• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Flexkontot - Nu med Swish, ingen UC
5. Brixo - Lån utan UC
6. Klaralån - Lån utan UC
7. Merax - Lån utan UC
8. Banky - Lån utan UC
9. Nstart - Nystartslån
10. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
11. Binly - Lån utan UC

Budget under löneutmätning.

  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Jessica87

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 677
Blev medlem
6 Oktober 2022
Meddelanden
1 190
Mottagna reaktioner
713
Poäng
677
Har beställt hem mat från Ica så jag klarar mig veckan ut om så behövs. Ännu en extra kostnad. Det gör mig lite stressad. Även att jag vet att jag klarar mig. Har 1900:- kvar på kontot och drygt 2 veckor till lön. Dessutom 500:- i kontanter i nödfall. Men jag hade sett fram emot att få ner kostnaderna denna månad, och så blir det inte så. Nästa månad blir lönen dessutom sämre pga sjukdom nu. Frustrerande. Samtidigt läser man relativt ofta här inne om folk som har ingenting på kontot och ingen mat alls hemma, eller står på kanten till en vräkning. Med det perspektivet så har jag det ganska bra.

Jag drömmer om en riktig semester i år. Jag har inte varit i väg i mer än 2 nätter sen jag var tonåring. Så drömmen är att få komma iväg 4-5 iallafall. Nånstans nära havet. Stuga, bed&breakfast, hotell. Att få vandra längs stranden, ta promenader in till närmsta by och äta lunch, springa tidigt på morgonen, bada i havet, läsa böcker. Vara fri. Hitta sinnesro. En sinnesro som jag krigat ett helt liv för att hitta. Men även en semester i Sverige kostar pengar. Så det krävs ju att jag kan fortsätta jobba lite extra och inte blir sjuk så många fler gånger. Jag är hoppfull och håller blicken på målet, för det hjälper mig att orka. Vad har ni andra som har tight budget för semesterplaner i år? Vad gör ni avkall på? Vad unnar ni er?
 

Jessica87

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 677
Blev medlem
6 Oktober 2022
Meddelanden
1 190
Mottagna reaktioner
713
Poäng
677
Hur många av er är som har löneutmätning och mer än förbehållbeloppet? Kanske p g.a skattejämkning? Kan jag göra det nu? Eller ska det vara inne något datum. Kan skuldrådgivare hjälpa mej? Kan inte det där. Det är ju första gången med löneutmätning men det har inte gått bra denna månad.:facepleading:
@Hella På vilket sätt har det inte gått bra menar du?

Ja du kan söka om skattejämkning nu, men räkna på det så du inte åker på en kvarskatt nästa år. Jag gjorde själv en miss förra året men har bättre koll detta.
 

Yanko

Kunnig medlem
Poäng: 337
Blev medlem
21 December 2018
Meddelanden
227
Mottagna reaktioner
152
Poäng
337
Kan man ansöka om skattejämkning fastän man har löneutmätning?
 

Jessica87

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 677
Blev medlem
6 Oktober 2022
Meddelanden
1 190
Mottagna reaktioner
713
Poäng
677
Kan man ansöka om skattejämkning fastän man har löneutmätning?
Ja. Sen om KFM då utmäter mer när dom får reda på den verkar vara olika. Har man ett maxbeslut så har man ju dock ingen nytta av skattejämkning oavsett.
 

Jessica87

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 677
Blev medlem
6 Oktober 2022
Meddelanden
1 190
Mottagna reaktioner
713
Poäng
677
Ok. Så det kanske lönar sig att ansöka ändå?
Det beror ju på vad du har för förutsättningar och hur mycket räntor du betalar. Samt vilken sorts löneutmätningsbeslut du har? Har du maxbeslut? Betalar du mycket räntor? När lämnade du uppgifter till KFM om inkomster och utgifter senast?
 

Yanko

Kunnig medlem
Poäng: 337
Blev medlem
21 December 2018
Meddelanden
227
Mottagna reaktioner
152
Poäng
337
Det beror ju på vad du har för förutsättningar och hur mycket räntor du betalar. Samt vilken sorts löneutmätningsbeslut du har? Har du maxbeslut? Betalar du mycket räntor? När lämnade du uppgifter till KFM om inkomster och utgifter senast?
Väntar på löneutmätning så jag vet inte alls hur det kommer bli
 

Jessica87

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 677
Blev medlem
6 Oktober 2022
Meddelanden
1 190
Mottagna reaktioner
713
Poäng
677
Väntar på löneutmätning så jag vet inte alls hur det kommer bli
Nej då är det svårt att ge råd tyvärr. Grunden för jämkning är ju att man han utgifter som innebär att man ska få tillbaka på skatten, ex höga räntor. Då kan man ansöka om att få dom pengarna varje månad istället för i engångssumma. Så mitt råd är att avvakta och skaffa lite mer fakta först.
 

Jessica87

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 677
Blev medlem
6 Oktober 2022
Meddelanden
1 190
Mottagna reaktioner
713
Poäng
677
Efter lite kostnader är kontot nere på 1250:-
Med 11 dagar till lön är det 113:- om dagen. Kött finns gott om i frysen så det är mest frukt, grönt och mejeri som behöver köpas. Det borde ju inte vara ett problem. Ändå känner jag en stark stress och irritation över läget. Jag kunde ha gjort det bättre. Har blivit mer inköp än tänkt, svarat på för många impulser. Antalet gånger jag beställt hem snabbmat och godis detta året är alldeles för många, och kostnaden är i snitt runt 1000:- per månad bara på sånt. Jag har alltid ambitionen att göra en bra månad, men en blandning av oväntade utgifter och sökandet efter snabb tillfredsställelse fäller mig. Nu längtar jag redan till nästa lön och ett nytt försök att göra det bättre. :axelryck:
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp