• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Flexkontot - Nu med Swish, ingen UC
5. Brixo - Lån utan UC
6. Klaralån - Lån utan UC
7. Merax - Lån utan UC
8. Banky - Lån utan UC
9. Nstart - Nystartslån
10. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
11. Binly - Lån utan UC

Budget under löneutmätning.

Hella

Kunnig medlem
Poäng: 146
Blev medlem
4 September 2023
Meddelanden
114
Mottagna reaktioner
36
Poäng
146
Måste ha glasögon bl.a. och till tandläkaren igen tyvärr. Glasögon får vänta tänderna är mer akut.
Sen har det gått alldeles för mycket till påsk. Hemsk godisgris. Så det var mycket skräpmat och godis. (Jag vet. Aja baja.) Haft mina barnbarn på besök. Så det mesta är slut. Men ska ha några 100 av min dotter för det . Har ju tyvärr inte råd att bjuda.
Ska försöka få maten att räcka 2 veckor till. Wokad kyckling och köttfärssås .ägg och skinka. Godis får bli popcorn. Måste få ner mitt godisberoende. Måste laga mer mat. Fattar inte att en del har så låga matkostnader! Ska också bli bättre...:rolleyes:;)
Hur mycket får du ut med skattejämkning mm i månaden?
Det här var ju första gången med löneutmätning. Hade jag inte fått från f.k så hade pengarna varit slut. Så måste få ner alla kostnader.
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Baklänges

Kunnig medlem
Poäng: 366
Blev medlem
28 Januari 2024
Meddelanden
296
Mottagna reaktioner
190
Poäng
366
Måste ha glasögon bl.a. och till tandläkaren igen tyvärr. Glasögon får vänta tänderna är mer akut.
Sen har det gått alldeles för mycket till påsk. Hemsk godisgris. Så det var mycket skräpmat och godis. (Jag vet. Aja baja.) Haft mina barnbarn på besök. Så det mesta är slut. Men ska ha några 100 av min dotter för det . Har ju tyvärr inte råd att bjuda.
Ska försöka få maten att räcka 2 veckor till. Wokad kyckling och köttfärssås .ägg och skinka. Godis får bli popcorn. Måste få ner mitt godisberoende. Måste laga mer mat. Fattar inte att en del har så låga matkostnader! Ska också bli bättre...:rolleyes:;)
Det tar tid att lära sig att skära ner på kostnader, så se till att ha alternativ hemma, när suget kommer.

Jag tipsar alla pizzasugna om att köpa hem färdiga bottnar - det är både enkelt och kul att göra med barn, går fortare än med egen deg och kostar ca 1/3 av hämtpizzan, om inte mer.

Smaksatt mineralvatten är både billigare och lite mer hälsosamt än läsk exempelvis. Popcorn är ett stående snacks som är tillfredsställande att knapra på och räcker länge.

Jag tror ju att man nödvändigtvis inte behöver göra avkall på sådant man tycker om, men hitta tillfredsställande alternativ som är bättre för hälsan och plånboken.

Du fixar det!
 

Jessica87

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 677
Blev medlem
6 Oktober 2022
Meddelanden
1 190
Mottagna reaktioner
713
Poäng
677
Så klokt, @Baklänges. Det tar tid. Det är väl som med allt annat, ju mer man tränar ju bättre blir man. Och visst behöver man lite guldkant också. Och hemgjord pizza är väldigt gott!

Jag vet inte om din fråga var till mig @Hella , men jag svarar. Jag har ett förbehåll på 13500:-. Tack vare jämkning och att jag nyligen gått upp lite i arbetstid på prov, så får jag ut mer. Men där påverkar ju även sjukdagar och ob. Så kanske 17500:- i snitt just nu, men det är en ögonblicksbild och inget som kommer fortsätta på längre sikt. Jag vill också hellre vänja mig vid att klara mig på förbehållet, men det tar lite tid. Den här månaden har jag lagt undan 500:- och kommer inte behöva röra dom, vilket är första gången på länge. Målet är att iaf spara ihop 2000:- som en säkerhetsbuffert. Om mobilen går sönder, eller man blir sjuk etc och medicin kostar extra.
 
Senast ändrad:

Jessica87

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 677
Blev medlem
6 Oktober 2022
Meddelanden
1 190
Mottagna reaktioner
713
Poäng
677
Hur tänker ni andra här på forumet kring ämnet matbudget? Räknar ni in förbrukningsvaror? Mat ute? Fika? Alkohol? Jag tänker att jag nog får korrigera mig lite till att tänka matbudget för mataffärer, förbrukningsvaror samt mat ute, men kanske inte en fika eller alkohol. Det får nog gå under nöjesbudgeten tror jag. Har tidigare räknat in allt det ovan nämnda. Mat behöver man ju äta, oavsett vart man äter den. Men fika och alkohol känns lättare att göra skillnad på. Likaså får kanske en lunch ute räknas in på matbudgeten medans en afterwork får gå på nöjes. Eller ska man ha allt på samma?
 

Jenle

Viktig medlem
Poäng: 61
Blev medlem
26 Juli 2023
Meddelanden
78
Mottagna reaktioner
17
Poäng
61
Så klokt, @Baklänges. Det tar tid. Det är väl som med allt annat, ju mer man tränar ju bättre blir man. Och visst behöver man lite guldkant också. Och hemgjord pizza är väldigt gott!

Jag vet inte om din fråga var till mig @Hella , men jag svarar. Jag har ett förbehåll på 13500:-. Tack vare jämkning och att jag nyligen gått upp lite i arbetstid på prov, så får jag ut mer. Men där påverkar ju även sjukdagar och ob. Så kanske 17500:- i snitt just nu, men det är en ögonblicksbild och inget som kommer fortsätta på längre sikt. Jag vill också hellre vänja mig vid att klara mig på förbehållet, men det tar lite tid. Den här månaden har jag lagt undan 500:- och kommer inte behöva röra dom, vilket är första gången på länge. Målet är att iaf spara ihop 2000:- som en säkerhetsbuffert. Om mobilen går sönder, eller man blir sjuk etc och medicin kostar extra.
Får man spara under utmätning? Är i samma lägenhet och känner mig som ett stort frågetecken
 

Jessica87

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 677
Blev medlem
6 Oktober 2022
Meddelanden
1 190
Mottagna reaktioner
713
Poäng
677
Får man spara under utmätning? Är i samma lägenhet och känner mig som ett stort frågetecken
Finns ingen som kan förbjuda någon att spara. MEN, har man skulder hos KFM kan dom besluta om att utmäta kontanta medel. Som regel lämnas förbehållsbeloppet kvar (vilket ibland är räknat med hyra, ibland utan hyra, beroende på när i månaden och om man anser att hyran ska vara betald.)
Men om man har 4000:- på kontot och 2000:- i kontanter så ska det inte vara någon fara. Sen kan jag inte ge några garantier för jag är bara insatt i dom övergripande reglerna, inte i alla detaljer. Jag rekommenderar inte att spara stora summor då det dels inte är "rätt" sak att göra när man har skulder och dels alltså kan utmätas. Men en mindre summa tänker iaf jag satsa på, annars har jag ingen som helst trygghet om något händer.
 

En av er

V.I.P
Poäng: 457
Blev medlem
27 Juni 2022
Meddelanden
955
Mottagna reaktioner
299
Poäng
457
Finns ingen som kan förbjuda någon att spara. MEN, har man skulder hos KFM kan dom besluta om att utmäta kontanta medel. Som regel lämnas förbehållsbeloppet kvar (vilket ibland är räknat med hyra, ibland utan hyra, beroende på när i månaden och om man anser att hyran ska vara betald.)
Men om man har 4000:- på kontot och 2000:- i kontanter så ska det inte vara någon fara. Sen kan jag inte ge några garantier för jag är bara insatt i dom övergripande reglerna, inte i alla detaljer. Jag rekommenderar inte att spara stora summor då det dels inte är "rätt" sak att göra när man har skulder och dels alltså kan utmätas. Men en mindre summa tänker iaf jag satsa på, annars har jag ingen som helst trygghet om något händer.
Stora summor går inte att spara. Då och då gär det att lägga undan 500-1000 och blir det 3000 med tiden gäller "madrassen ".
 

Jessica87

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 677
Blev medlem
6 Oktober 2022
Meddelanden
1 190
Mottagna reaktioner
713
Poäng
677
Stora summor går inte att spara. Då och då gär det att lägga undan 500-1000 och blir det 3000 med tiden gäller "madrassen ".
Nej, jag håller med om att det är svårt under löneutmätning. Men det finns ju dom som sparar rätt stora summor innan löneutmätningen ska börja. Ja, man får se till att ha dom på en säker plats om man har mer än förbehållsbeloppet totalt.
 

Jessica87

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 677
Blev medlem
6 Oktober 2022
Meddelanden
1 190
Mottagna reaktioner
713
Poäng
677
Vill igen tipsa om Vinted för er som gillar att handla på andrahandsmarknaden. Finns också massor av nytt oanvänt att fynda. Om man har tid och tålamod kan det nog vara en guldgruva. Men det finns ju massor av andra andrahandsmarknader också, för både köp och sälj :)
 

Myra

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 807
Moderator
Årets mest hjälpsamma
Blev medlem
30 Juni 2015
Meddelanden
10 575
Mottagna reaktioner
7 010
Poäng
4 807
Hur tänker ni andra här på forumet kring ämnet matbudget? Räknar ni in förbrukningsvaror? Mat ute? Fika? Alkohol? Jag tänker att jag nog får korrigera mig lite till att tänka matbudget för mataffärer, förbrukningsvaror samt mat ute, men kanske inte en fika eller alkohol. Det får nog gå under nöjesbudgeten tror jag. Har tidigare räknat in allt det ovan nämnda. Mat behöver man ju äta, oavsett vart man äter den. Men fika och alkohol känns lättare att göra skillnad på. Likaså får kanske en lunch ute räknas in på matbudgeten medans en afterwork får gå på nöjes. Eller ska man ha allt på samma?
Tänker att matbudget är som du säger, det man handlar i mataffären. Fika går under nöje.
När det gäller ute mat så tänker jag att det egentligen också är nöje. För visst behöver man äta men man kan äta hemma och då går det under matbudget. Äta ute är i a f för mig nöje. Men äter man ute på sin jobblunch då är det inte direkt ngt nöje. När jag äter ute så är det alltid med en vän. Lite knepigt men det viktigaste är att pengarna ska räcka och gör de det så spelar det mindre roll vad saker heter.
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp