• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Kontantfinans - Swish-utbetalning, ingen UC
5. Klaralån - Lån utan UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Banky - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Lumify - Lån utan UC

Budget under löneutmätning.

Hella

Kunnig medlem
Poäng: 176
Blev medlem
4 September 2023
Meddelanden
149
Mottagna reaktioner
55
Poäng
176
Lön på kontot. Räkningar betalda. Linser, schampo och lite annat beställt. Mathandling gjord. Kan andas igen.

För stunden har rastlösheten tystnat och jag känner inte det där skrikande behovet av att komma bort. Hoppas det håller i sig. Är inte sugen på att göra av med pengar heller. Vill bara krypa upp i soffan och se på tv, dricka en Pepsi och vara tacksam för allt jag trots allt har.
Har också fixat budget. Satt pengar till el på ett konto o.s.v. Hoppas att det blir mer ordning då....
Vad är det som brukar vara störst utmaning med budgeten? Alltså, vart går det onödigt mycket pengar för din del? För min del är det ofta mat, hämtmat mest som känns onödigt och behöver dras ner på.
Men samma här. Godis och hämtmat. Mår inte bra av det. Dyrt och fullständigt onödigt. Men så köper jag skräp igen...:(
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Jessica87

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 677
Blev medlem
6 Oktober 2022
Meddelanden
1 304
Mottagna reaktioner
774
Poäng
677
Har också fixat budget. Satt pengar till el på ett konto o.s.v. Hoppas att det blir mer ordning då....

Men samma här. Godis och hämtmat. Mår inte bra av det. Dyrt och fullständigt onödigt. Men så köper jag skräp igen...:(
Försök att göra upp ramar och hålla. Något jag hade som regel förr var att jag bara fick köpa en sak. Tex godis eller chips. Och jag bor 25 minuters promenad från affären, så förr var det min regel att så fick jag promenera och köpa det. Inte bara slänga ner massa onödigt i korgen påväg hem från jobbet.
Nu satsar jag på en gång i veckan, antingen en pizza tex eller lite godis. Ska visa mig själv att jag kan bättre. Både för ekonomin och hälsan. :folded:
 

Janina

Kunnig medlem
Poäng: 406
Blev medlem
3 September 2023
Meddelanden
255
Mottagna reaktioner
217
Poäng
406
Då var även min budget klar efter gårdagens löning

Lön 16911 kr
Fasta utgifter 6661 kr
Mat 1500 kr
Busskort 750 kr
Medicin 500 kr
Nöje: 1000 kr
Sparande 5000 kr
Övrigt 1500 kr ( någon flaska vin till mig själv, gå bort present, oförutsedda utgifter, ev någon hundring extra till mat etc)

Kan inte säga att det går någon nöd på mig alls, även om mina fasta utgifter egentligen är lite högre ( min el kommer bara varannan månad och telefonräkningen betalade jag med förra lönen och är ej inräknad här).
 

Jessica87

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 677
Blev medlem
6 Oktober 2022
Meddelanden
1 304
Mottagna reaktioner
774
Poäng
677
Då var även min budget klar efter gårdagens löning

Lön 16911 kr
Fasta utgifter 6661 kr
Mat 1500 kr
Busskort 750 kr
Medicin 500 kr
Nöje: 1000 kr
Sparande 5000 kr
Övrigt 1500 kr ( någon flaska vin till mig själv, gå bort present, oförutsedda utgifter, ev någon hundring extra till mat etc)

Kan inte säga att det går någon nöd på mig alls, även om mina fasta utgifter egentligen är lite högre ( min el kommer bara varannan månad och telefonräkningen betalade jag med förra lönen och är ej inräknad här).
Oj vad låga kostnader du har! Toppen att få ha ett par såna månader med en del extra över ju. Vad är ditt förbehåll på?
 

Janina

Kunnig medlem
Poäng: 406
Blev medlem
3 September 2023
Meddelanden
255
Mottagna reaktioner
217
Poäng
406
Oj vad låga kostnader du har! Toppen att få ha ett par såna månader med en del extra över ju. Vad är ditt förbehåll på?
Tror jag har ca 13300 kr i förbehåll, så jag får ju ut lite mer nu när jag inte har maxbelopp. Tittar på din budget, och så mycket skiljer det ju inte på din och min lön och fasta utgifter?
Just denna månaden hade jag ju betalt telefonräkning och hade ingen el att betala, så räkna med med ca 1000 kr till egentligen till nästa lön. Har en inplanerad utekväll, där jag räknar 150 kr mat, kanske 350 kr i dricka, har lagt till 500 kr till på nöjen om det "händer något kul" jag vill följa med på utöver som inte är planerat. Maten ger jag dock mig själv en klapp på axeln att klara på den summan och är stolt över. Övrigt på ytterligare 1500 kr är inplanerad födelsedagsfest på det, men mest att ha som reserv, utan att ta av sparande. Det är upp till mig om jag vill "slösa" dem, på tex pizza, utemat eller annat i min budget, men kommer inte slösa frivilligt. Kan hända att jag behöver någon/några hundra till i mat, då får denna reserv gå in.

Har inget behov av att köpa massa prylar/heminredning och kläder, därav att jag kan spara ca 5000 kr istället, till den dag jag behöver något annat/större :)
 

Jessica87

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 677
Blev medlem
6 Oktober 2022
Meddelanden
1 304
Mottagna reaktioner
774
Poäng
677
Tror jag har ca 13300 kr i förbehåll, så jag får ju ut lite mer nu när jag inte har maxbelopp. Tittar på din budget, och så mycket skiljer det ju inte på din och min lön och fasta utgifter?
Just denna månaden hade jag ju betalt telefonräkning och hade ingen el att betala, så räkna med med ca 1000 kr till egentligen till nästa lön. Har en inplanerad utekväll, där jag räknar 150 kr mat, kanske 350 kr i dricka, har lagt till 500 kr till på nöjen om det "händer något kul" jag vill följa med på utöver som inte är planerat. Maten ger jag dock mig själv en klapp på axeln att klara på den summan och är stolt över. Övrigt på ytterligare 1500 kr är inplanerad födelsedagsfest på det, men mest att ha som reserv, utan att ta av sparande. Det är upp till mig om jag vill "slösa" dem, på tex pizza, utemat eller annat i min budget, men kommer inte slösa frivilligt. Kan hända att jag behöver någon/några hundra till i mat, då får denna reserv gå in.

Har inget behov av att köpa massa prylar/heminredning och kläder, därav att jag kan spara ca 5000 kr istället, till den dag jag behöver något annat/större :)
Ja precis. Mitt förbehåll är 13500:-. Men har normalt sett högre fasta kostnader, ca 8500:-. Tillfälligt lättnad denna månad. Maten ska du verkligen va stolt över, det är inte helt enkelt att få ner matkostnaderna nu.
Heja oss alla som kämpar på och försöker göra bättre val än dom val som lett oss hit !
 

Hella

Kunnig medlem
Poäng: 176
Blev medlem
4 September 2023
Meddelanden
149
Mottagna reaktioner
55
Poäng
176
Ja precis. Mitt förbehåll är 13500:-. Men har normalt sett högre fasta kostnader, ca 8500:-. Tillfälligt lättnad denna månad. Maten ska du verkligen va stolt över, det är inte helt enkelt att få ner matkostnaderna nu.
Heja oss alla som kämpar på och försöker göra bättre val än dom val som lett oss hit !

Då var även min budget klar efter gårdagens löning

Lön 16911 kr
Fasta utgifter 6661 kr
Mat 1500 kr
Busskort 750 kr
Medicin 500 kr
Nöje: 1000 kr
Sparande 5000 kr
Övrigt 1500 kr ( någon flaska vin till mig själv, gå bort present, oförutsedda utgifter, ev någon hundring extra till mat etc)

Kan inte säga att det går någon nöd på mig alls, även om mina fasta utgifter egentligen är lite högre ( min el kommer bara varannan månad och telefonräkningen betalade jag med förra lönen och är ej inräknad här).
Hur klarar du dej på 1500 på mat! Hur gör du!o_O
 

Janina

Kunnig medlem
Poäng: 406
Blev medlem
3 September 2023
Meddelanden
255
Mottagna reaktioner
217
Poäng
406
Hur klarar du dej på 1500 på mat! Hur gör du!o_O
Egentligen är det inga svårigheter att klara sig på den summan, men jag planerar och handlar väldigt medvetet.

Jag bakar nästan allt mitt bröd, gör egen musli/granola, jag lagar ofta långkok/grytor där jag får ut många portioner för liten summa, jag fyller ut mina grytor med linser, billiga grönsaker på säsong, från matsvinnslådor osv, Jag plockar mycket bär och svamp vid säsong och har sen under hela året, jag odlar mycket grönsaker under sommaren och gör inläggningar som sen räcker hela året, så jag behöver aldrig köpa tex, sylt, saft, smörgåsgurka, osv. Gör även typ egna krossade tomater, fryser in paprika till grytor, torkar chili mm.

Fryser in, eller torkar dill, gräslök, persilja, som jag använder resten av året i matlagning. Jag tar tillvara på kirskål, nässlor, ramslök mm ute nu på våren som jag förväller eller torkar och använder i min mat. Ostskalkar rivs ner och används i matlagning. Köper alltid stora förpackningar av tex pasta, spagetti och nudlar, det blir mycket billigare med tex 3 kg än 1 kilo, sen har man hemma ett bra tag, så det är mycket varor här som sällan behöver handlas varje månad och fylls på nästa gång det är billigt/erbjudande.

Kollar alltid erbjudande och extrapriser innan jag åker och handlar och köper på mig mycket om det är bra pris på varor jag vet att jag använder. Köper oftast kött på kort datum eller erbjudande. Köper aldrig helfabrikat, sällan halvfabrikat heller (undantag för korv),utan gör det mesta själv från grunden som tex ärtsoppa, pyttipanna, piroger, pizza. Tar tillvara på "slattar" som blir över och slänger nästan aldrig något. Blir det tex en halv dl köttfärssås kvar, kan den användas på en varm macka på kvällen. Dricker nästan alltid kranvatten till mina måltider, eller egengjord saft, köper alltså aldrig läsk eller kolsyrat vatten. Ser också till att olika varor" alltid finns hemma", så jag aldrig behöver köpa något till dyrare priser utan passar på när det är billigt. Med det menar jag att även om jag tex har 3 pkt kaffe hemma, så kan jag ändå köpa på mig 3 paket till om de har riktigt bra pris någon vecka. Eller när jag öppnar en ketchupflaska, börjar jag titta efter erbjudande redan då, för att alltid kunna handla när det är billigt och inte till ordinarie priser när flaskan är slut och jag verkligen behöver en ny. Säljer de ut pålägg billigt, köper jag och fryser in. Varierar mellan alla olika yougurt och fil sorter, nästan varje vecka är det extrapris på något märke. Äter inga mängder av godis och snacks, men även det köps hem när det är erbjudande för att ha tillgång till om jag blir sugen. Byter oftast ut chips mot egenpoppade popcorn, betydligt billigare och nyttigare om man vill ha något att tugga på framför tvn.

Ja, med dessa saker blir det faktiskt ganska enkelt och billigt att hålla denna summan på mat. Men jag lägger ner mycket tid istället. Enligt mig är det värt det, då maten egentligen är den enda kostnaden av "fasta" utgifter som man kan göra något åt och påverka.
 

Frökenmittilivet

Kunnig medlem
Poäng: 217
Blev medlem
19 April 2022
Meddelanden
183
Mottagna reaktioner
75
Poäng
217
Egentligen är det inga svårigheter att klara sig på den summan, men jag planerar och handlar väldigt medvetet.

Jag bakar nästan allt mitt bröd, gör egen musli/granola, jag lagar ofta långkok/grytor där jag får ut många portioner för liten summa, jag fyller ut mina grytor med linser, billiga grönsaker på säsong, från matsvinnslådor osv, Jag plockar mycket bär och svamp vid säsong och har sen under hela året, jag odlar mycket grönsaker under sommaren och gör inläggningar som sen räcker hela året, så jag behöver aldrig köpa tex, sylt, saft, smörgåsgurka, osv. Gör även typ egna krossade tomater, fryser in paprika till grytor, torkar chili mm.

Fryser in, eller torkar dill, gräslök, persilja, som jag använder resten av året i matlagning. Jag tar tillvara på kirskål, nässlor, ramslök mm ute nu på våren som jag förväller eller torkar och använder i min mat. Ostskalkar rivs ner och används i matlagning. Köper alltid stora förpackningar av tex pasta, spagetti och nudlar, det blir mycket billigare med tex 3 kg än 1 kilo, sen har man hemma ett bra tag, så det är mycket varor här som sällan behöver handlas varje månad och fylls på nästa gång det är billigt/erbjudande.

Kollar alltid erbjudande och extrapriser innan jag åker och handlar och köper på mig mycket om det är bra pris på varor jag vet att jag använder. Köper oftast kött på kort datum eller erbjudande. Köper aldrig helfabrikat, sällan halvfabrikat heller (undantag för korv),utan gör det mesta själv från grunden som tex ärtsoppa, pyttipanna, piroger, pizza. Tar tillvara på "slattar" som blir över och slänger nästan aldrig något. Blir det tex en halv dl köttfärssås kvar, kan den användas på en varm macka på kvällen. Dricker nästan alltid kranvatten till mina måltider, eller egengjord saft, köper alltså aldrig läsk eller kolsyrat vatten. Ser också till att olika varor" alltid finns hemma", så jag aldrig behöver köpa något till dyrare priser utan passar på när det är billigt. Med det menar jag att även om jag tex har 3 pkt kaffe hemma, så kan jag ändå köpa på mig 3 paket till om de har riktigt bra pris någon vecka. Eller när jag öppnar en ketchupflaska, börjar jag titta efter erbjudande redan då, för att alltid kunna handla när det är billigt och inte till ordinarie priser när flaskan är slut och jag verkligen behöver en ny. Säljer de ut pålägg billigt, köper jag och fryser in. Varierar mellan alla olika yougurt och fil sorter, nästan varje vecka är det extrapris på något märke. Äter inga mängder av godis och snacks, men även det köps hem när det är erbjudande för att ha tillgång till om jag blir sugen. Byter oftast ut chips mot egenpoppade popcorn, betydligt billigare och nyttigare om man vill ha något att tugga på framför tvn.

Ja, med dessa saker blir det faktiskt ganska enkelt och billigt att hålla denna summan på mat. Men jag lägger ner mycket tid istället. Enligt mig är det värt det, då maten egentligen är den enda kostnaden av "fasta" utgifter som man kan göra något åt och påverka.
Måste också börja tänka så här än att bara impulshandla..Bra tips!
 

Janina

Kunnig medlem
Poäng: 406
Blev medlem
3 September 2023
Meddelanden
255
Mottagna reaktioner
217
Poäng
406
Skulle vilja göra ett litet tillägg till mitt förra inlägg. Jag tycker själv att det är bra av mig att klara mig på ca 1500 kr i mat, men jag vill också inspirera er att se vad ni verkligen kan spara på. Jag sprudlar av så mycket tips, hur affärerna vill "lura" oss och hur vi kan komma undan billigare och jag gav ju en del tips i inlägget ovan. Men jag vill mer, så jag gör lite jämförelser. Detta är enbart exempel och priser är inte exakta ( då det skiljer från affär, märken, erbjudande och att jag inte har alla priser i huvudet. Men lite riktmärken iallafall.

Detta var för ett tag sedan, priserna har gått upp sen dess, men ändå ett bra exempel på hur vi kan bli lurade. Jag kollade in erbjudande innan handling och fick se att de sålde 3-pack majs för, jag tror det var 24.95 kr. Väl i affären är dessa majsburkar framme i blickfånget för att få oss handla dem. Lite undanskymt i hyllan bredvid finns mer majs, ett annat märke, men lika mycket i burken och 3-pack för 14,95 kr. Bara här sparar man in 10 kr, trots erbjudande du inte köper.

Idag har de kommit med något "nytt" som heter något liknande med "nöt och grönt". Alltså köttfärs de blandat upp med grönsaker. Det säljs ofta för ca 39 kr/500 g, alltså ca 80 kr/kilot. Läste på en förpackning, det innehåller alltså 500 g färs, 250 g morötter och 250 g blomkål på ett kilo. Du betalar alltså 40 kr för nermalda morötter och blomkål som kanske kostar runt 10-15 kr PER KILO. Riv ett par morötter själv för kanske 3-4 kr och du sparar 36 kr på ett kilo färs.

Bär. Om du tar dig tiden att plocka dem själv gratis, så kostar de istället ca 250 g i affär för ca 20 kr ( blåbär). De kostar alltså 80 kr/kilot. Av bär kan du göra sylt, du kan äta dem neutrala, använda i bakverk, till pannkakor/våfflor, till frukostfilen, till desserter, till musli/granola mm. Plockar du själv och använder 250 g i veckan, sparar du över 1000 kr på ett år, och detta gäller ju förstås även andra bär än just blåbär och 250 g räcker inte en vecka ens för mig.

Jag älskar örter som dill, persilja och gräslök. I affär kostar dem ca 10-15 kr för en liten fryst förpackning, eller 20-25 kr för en liten "planta" färsk. Jag sår dem själv, skördar och fryser ner sen. Kanske betalar ca 10 kr för en fröpåse, men då har jag örter hela året om. Just dessa örter är dessutom så pass tacksamma att de går att så med gott resultat nästan hela året med bara ett fönster som hjälp om man vill ha den helt färsk. ( Bonus att det även gäller sallad, ruccoula, spenat)

Ofta har "min" affär billig pasta för 10 kr för 500 g ( gäller ett billigare märke på exempelvis spiralmakaroner, snäckor etc). Ja, det blir alltså 20 kr kilot för dessa på erbjudande. Jag köper samma märke, men 3 kg för ca 45 kr och där var minst 10-15 kr sparat.

En brödlimpa kostar idag ca 25-35 kr i affär, lite beroende på märke, sort och affär. Köper man mjöl på extrapris/erbjudande gör man sitt eget för ca 10 kr och kan då dessutom välja nyttigare alternativ genom att blanda i havregryn, morötter, överbliven potatis, överbliven filmjölk, fröer, kärnor, frukter, lingonsylt, nötter eller vad man har hemma. Både billigare och nyttigare, samt att man även blir mättare av det och äter mindre än tex av en vetekaka på vetemjöl.

Det ser oftast nyttigare och godare ut med färska grönsaker i affären, en broccolibukett för 10 kr, lite sugarsnaps för 10 kr, en majskolv för 10 kr etc. Tänk om! Frysta grönsaker är billigare och faktiskt bättre. De sås och skördas när de är som bäst och förlorar inget näringsinnehåll i frysen. Billigare och mer mängd billigare!. Perfekta att också dryga ut grytor, gratänger,gör wook mm på.

Jag är ingen direkt fantast av godis, men det händer ibland ändå att jag vill ha och köper. Något jag tycker är gott är de där "kolorna" av märket Reisen. De är ganska dyra i påse. Har hittat dem bland affärens lösgodis och får nästan dubbelt av dem med "smågodispriset", jämförelsevis med att köpa i påse. Har ni kanske någon favoritgodis ni kan hitta där?

Köpte baconsplitt ( alltså bitar som är ojämna), för ca 50 kr för ett kilo. Ett baconpaket med ca 120 g kostar ca 10-15 kr. Jag får alltså ca 8 paket för samma pris. Det har räckt till fläskpannkaka, till carbonara, och att ha lite extra i grytor, samt till varma mackor och i ärtsoppa istället för fläsk. Läs igen, 50 kr för så många rätter, pengar att tjäna :)

Ja, jag avslutar här med tips, men skickar förhoppningsvis med en tanke på hur mycket ni kan spara genom att vara medvetna om vad ni handlar, ni sparar massor och är en källa för mig att leva billigt och ha pengar över till annat. Tycker ni är grymma, vi alla kämpar <3
 
Senast ändrad:
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp