Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Brixo Privatlån - Ingen UC
4. Kredio - Lån utan UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Brixo Kontokredit - Swish-utbetalning & Ingen UC
8. Tomly - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Klaralån - Lån utan UC

Äntligen inledande

Men om lönen inte räcker och det inte anses finnas ngt att sälja och få in pengarna på? Vad händer då med skulden? Den försvinner ju inte

Då fortsätter löneutmätningen

Då fortsätter löneutmätningen

:D Det kan den väll inte göra om just inte ”lönen räcker till” enligt vad hen skriver...
Vad som händer är väll att skulderna ligger på bevakning hos KF och dom gör regelbundna checkar för att se om inkomsten ökar och löneutmätning kan starta...
Sen är det ju inte till gäldenärens fördel att inget kan dras, för vi har ju ofta oerhört dåliga lån med hiskeliga räntor och dom tickar på DUKTIGT ! :(

Jag har för tillfället 0 i löneutmätning. Ska ta kontakt med kronofogden när jag börjar jobba igen. Och be dem dra 1500 i månaden. Så min skuld lär växa enormt.

Min fru får endast bidrag från CSN.
Räknas ej som inkomst så vill jag så kommer det fortsätta vara 0.

Stor sannolikhet att hon får jobb eftersom hon går en KY-utbildning.
Så om 19 månader om vi fortfarande lever tillsammans kommer kronofogden kunna dra runt 10k i månaden.

Nu kommer en till fråga:)....
Om jag har t ex 550000 i skulder som jag inte klarar betala på,dom går till kf.
Löneutmättning startar, och enl provuträkning på kfm sida är det 9200 Jag dras på i månaden. Nu vet jag att det inte är räntefria avbetalningsplaner men på 5 år räknas min skuld vara borta?
Är det då troligt att jag blir beviljad skuldsanering eller blir det löneutmättning?
Skuldsanering då skrivs väl delar av skuld av, men jag måste ändå ha existens minimum och på 5 år? Förstår ni hur jag menar?😳

Löneutmättning startar, och enl provuträkning på kfm sida är det 9200 Jag dras på i månaden. Nu vet jag att det inte är räntefria avbetalningsplaner men på 5 år räknas min skuld vara borta?
Är det då troligt att jag blir beviljad skuldsanering eller blir det löneutmättning?
Skuldsanering då skrivs väl delar av skuld av, men jag måste ändå ha existens minimum och på 5 år? Förstår ni hur jag menar?😳
Om du med utmätning blir skuldfri på 5 år tror jag inte du får någon sanering. Och om så är fallet borde du ligga i som tusan för då borde du nästan kunna styra upp allt innan det är försent.

Om du med utmätning blir skuldfri på 5 år tror jag inte du får någon sanering. Och om så är fallet borde du ligga i som tusan för då borde du nästan kunna styra upp allt innan det är försent.
Och ja delar av skulden skrivs av. Jag har räknat att jag behöver betala 12000 i månaden för att min skuld ska minska och då skulle det ändå ta nästan 15 år.

Hur menar du? Inte låta det gå till utmätning? Anledningen att jag inte kan betala idag är ju alla skyhöga räntor på dom olika smslånen och kortkrediterna. Tänker att om det hamnar hos kf så kanske det blir lättare(fel ord) att bli av med det...

Och ja delar av skulden skrivs av. Jag har räknat att jag behöver betala 12000 i månaden för att min skuld ska minska och då skulle det ändå ta nästan 15 år.
Lite snabbare kanske beroende på skatteåterbäring.

Då har du väl högre lån än jag eller har jag räknat fel på mitt egna?

Räntor osv kommer inte försvinna. Skulderna kommer att öka väldigt mycket med alla avgifter osv Innan utmätningen äns har börjat. Om du tror du kanske kan fixa det så skulle ju jag börja betala 9200 redan innan kronofogden.

Blir lättare psykiskt att hamna hos kronofogden kan jag tänka mig. Men inte skuldmässigt.

Men Då måste jag ju räknat fel.
Totalt betalar jag 35000 bara på mina lån,därför går det inte längre. Efter utmätning startat,fryses räntan då?
Nej räntan kommer fortsätta tills skulden är borta. Om man inte får fram ett nytt avtal. Och det för man lösa själv.

Det kommer artbildning löneutmätning tills ev skusan blir beviljad. Får du avslag så fortsätter löneutmätningen tills skulden är betald. Existensminimum har du oavsett löneutmätning kontra skuldsanering men skuldsaneringen är lite snällare med två månaders betalningsfritt per år och en mindre buffert att spara per månad till oförutsedda utgifter som tex sjukskrivning.
Räntorna tickar på hela tiden under löneutmätningen, jag har inte utmätning ännu men har tex ett lån som legat hos inkasso sedan april som ökat med nästan 40000 kr i bara ränta. När skulden skickas till KF så är det summan du har kvar på lånet samt den ränta du beräknades skulla betala om du följt avbetalningsplanen.

Det kommer artbildning löneutmätning tills ev skusan blir beviljad. Får du avslag så fortsätter löneutmätningen tills skulden är betald. Existensminimum har du oavsett löneutmätning kontra skuldsanering men skuldsaneringen är lite snällare med två månaders betalningsfritt per år och en mindre buffert att spara per månad till oförutsedda utgifter som tex sjukskrivning.
Räntorna tickar på hela tiden under löneutmätningen, jag har inte utmätning ännu men har tex ett lån som legat hos inkasso sedan april som ökat med nästan 40000 kr i bara ränta. När skulden skickas till KF så är det summan du har kvar på lånet samt den ränta du beräknades skulla betala om du följt avbetalningsplanen.
Lån liggandes hos inkasso, betalar du på det varje månad?

Lån liggandes hos inkasso, betalar du på det varje månad?
Nej, har släppt alla mina skulder. Då hamnar de först hos inkasso efter ett antal påminnelser. Vissa inkassobolag skickar inte det till KFM på länge och låter skulden förräntas så att de tjänar mer.

Fördelen för mig hade varit med det psykiska mående och att man inte behöver hålla koll på alla avier. Jag har 39 olika lån, ofta så missar man ngn och det är pga det jag har börjat hamna snett.
Helt ärligt med 39 olika lån så hade det nog varit bäst att släppa allt. För ditt psykiska måeende.
Det kommer att bli tufft en period med alla påminnelser, samtal, mejl osv.
Med 39 lån kan du också räkna med ca 120 brev från KF då varje skuld genererar ca 3 brev.
I slutändan kommer du nog ändå få det bättre.

Helt ärligt med 39 olika lån så hade det nog varit bäst att släppa allt. För ditt psykiska måeende.
Med 39 lån kan du också räkna med ca 120 brev från KF då varje skuld genererar ca 3 brev.
Önskar bara att jag kunde få hjälp någonstans,jag bor i hus nu med min familj men om vi delar på oss kommer jag ju inte få en lägenhet. Vad gör man då liksom?

Varför får man så många brev?

Läs på KF sida om de olika stegen.

Sen är det ju en stor nackdel med anmärkning om man ska hyra lägenhet

Ja, nackdel är milt uttryckt... Det går inte att få lgh med betalningsanmärkningar. Ev. så kan de kommunala bostadsföretagen acceptera det, som här i Malmö. Tror MKB accepterar upp till 2 anmärkningar och ett skuldsaldo ej högre än 5000kr..

Ja, nackdel är milt uttryckt... Det går inte att få lgh med betalningsanmärkningar. Ev. så kan de kommunala bostadsföretagen acceptera det, som här i Malmö. Tror MKB accepterar upp till 2 anmärkningar och ett skuldsaldo ej högre än 5000kr..
Men vad gör man då? Om man tvingas flytta?

Nuu Kimsan har jag lärt mej alla stegen :) snart, väldigt snart är L påsen full...:)
Ni som har utmätning och skuldsanering, jur har era familjer tagit det? Ni verkar så lugna? Jag själv är huslig och mår så dåligt av samvete och oro. Obs ingen nedvärdering snarare av beundran jag frågar

Ni som har utmätning och skuldsanering, jur har era familjer tagit det? Ni verkar så lugna? Jag själv är huslig och mår så dåligt av samvete och oro. Obs ingen nedvärdering snarare av beundran jag frågar
Inte skulle det stå huslig....menade hispig 😱

Jag har bara berättat för min dotter och särbo. Jag har dock inte lämnat ut storlek på skuld osv. Det är min ensak.
De har tagit det bra. Jag tror att ärlighet varar längst. Dessutom så slipper man hålla på att gömma, dra lögner osv.

Jag har bara berättat för min dotter och särbo. Jag har dock inte lämnat ut storlek på skuld osv. Det är min ensak.
De har tagit det bra. Jag tror att ärlighet varar längst. Dessutom så slipper man hålla på att gömma, dra lögner osv.
Samma här, har berättat för min hemmaboende son och han tog det väldigt bra måste jag säga....sen måste man ju inte basunera ut att man har skulder hos KF överallt, det är nog som det är ju...finns alltid folk med synpunkter om allt så jag berättar bara till de jag vill helt enkelt. Huslig :) :) Nja hispig är jag inte direkt och har väl aldrig varit det egentligen, det är som det är...Löneutmätning livet ut om jag inte skulle bli beviljad skuldsanering i framtiden..

Samma här, har berättat för min hemmaboende son och han tog det väldigt bra måste jag säga....sen måste man ju inte basunera ut att man har skulder hos KF överallt, det är nog som det är ju...finns alltid folk med synpunkter om allt så jag berättar bara till de jag vill helt enkelt. Huslig :) :) Nja hispig är jag inte direkt och har väl aldrig varit det egentligen, det är som det är...Löneutmätning livet ut om jag inte skulle bli beviljad skuldsanering i framtiden..
<3

Jo såklart är det bäst att va ärlig. Hade du boende innan detta startade eller kunde du få lägenhet/hus efter?

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Tillbaka
Topp