• På onsdag skickas den in, delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Äger en bostad utan lån - köpa ny innan sälja - panta eller låna?

JeffreyLebowski

Viktig medlem
Poäng: 42
Blev medlem
10 Juni 2014
Meddelanden
56
Mottagna reaktioner
13
Poäng
42
Om du äger en bostad för 2.000.000kr utan lån.
Men du ska köpa dig en mindre bostad och det är ingen bråttom med att den första ska bli såld, du kan stå på två bostäder samtidigt ett tag, du har ekonomin.
Den andra bostaden kostar 1.000.000.

Vad är bäst ekonomiskt och ur kreditvärdighetsasspekt?

Betala kontantinsatsen 150.000kr och ta ett till bostadslån på 850.000kr
eller att belåna/pantsätta bostaden du redan äger, få ut 1.000.000, och när du säljer din 2miljoners bostad löser du eller köparen ut panten (jag vet inte hur det fungerar riktigt).


Finns det något bättre/sämre, eller är det i princip exakt samma sak?
Vi säger att man blir stående med två bostäder i 3 månader, du har hög kreditvärdighet och får alltså bostadslån med ränta ungefär så lågt det går - det är ju bara i 3månader.
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

FarAway

V.I.P
Poäng: 497
Blev medlem
22 Oktober 2014
Meddelanden
871
Mottagna reaktioner
357
Poäng
497
Hoppas jag har förstått det rätt nu men att köpa lägenheten för 1mil cash (pengar som kommer ifrån försäljningen av den dyrare lägenhet) och sätta in resterande 1mil på banken, Fonder och investeringar hade ju varit bäst. Alltså inte belåna nånting då betala ränta till bankerna är ju inget roligt om det inte är nödvändigt, oavsett hur lite ränta det är. Sälj innan du köper!
 

JeffreyLebowski

Viktig medlem
Poäng: 42
Blev medlem
10 Juni 2014
Meddelanden
56
Mottagna reaktioner
13
Poäng
42
Jag missade en sak:
Bostaden för 1miljon måste köpas snarast pga arbetssituationen, pendling är inget alternativ. Den bostaden finns möjlighet att tillträda direkt.
Något av alternativen är ett "måste".

Jag menade att ska man betala handpenning + 850.000 i bolån, sen när man sålt den andra för 2miljoner löser man ut lånet på 850.000kr.

Eller det andra alternativet.

Belånar 2miljoners bostaden och finansierar den billigare tills 2miljonersbostaden är bostaden är såld.


Bostaden för 2miljoner kommer bli såld, men eftersom det kan ta ett par månader mellan man sålt bostaden för 2miljoner och köparen tillträder/betalar resterande utöver handpenningen. Den för 2miljoner är inte ute på marknaden än, så är dels den processen, dels när köparen har möjlighet att tillträda, jag räknade på 3månader, innan man får fullt betalt.

Det är oundvikligt i detta exempel att inte sitta på två bostäder ett tag.
Pengarna som finns kvar hör inte till själva frågeställningen, dom ska investeras som resterande existerande tillgångar.
 

turnaround

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 777
Moderator
Blev medlem
10 Februari 2014
Meddelanden
2 322
Mottagna reaktioner
821
Poäng
777
Överbryggningslån kanske? Eller, det kanske inte funkar om man inte ska ha något bolån sen...
 

JeffreyLebowski

Viktig medlem
Poäng: 42
Blev medlem
10 Juni 2014
Meddelanden
56
Mottagna reaktioner
13
Poäng
42
Ja, jag är väldigt oinsatt i ämnet och kan säkerligen prata med mäklaren, men tänkte att om någon gjort någon liknande affär och hur det påverkat kreditvärdigheten samtidigt som vilket har varit effektivast.

Det kanske inte spelar någon som helst roll egentligen.
 

turnaround

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 777
Moderator
Blev medlem
10 Februari 2014
Meddelanden
2 322
Mottagna reaktioner
821
Poäng
777
Som jag förstår det handlar det om en relativt kort period, och då spelar det kanske inte så stor roll hur du väljer att göra. Det som kan ha en avgörande skillnad är om det finns några gamla pantbrev på det nya eller gamla huset, i så fall blir det billigare att placera lånet där de eventuellt finns eftersom det tas ut en kostnad när nya skapas.
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp