• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Lendo - Forumets favorit
2. Compricer - Jämför lån (ny)
3. Zmarta - Ett bra alternativ
4. Kontantfinans - Swish-utbetalning, ingen UC
5. Klaralån - Lån utan UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Loanstep - Lån utan UC
9. Banky - Lån utan UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Lumify - Lån utan UC

På väg mot kronofogden, frågetecken.

Lippe

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 997
Blev medlem
12 Juli 2018
Meddelanden
2 200
Mottagna reaktioner
1 275
Poäng
997
Beklagar att du också varit i helvete och vänt ! Kämpa på och gå aldrig tillbaka nu när du kommit så långt att du har skuldfrihet i horisonten. Får jag fråga hur mycket skulder du hade som mest och hur länge du haft löneutmätning?

Tack! Jag tror jag verkligen behövde nå botten för att inse vilket liv jag levt. Att på botten ha ett tydligt val, ett val gällande vilket liv jag vill leva. När man frontas med det blir valet rätt enkelt, att aktivt välja bort ALLT som inte är bra i mitt liv. Det handlar om spel, vänner, relationer, kost etc.

Då jag tidigare inte hade full koll, och skulderna rullar in i olika takt till kfm vet jag inte exakt vad jag toppade på. Men det handlade om 1,2-1,5 miljoner i skulder med en rätt hög snittränta (20-25 %).
Jag sålde av allt av värde (förutom mitt grundläggande behov), och betalade av de allra dyraste lånen. Jag har nu haft löneutmätning i ca 1,5 år och försöker hitta olika extrainkomster, så jag kunnat göra egna inbetalningar till kfm. Alla hundralappar/tusenlappar räknas. Mitt mål idag är att bli helt skuldfri om 1-1,5 år (lite osäkert, beroende på hur mkt jag kan betala av).

Jag börjar absolut se ljuset i tunneln! Och för att komma till ljuset och därefter leva ett bra liv, är spelfrihet ett måste. Det är prio 1, 2 och 3. Förutom spelfrihet har jag lovat mig själv att aldrig ta ett lån/kredit (utom till bostad).
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Jessica87

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 677
Blev medlem
6 Oktober 2022
Meddelanden
1 185
Mottagna reaktioner
709
Poäng
677
Tack! Jag tror jag verkligen behövde nå botten för att inse vilket liv jag levt. Att på botten ha ett tydligt val, ett val gällande vilket liv jag vill leva. När man frontas med det blir valet rätt enkelt, att aktivt välja bort ALLT som inte är bra i mitt liv. Det handlar om spel, vänner, relationer, kost etc.

Då jag tidigare inte hade full koll, och skulderna rullar in i olika takt till kfm vet jag inte exakt vad jag toppade på. Men det handlade om 1,2-1,5 miljoner i skulder med en rätt hög snittränta (20-25 %).
Jag sålde av allt av värde (förutom mitt grundläggande behov), och betalade av de allra dyraste lånen. Jag har nu haft löneutmätning i ca 1,5 år och försöker hitta olika extrainkomster, så jag kunnat göra egna inbetalningar till kfm. Alla hundralappar/tusenlappar räknas. Mitt mål idag är att bli helt skuldfri om 1-1,5 år (lite osäkert, beroende på hur mkt jag kan betala av).

Jag börjar absolut se ljuset i tunneln! Och för att komma till ljuset och därefter leva ett bra liv, är spelfrihet ett måste. Det är prio 1, 2 och 3. Förutom spelfrihet har jag lovat mig själv att aldrig ta ett lån/kredit (utom till bostad).
Bra kämpat ! Kan känna igen mig i att man behöver se över vilket liv man faktiskt vill leva, inte bara ekonomiskt.
Själv har jag noll och ingenting av värde att sälja, mina pengar har i huvudsak försvunnit på spel.
Känns så illa att ha tagit flera lån sista halvåret som jag inte längre kan betala på. Men, förhoppningsvis föredrar inkassobolagen att göra upp planer som fungerar framför att jag skulle tvingas släppa allt till KFM, vilket resulterar i att varje aktör får väldigt mycket mindre pengar per månad än om dom går med på vettiga avbetalningsplaner. För att undvika att dom ska inbilla sig att dom får mer i långa loppet via utmätning pga räntorna kanske man ska nämna att man är god kandidat för skuldsanering...
 

Lippe

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 997
Blev medlem
12 Juli 2018
Meddelanden
2 200
Mottagna reaktioner
1 275
Poäng
997
Bra kämpat ! Kan känna igen mig i att man behöver se över vilket liv man faktiskt vill leva, inte bara ekonomiskt.
Själv har jag noll och ingenting av värde att sälja, mina pengar har i huvudsak försvunnit på spel.
Känns så illa att ha tagit flera lån sista halvåret som jag inte längre kan betala på. Men, förhoppningsvis föredrar inkassobolagen att göra upp planer som fungerar framför att jag skulle tvingas släppa allt till KFM, vilket resulterar i att varje aktör får väldigt mycket mindre pengar per månad än om dom går med på vettiga avbetalningsplaner. För att undvika att dom ska inbilla sig att dom får mer i långa loppet via utmätning pga räntorna kanske man ska nämna att man är god kandidat för skuldsanering...

Tack!
Precis så, ekonomin är bara en del, livet i stort är så mycket viktigare. Det finns så mycket att göra i livet som inte kostar pengar. Uppskatta naturen, umgås med vänner/familj etc.
Tidigare jagade jag pengar varje vaken timme, i form av nya lån, nya krediter, nya vinster. Men allt blev bara värre och värre. Nya lån kostar bara ny ränta, och i de flesta fall spelades pengarna bara bort ändå.
Idag, när jag släppt allt, sköter kfm alla betalningar och jag kan följa på deras ”mina sidor” hur skulden sjunker för varje månad. Jag får mina 6 kkr att leva på varje månad och jag kan istället lägga tid på allt fint i livet :)

Jag tycker absolut du ska försöka med inkassobolagen. Berätta som det är och försök nå ett bättre läge för dig. Men går det inte, är min rekommendation att släppa allt… ditt liv kommer bli mer värt. Och ta plan C om ett tag, de där 5 åren går relativt fort. Det är en bra investering för alla fina år som sedan finns kvar!
 

Jessica87

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 677
Blev medlem
6 Oktober 2022
Meddelanden
1 185
Mottagna reaktioner
709
Poäng
677
Tack!
Precis så, ekonomin är bara en del, livet i stort är så mycket viktigare. Det finns så mycket att göra i livet som inte kostar pengar. Uppskatta naturen, umgås med vänner/familj etc.
Tidigare jagade jag pengar varje vaken timme, i form av nya lån, nya krediter, nya vinster. Men allt blev bara värre och värre. Nya lån kostar bara ny ränta, och i de flesta fall spelades pengarna bara bort ändå.
Idag, när jag släppt allt, sköter kfm alla betalningar och jag kan följa på deras ”mina sidor” hur skulden sjunker för varje månad. Jag får mina 6 kkr att leva på varje månad och jag kan istället lägga tid på allt fint i livet :)

Jag tycker absolut du ska försöka med inkassobolagen. Berätta som det är och försök nå ett bättre läge för dig. Men går det inte, är min rekommendation att släppa allt… ditt liv kommer bli mer värt. Och ta plan C om ett tag, de där 5 åren går relativt fort. Det är en bra investering för alla fina år som sedan finns kvar!
Ja men precis! Så bra att man kan se sin skuld och hur den förändras över tid på sin sida hos KFM, det kunde man inte när jag hade löneutmätning sist .
Jag hoppas slippa hamna där. Jag tror att ett riktigt slitår och lite tur med inkasso osv så kan jag om nåt år säkert få ett samlingslån. Idag är det tvärstopp överallt och visst, jag har många lån, men hyffsad inkomst och inga anmärkningar. Men så kollade jag min UC, och där hade jag 56 (!!!!!) förfrågningar sista 12 månaderna. Då finns det dessutom massor på bisnode också ‍♀️
 

Jessica87

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 677
Blev medlem
6 Oktober 2022
Meddelanden
1 185
Mottagna reaktioner
709
Poäng
677
Är det någon som kan svara på följande:

Lån med räntor, även från "fullånebolag" och krediter, kan man räkna med att dom rapporterar in allt sånt till skatteverket ? Jag tycker att min ränta på senaste deklarationen var orimligt låg nämligen.

Och, när man handlar mot faktura tas ingen kreditupplysning ? Endast vid delbetalning, lån, krediter, eller ?
 

Lippe

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 997
Blev medlem
12 Juli 2018
Meddelanden
2 200
Mottagna reaktioner
1 275
Poäng
997
Är det någon som kan svara på följande:

Lån med räntor, även från "fullånebolag" och krediter, kan man räkna med att dom rapporterar in allt sånt till skatteverket ? Jag tycker att min ränta på senaste deklarationen var orimligt låg nämligen.

Och, när man handlar mot faktura tas ingen kreditupplysning ? Endast vid delbetalning, lån, krediter, eller ?

Fråga 1 - alla ska rapportera in sina räntor till Skv. Men det är ingen 100 % garanti på det. Så det gäller att ha koll själv och kontakta de som inte rapporterar (påminna om att de ska). Alternativt kompletterar du själv dessa räntor i din deklaration. Summerat, för att det ska bli rätt, ha koll själv (i Excel eller motsvarande).

Fråga 2 - det ska tas upplysning när du handlar mot faktura. Det är mkt få ställen som inte gör det idag. Fakturabetalning är en kredit.
 

Jessica87

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 677
Blev medlem
6 Oktober 2022
Meddelanden
1 185
Mottagna reaktioner
709
Poäng
677
Fråga 1 - alla ska rapportera in sina räntor till Skv. Men det är ingen 100 % garanti på det. Så det gäller att ha koll själv och kontakta de som inte rapporterar (påminna om att de ska). Alternativt kompletterar du själv dessa räntor i din deklaration. Summerat, för att det ska bli rätt, ha koll själv (i Excel eller motsvarande).

Fråga 2 - det ska tas upplysning när du handlar mot faktura. Det är mkt få ställen som inte gör det idag. Fakturabetalning är en kredit.
Tack för svar !
Då ska jag skaffa mig bättre koll på ränteutgifterna. Och så snart det är möjligt sluta köpa saker på faktura så jag inte får registrerade ff.
 

Squashen

V.I.P
Poäng: 607
Blev medlem
22 December 2021
Meddelanden
733
Mottagna reaktioner
687
Poäng
607
Jag är tveksam till att man som spelberoende kan kontrollera något typ av spel men okej, vi lämnar det åt sidan. Har du någon närstående som du kan ge insikt i din ekonomi som ett skyddsnät ifall du skulle börja spåra på sportbettingen med? Tänk på att ditt motivationsfönster är som öppnast nu så det är verkligen smart att ta sådana här åtgärder nu och försvåra att en framtida Jessica sätter sig i skiten igen. Ta detta med all välmening som det är snälla ❤️
 

Jessica87

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 677
Blev medlem
6 Oktober 2022
Meddelanden
1 185
Mottagna reaktioner
709
Poäng
677
Jag förstår din välmening, tack.
Jag har en plan som jag känner mig trygg med. La timmar och åter timmar på att permanent stänga av mig från alla sidor utom en där man inte kan höja sin månatliga gräns snabbare än att det tar en månad att slå igenom. Så jag känner mig trygg med det. Har inget sug efter att spela direkt heller, när kickarna (storvinsterna) dog ut så var det bara ren panik för att vinna tillbaka. Jag har också förstått att ju djupare in i skiten, ju större risk att spela mer.
Har som sagt även en samtalskontakt där vi både lyft spelandet och ekonomin samt bakomliggande beteenden.
Men nej, några närstående som jag skulle ge insikt i min ekonomi finns inte i dagsläget. Av olika skäl som jag väljer att utelämna då jag vill förbli anonym.

Men nu är det fokus på skulderna. Jag har nördat in mig på all läsning som finns och försöker hitta en bättre väg än KFM. Men lite tur går det. Jobb plus CSN minst ytterligare 2 år. Jämkning. Släppa det svindyra lånet till Inkasso, spara lite av dom pengarna som en mindre buffert och använda lite till att beta ner mitt näst dyraste lån. Får jag bara en okej plan med inkasso och kan fortsätta ha jobb och CSN som sagt, så går det. Om ett år är jag säker på att jag kan få ett hyffsat samlingslån och avsevärt sänka månadskostnad samt totalkostnad.
Om det inte håller för att Inkasso är överjävliga eller man blir sjukskriven, då får jag släppa det mesta. Det är inget jag kan styra över. Jag styrde skeppet hit, men nu kan jag inte längre välja att bara styra tillbaka. Så jag får söka nya vägar.
 

Jessica87

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 677
Blev medlem
6 Oktober 2022
Meddelanden
1 185
Mottagna reaktioner
709
Poäng
677
Förresten:
Idag går jag ca -6000:-/månad. Har 11500:-/månad till Lumify, 4600:- till Credifi. Hade ni andra släppt båda till inkasso och hoppats på att kunna baka ihop dom ? Båda ägs ju av Luma finans.
Eller hade ni tagit dom extrapengar som blir av att inte betala Lumify ett par månader till att extraamortera för att få bort Credifi?
Eller bara släppt Lumify, fortsatt betala credifi som vanligt och försökt spara allt som går till en buffert att förhandla med inkasso angående Lumifyskulden senare ?

Lumify 55000:- 11500:-/månad. 40% ränta.
Credifi 25000:- 4600:-/månad 40% ränta

Sen har jag ju andra lån som jag måste hålla flytande, betalar jag även des ovan nämnda går jag back 6000:- i månaden så nåt måste offras.
 
Senast ändrad:
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp