Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Brixo Privatlån - Ingen UC
4. Kredio - Lån utan UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Brixo Kontokredit - Swish-utbetalning & Ingen UC
8. Tomly - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Klaralån - Lån utan UC

Äntligen inledande

Jag hoppas så på att få en ny chans i livet. En skusan skulle vara en fantastisk gåva.
Är dock lugn i att leva med utmätning också då jag hellre lever med det än en ständig ångest pga ekonomin.

Ja är bara 3 v kvar innan jag har slutgiltigt svar ,nu är de 4 år och 9 månader kvar sen skuldfri :)ett nytt kapitel har startat ,håller tummarna för alla där ute

Grattis Nea75.♥️ Själv har jag skuldsanering sedan juni 2017, trots ett återfall i spel maj/juni 2018 med misskötsel av min inbetalning på skuldsanering har jag fått behålla min skuldsanering bara jag ser till att det jag släpar efter med för två månader, ca 19 000 kronor blir inbetalt innan juni 2022 då min skuldsanering är slut. Kan lova att jag kommer att sköta mig till punkt och pricka inte minst när jag läser alla tragiska livsöden på detta forum. Ser det som min nya uppgift i livet att hjälpa spelberoende med mina erfarenheter som dessutom ledde till att jag försökte ta mitt liv men blev räddad i sista stund. För visst ville jag leva men livet blev en svart helvete. Då fattade jag ett dåligt beslut, lätt att säga efteråtmen så var det Så jag skriver mer än gärna och delar med mig av mina erfarenheter. Alla tragiska livsöden gör mig bara ännu mer besluten i att förbli spelfri. Så jag har vänt det negativa till något positivt. Kan jag bara hjälpa en enda människa med spelberoende så gör det mig gott. Vill passa på att ge en eloge till alla medlemmar på detta forum som hjälps åt med våra erfarenheter. Tycker vi är guld värda♥️
Tack

Jag jobbar ganska hård med att chilla om saker och inte skapa nya problem. Nu har jag ÄNTLIGEN fått inledande och det är fantastiskt. Så nu har tankarna börjat snurra lite extra om detta med nya skulder. Läst i min kungörelse i poit att nu ska folk skicka in info om mina skulder, bland annat uppkomstdatum.

Mer specifikt så undrar jag om nån, tex Lasseman, vet hur det funkar med krediter som Flexkontot, Ferratum etc. Är det info om när krediten skapades? Eller när det nyttjades första gången? Eller när den nyttjades senaste gången? Någon annan variant? Jag har nu kollat igenom mitt konto och min sista skuld är Flexkontot. Verkar som jag använde det första gången i april och senaste i maj och gjorde hela 2! fullbetalningar på det också. Däremot så tror jag att jag skaffade flexkontot vid årsskiftet och glömde bort det.

Nån som vet hur det rapporteras in?

Jag har ingen aning. Spontant borde datum när krediten lades upp och senaste uttag vara med.

Nu har de gått 4 v sen förslaget skickades o alla delgivningar utom en har inkommit , hur länge ska man vänta egentligen usch jobbigt de här :((

Nu har de gått 4 v sen förslaget skickades o alla delgivningar utom en har inkommit , hur länge ska man vänta egentligen usch jobbigt de här :((
Det kan ta sin lilla tid. Om jag fattade det rätt så har den sista som delgivs 3 veckor på sig att svara när det väl har nått fram. För mig tog det ca 4.5 vecka innan sista svarade från att förslaget skickades ut.

Det kan ta sin lilla tid. Om jag fattade det rätt så har den sista som delgivs 3 veckor på sig att svara när det väl har nått fram. För mig tog det ca 4.5 vecka innan sista svarade från att förslaget skickades ut.
Hur uppdateras man om vem som inkommit med svar ?

Jag jobbar ganska hård med att chilla om saker och inte skapa nya problem. Nu har jag ÄNTLIGEN fått inledande och det är fantastiskt. Så nu har tankarna börjat snurra lite extra om detta med nya skulder. Läst i min kungörelse i poit att nu ska folk skicka in info om mina skulder, bland annat uppkomstdatum.

Mer specifikt så undrar jag om nån, tex Lasseman, vet hur det funkar med krediter som Flexkontot, Ferratum etc. Är det info om när krediten skapades? Eller när det nyttjades första gången? Eller när den nyttjades senaste gången? Någon annan variant? Jag har nu kollat igenom mitt konto och min sista skuld är Flexkontot. Verkar som jag använde det första gången i april och senaste i maj och gjorde hela 2! fullbetalningar på det också. Däremot så tror jag att jag skaffade flexkontot vid årsskiftet och glömde bort det.

Nån som vet hur det rapporteras in?
Exakt samma saker som snurrar i mitt huvud.
Min handläggare sa idag att det är när krediten lades upp och när den utnyttjades sist. Beträffande snabblån så är det när det sista togs.

Hur uppdateras man om vem som inkommit med svar ?
Jag ringde och hörde när det gått tre veckor. Sedan ringde jag 1.5 vecka efter och fick svar att några (visade sig vara ett inkassobolag) motsatt sig, och att jag skulle få brev om det. Fick brevet i förra veckan och det är nu överlämnat till jurist.

Jag ringde och hörde när det gått tre veckor. Sedan ringde jag 1.5 vecka efter och fick svar att några (visade sig vara ett inkassobolag) motsatt sig, och att jag skulle få brev om det. Fick brevet i förra veckan och det är nu överlämnat till jurist.
Vilket/vilka bolag motsatte sig och med vilken anledning ?

En fråga till alla er som har inledande osv, har ni partner? Hur ställde dom sig till skuldsanering?

Okej, lättare att ta beslutet då kanske? Om man nu kan kalla det lätt
Åtminstone enklare då man inte har någon annan som påverkas. Sen är det iofs skönare att ha någon annan att luta sig mot. Det är en jävligt tuff process och väldigt psykiskt påfrestande.

Vilket/vilka bolag motsatte sig och med vilken anledning ?

Tror jag skrev om det i skuldsaneringstråden? Arvato och de motsatte sig att jag ej sökt jobb (föräldraledig fram till juni 2019 då barnet kom i juni i år) tillräckligt enligt dem.

En fråga till alla er som har inledande osv, har ni partner? Hur ställde dom sig till skuldsanering?

När jag pratade om skuldsanering med min så blev hon helt skogstokig och var sur på mig i några veckor. Det var så de nya lånen blev till för att jag i desperation och kaos försökte lösa min ekonomiska situation. Jag gick också upp i arbetstid för att krama ur några kronor till, men blev helt wasted i kropp och själ. Återgick till 50% sjukskrivning och sökte skuldsanering. Sen berättade jag för henne nån månad senare och då var det "jätte bra, hoppas det går igenom". Så hade hon väl kunnat sagt från början i stället för att dra mig genom ett helvete. Nu ska jag vara positiv. :)

När jag pratade om skuldsanering med min så blev hon helt skogstokig och var sur på mig i några veckor. Det var så de nya lånen blev till för att jag i desperation och kaos försökte lösa min ekonomiska situation. Jag gick också upp i arbetstid för att krama ur några kronor till, men blev helt wasted i kropp och själ. Återgick till 50% sjukskrivning och sökte skuldsanering. Sen berättade jag för henne nån månad senare och då var det "jätte bra, hoppas det går igenom". Så hade hon väl kunnat sagt från början i stället för att dra mig genom ett helvete. Nu ska jag vara positiv. :)
Har föreslagit det för min Men fick som svar: man kommer för lindrigt undan då. Vet inte hur han tänker, är själv i funderingsfasen men har inte vågat göra det ännu eftersom vi har hus ihop.

Mitt alternativ är att resten av livet kämpa med att försöka få det gå ihop, må dåligt pga detta (Är sjukskriven just nu av denna anledning) eller chansa och skicka en ansökan men riskera förlora man/hus.
Känner mig vilsen..

Ni som har sökt skuldsanering, har ni fått något betalningsföreläggande och utslag?
Hur går det till? Har läst på kfm hemsida men känns bättre höra från någon i samma situation.

Innan ni sökte skuldsanering dvs
Jag hade utmätning av lön när jag ansökte om skusan. På forumet finns de som inte haft skulder hos KF innan de ansökte hela vägen upp till utmätning. Det finns inget "krav " att vara hos KF innan man ansöker.
Hoppas det hjälpte dig något.

Jag hade utmätning av lön när jag ansökte om skusan. På forumet finns de som inte haft skulder hos KF innan de ansökte hela vägen upp till utmätning. Det finns inget "krav " att vara hos KF innan man ansöker.
Hoppas det hjälpte dig något.
Hur klarade du det i månaden? Jag har fått betalningsföreläggande nu och kan inte betala så det blir utslag eller vad man kallar det. Gick dom direkt på din lön eller kollade dom om det fanns ngt att utmätta?

Hur klarade du det i månaden? Jag har fått betalningsföreläggande nu och kan inte betala så det blir utslag eller vad man kallar det. Gick dom direkt på din lön eller kollade dom om det fanns ngt att utmätta?
Jag tror att KF alltid kollar om det finns ngt att utmäta (aktier, bil etc), men i mitt fall fanns inget sådant utan det blev utmätning på lön. Jag hade inget hembesök av KF vilket många verkar rädda för utan dom kollade via bilregistret och bank såvitt jag förstår.

Det finns mycket info om detta på forumet om du söker lite. Det finns en tråd som heter "Löneutmätning, i vilken ordning sker det?" där det finns mycket info.
https://www.xn--lnforum-exa.se/threads/löneutmätning-i-vilken-ordning-händer-det.7154/

Får jag ställa en fråga? Är det bara dina skulder du/ni sökt skuldsanering för?

Får jag ställa en fråga? Är det bara dina skulder du/ni sökt skuldsanering för?

ja... det är mina skulder på pappret, men i verkligheten så är de gemensamma. Kf vet om hur det ligger till, beskrev det hela i mitt brev näst jag sökte skuldsanering. Nästa vecka känns som den absolut jobbigaste veckan under den här processen. Idag har jag legat ute på poit en månad och nu har min handläggare hela bilden. Jag har iofs varit helt öppen med hur nya skulderna är så det är väl ingen nyhet, men kanske skillnad när det är svart på vitt från alla jag är skyldig pengar. Så nästa vecka kommer säkert domen om det är för nytt och inte håller eller om det går vidare till nästa steg. Går det vidare så kommer jag känna mig ganska lugn sen, även om allt kan hända. För då vet min handläggare precis hur det är med allt men valt att gå vidare ändå. Hmm, nu börjar jag fundera på om jag ska ringa... Men tror jag hoppar över det för jag känner mig inte i form för att snacka med folk idag.

ja... det är mina skulder på pappret, men i verkligheten så är de gemensamma. Kf vet om hur det ligger till, beskrev det hela i mitt brev näst jag sökte skuldsanering. Nästa vecka känns som den absolut jobbigaste veckan under den här processen. Idag har jag legat ute på poit en månad och nu har min handläggare hela bilden. Jag har iofs varit helt öppen med hur nya skulderna är så det är väl ingen nyhet, men kanske skillnad när det är svart på vitt från alla jag är skyldig pengar. Så nästa vecka kommer säkert domen om det är för nytt och inte håller eller om det går vidare till nästa steg. Går det vidare så kommer jag känna mig ganska lugn sen, även om allt kan hända. För då vet min handläggare precis hur det är med allt men valt att gå vidare ändå. Hmm, nu börjar jag fundera på om jag ska ringa... Men tror jag hoppar över det för jag känner mig inte i form för att snacka med folk idag.
Hoppas verkligen ni får genom det

Jag är också livrädd för det här med ” nya” lån. Större delen av mina är nya men samlingslån och omlånade snabblån.
Är beredd på ett avslag pga det.

Förra veckan så gick tiden i poit ut. Hur länge dröjer det tror ni innan jag för höra nått?

Förra veckan så gick tiden i poit ut. Hur länge dröjer det tror ni innan jag för höra nått?

Borde komma snart samtal alt. betalningsplan.
Vi kom ut i poit 27 sept, vår handläggare ringde 30 okt och kollade läget om min sjukskrivning och planerade saker inom vården ect och talade om att hon kommer skicka ut betalningsplanen till oss hon sammanställt som vi skulle gå igenom noga.
Vi fick den fredag 1 nov i brevlådan, ringde och godkände den måndag 5 nov och samma dag alt. senast dagen efter skickade hon ut den till borgenärerna.
Så du borde höra något snart :)

Borde komma snart samtal alt. betalningsplan.
Vi kom ut i poit 27 sept, vår handläggare ringde 30 okt och kollade läget om min sjukskrivning och planerade saker inom vården ect och talade om att hon kommer skicka ut betalningsplanen till oss hon sammanställt som vi skulle gå igenom noga.
Vi fick den fredag 1 nov i brevlådan, ringde och godkände den måndag 5 nov och samma dag alt. senast dagen efter skickade hon ut den till borgenärerna.
Så du borde höra något snart :)

Ok tänker att ju längre det dröjer utan att höra ju bättre. Om det var frågor om negativa saker så ringer de väl? Funderar på att ringa, men vill inte vara en tjatig drygnisse. :)

Sen har långivarna 3 veckor efter delgivning på sig? Är det nått längre pga alla helgdagar snart eller är det 3 veckor oavsett?

De kan dröja ,en kvar som inte hsr skickat in dom har skickat påminnelse men väntat i 5-6 v nu :(

De kan dröja ,en kvar som inte hsr skickat in dom har skickat påminnelse men väntat i 5-6 v nu :(

Menar du betalplanen? För poit är väl den tiden som gäller eller är det andra tider för de man uppgav i ansökan? Vilka är det som segar sig?

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Tillbaka
Topp