan UC
8. Banky - Lån utan UC
9. Nstart - Nystartslån
10. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
11. Binly - Lån utan UC

Budget under löneutmätning.

Janina

Kunnig medlem
Poäng: 356
Blev medlem
3 September 2023
Meddelanden
214
Mottagna reaktioner
175
Poäng
356
Bra där. Var på konferens för några år sedan i Holland och där slänger konsumenterna väldigt lite mat, till skillnad från oss i Sverige (här slängs det mellan 20-25%). Anledningen är, har man analyserat, att i Holland så storhandlar man inte på samma sätt som i Sverige, utan tomtmarken är så dyr, så det finns inte plats för parkeringsplatser för bilar och konsumenterna cyklar till affären och handlar det som får plats i cykelkorgen. De handlar alltså oftare och mindre i taget, vilket innebär att väldigt lite färskvaror slängs, eftersom man i princip handlar för dagen + lite till. En bra kombo är nog att storhandla stapelvaror och sedan småhandla färskvaror allt eftersom de går åt.
Eftersom jag själv bor på gångavstånd till flera butiker, så har jag alltid handlat så och jag slänger ingenting. Handlar exempelvis nästan aldrig större bitar ost, det går inte åt, om vi är sugna, så får det bli en liten ask med färdigskivat.
Bra inlägg, och jag tänker också att om man handlar lite oftare, ger det mer chans att hitta varor på kort datum och i "svinnlådor". Brukar storhandla endast 1 gång per månad och de andra veckorna kollar jag erbjudande och handlar endast det jag behöver av det och fyller på förråden, samt färskvaror och matsvinn.
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Jessica87

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 677
Blev medlem
6 Oktober 2022
Meddelanden
1 190
Mottagna reaktioner
713
Poäng
677
Verkligen en bra tankeställare. Jag vet ju om att jag slänger mycket mat så jag behöver göra något annorlunda. Så idag köpte jag bara vad jag tror går åt kommande vecka, förutom sånt med lång hållbarhet på bra erbjudande, som jag vet kommer gå åt. Försöker även med annat tänka mer hållbart. Köper lite mer på andrahandsmarknaden, och försöker göra mer genomtänkta köp så det inte bara blir vad som känns fint eller roligt tillfälligt. Bättre för miljön också!
 

Jessica87

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 677
Blev medlem
6 Oktober 2022
Meddelanden
1 190
Mottagna reaktioner
713
Poäng
677
Grötfrukost här idag. Havregröt på fiberhavregryn, vatten och lite salt, med blåbär och lite mjölk på. Om man plockar bären själv på sommaren och fryser in så landar det runt 2 kronor för en portion. Inte så dåligt. Sen skulle jag personligen ha svårt att äta samma frukost varje dag. Men säg hälften av dagarna. Billigt och hälsosamt.
 

Jessica87

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 677
Blev medlem
6 Oktober 2022
Meddelanden
1 190
Mottagna reaktioner
713
Poäng
677
En vecka efter lön. Räkningar är betalda, och jag har gjort dom övriga inköp som var prioriterade, som linser, hudvård, medicin. Har också köpt en hel del mat så det är mest mejeri och frukt/grönt som behöver kompletteras. Jag har 4000:- kvar på kontot.

Har köpt en träningströja ( ny men på secondhand, adidas för 55:- )och skor eftersom dom jag köpte förra månaden inte alls passade när jag väl kom hem så jag fick lämna tillbaka dom. Nu hade XXL rea så det blev ett par adidassneakers för 400:-. Jag går mycket och behöver ha bra skor, men skillnaden på att köpa säsongens nyaste eller en äldre modell, kan vara en bra bit över 1000:-.
Så visst finns det bra köp att göra även med en begränsad budget. Fortsatt på listan står nya jobbskor, cykel och glasögon. Men en sak i taget.
 

Yanko

Kunnig medlem
Poäng: 337
Blev medlem
21 December 2018
Meddelanden
227
Mottagna reaktioner
152
Poäng
337
En vecka efter lön. Räkningar är betalda, och jag har gjort dom övriga inköp som var prioriterade, som linser, hudvård, medicin. Har också köpt en hel del mat så det är mest mejeri och frukt/grönt som behöver kompletteras. Jag har 4000:- kvar på kontot.

Har köpt en träningströja ( ny men på secondhand, adidas för 55:- )och skor eftersom dom jag köpte förra månaden inte alls passade när jag väl kom hem så jag fick lämna tillbaka dom. Nu hade XXL rea så det blev ett par adidassneakers för 400:-. Jag går mycket och behöver ha bra skor, men skillnaden på att köpa säsongens nyaste eller en äldre modell, kan vara en bra bit över 1000:-.
Så visst finns det bra köp att göra även med en begränsad budget. Fortsatt på listan står nya jobbskor, cykel och glasögon. Men en sak i taget.
Så bra inspiration
 

Hella

Kunnig medlem
Poäng: 146
Blev medlem
4 September 2023
Meddelanden
114
Mottagna reaktioner
36
Poäng
146
En vecka efter lön. Räkningar är betalda, och jag har gjort dom övriga inköp som var prioriterade, som linser, hudvård, medicin. Har också köpt en hel del mat så det är mest mejeri och frukt/grönt som behöver kompletteras. Jag har 4000:- kvar på kontot.

Har köpt en träningströja ( ny men på secondhand, adidas för 55:- )och skor eftersom dom jag köpte förra månaden inte alls passade när jag väl kom hem så jag fick lämna tillbaka dom. Nu hade XXL rea så det blev ett par adidassneakers för 400:-. Jag går mycket och behöver ha bra skor, men skillnaden på att köpa säsongens nyaste eller en äldre modell, kan vara en bra bit över 1000:-.
Så visst finns det bra köp att göra även med en begränsad budget. Fortsatt på listan står nya jobbskor, cykel och glasögon. Men en sak i taget.

En vecka efter lön. Räkningar är betalda, och jag har gjort dom övriga inköp som var prioriterade, som linser, hudvård, medicin. Har också köpt en hel del mat så det är mest mejeri och frukt/grönt som behöver kompletteras. Jag har 4000:- kvar på kontot.

Har köpt en träningströja ( ny men på secondhand, adidas för 55:- )och skor eftersom dom jag köpte förra månaden inte alls passade när jag väl kom hem så jag fick lämna tillbaka dom. Nu hade XXL rea så det blev ett par adidassneakers för 400:-. Jag går mycket och behöver ha bra skor, men skillnaden på att köpa säsongens nyaste eller en äldre modell, kan vara en bra bit över 1000:-.
Så visst finns det bra köp att göra även med en begränsad budget. Fortsatt på listan står nya jobbskor, cykel och glasögon. Men en sak i taget.
Jag fick 2400 från f.k ×tra denna månaden. = 8400 kr
Mat: 2900 el :789 fack 509 läkare :100 försäkring 359 Hämtmat (!)630 media 470 mobil 150 skulder 259 + 190
 

Jessica87

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 677
Blev medlem
6 Oktober 2022
Meddelanden
1 190
Mottagna reaktioner
713
Poäng
677
Jag fick 2400 från f.k ×tra denna månaden. = 8400 kr
Mat: 2900 el :789 fack 509 läkare :100 försäkring 359 Hämtmat (!)630 media 470 mobil 150 skulder 259 + 190
Du menar att du hade 8400:- kvar efter hyra? Vad läggs resterande pengar på?
 

Hella

Kunnig medlem
Poäng: 146
Blev medlem
4 September 2023
Meddelanden
114
Mottagna reaktioner
36
Poäng
146
Du menar att du hade 8400:- kvar efter hyra? Vad läggs resterande pengar på?
Måste ha glasögon bl.a. och till tandläkaren igen tyvärr. Glasögon får vänta tänderna är mer akut.
Sen har det gått alldeles för mycket till påsk. Hemsk godisgris. Så det var mycket skräpmat och godis. (Jag vet. Aja baja.) Haft mina barnbarn på besök. Så det mesta är slut. Men ska ha några 100 av min dotter för det . Har ju tyvärr inte råd att bjuda.
Ska försöka få maten att räcka 2 veckor till. Wokad kyckling och köttfärssås .ägg och skinka. Godis får bli popcorn. Måste få ner mitt godisberoende. Måste laga mer mat. Fattar inte att en del har så låga matkostnader! Ska också bli bättre...:rolleyes:;)
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp