- Meddelanden
- 6 118
- Mottagna reaktioner
- 6 405
- Poäng
- 3 937
Stort grattis !!! Verkligen skönt att höra
. Tänkte bara på en liten grej...hade inte Ni en leasing bil? Vem står den reggad på ? Var inte det något som Skusan hade invändningar mot, för det har jag dessvärre läst på andra ställen... 
. Tänkte bara på en liten grej...hade inte Ni en leasing bil? Vem står den reggad på ? Var inte det något som Skusan hade invändningar mot, för det har jag dessvärre läst på andra ställen... 
- Meddelanden
- 6 118
- Mottagna reaktioner
- 6 405
- Poäng
- 3 937
Dom vet inte att vi har en den står på min man![]()
...och då förmodar jag att Din man inga skulder har hos KF...eller?! 🙄
- Meddelanden
- 6 118
- Mottagna reaktioner
- 6 405
- Poäng
- 3 937
Den betalas ju på de lilla vi har varje månad bli mindre till mat men de går .
Jo, jag förstår, men ja har läst inne på Fattiga Riddare inte minst om flertalet som fått avslag på sin ansökan just pga att dom antingen har personalbil eller leasing bil. Dom har åsyftat att om vederbörande inte hade haft denna bil, som man betalar för varje månad, så hade man kunnat betala mer på sina skulder...
Kontentan alltså att man inte gjort allt i sin makt för att få ner sin skuldbörda... 
- Meddelanden
- 6 118
- Mottagna reaktioner
- 6 405
- Poäng
- 3 937
En av flera trådar, men denna är den nyaste från nu i augusti
https://fattiga-riddare.se/forum/index.php?topic=9509.0
Ps. Varför ja undrar detta är för att ja själv har en leasingbil, som jag behöver i tjänsten som fastighetsförvaltare med fastigheter spridda över flera städer.
Bilen har inte belastat min privata ekonomi då milersättningen om 32kr/mil har finansierat bilen... men likväl kan de ses som något negativt
https://fattiga-riddare.se/forum/index.php?topic=9509.0
Ps. Varför ja undrar detta är för att ja själv har en leasingbil, som jag behöver i tjänsten som fastighetsförvaltare med fastigheter spridda över flera städer.
Bilen har inte belastat min privata ekonomi då milersättningen om 32kr/mil har finansierat bilen... men likväl kan de ses som något negativt

- Meddelanden
- 10 155
- Mottagna reaktioner
- 6 683
- Poäng
- 4 477
Grattis!Jag fick inledande i fredags är så glad är de någon som vet hur länge man få vänta nu innan slutligt besked ?
Berätta mer om hur hög skuld du har, hur de tillkommit ? Vad tjänar du ?
Hur länge hade du löneutmätning och hur lång tid tog det att få inledande ?
- Meddelanden
- 22 852
- Mottagna reaktioner
- 16 192
- Poäng
- 10 747
Jag undrar också vad du har för förutsättningar?
Angående fattiga-riddare, är det forumet något att ha?
Alltid fått intrycket att det är en drös märkliga rättshaverister som huserar där.
Alltid fått intrycket att det är en drös märkliga rättshaverister som huserar där.
- Meddelanden
- 10 155
- Mottagna reaktioner
- 6 683
- Poäng
- 4 477
Tack för svaret.Inledande tog 6 1/2 månader skuld 800000 löneutmätning 1 1/2 år sjukskrivningar uppsägningar lånekarusell började för 8 år sen släppte allt för 2 år sedan
- Meddelanden
- 6 118
- Mottagna reaktioner
- 6 405
- Poäng
- 3 937
Jag undrar också vad du har för förutsättningar?
Hur tänker Du nu? 😱 Gällande Fattiga Riddare alltså?! Inte mycket aktivitet där inne kanske, men jag har fått mycket matnyttig info där inne... 😛
- Meddelanden
- 22 852
- Mottagna reaktioner
- 16 192
- Poäng
- 10 747
Men typ man tar ett lån där räntan framgår, säg på 1000 kr. Då ska man driva det till domstol eftersom man anser det vara ocker. Lite sådana fall har jag läst trillat in på.
- Meddelanden
- 31 755
- Mottagna reaktioner
- 16 682
- Poäng
- 11 977
Läste igenom ett par trådar lite fort nu jag med. Jag är inte jätteimponerad, men jag har tydligen en kollega som tydligen försöker hålla lite ordning på svaren där.
Från inledande till slutligt beslut får man räkna 2-4 månader
- Meddelanden
- 10 155
- Mottagna reaktioner
- 6 683
- Poäng
- 4 477
Är det även så i nuläget då det numera är 24 veckors handläggning på ansökan ?Läste igenom ett par trådar lite fort nu jag med. Jag är inte jätteimponerad, men jag har tydligen en kollega som tydligen försöker hålla lite ordning på svaren där.
- Meddelanden
- 6 118
- Mottagna reaktioner
- 6 405
- Poäng
- 3 937
Läste igenom ett par trådar lite fort nu jag med. Jag är inte jätteimponerad, men jag har tydligen en kollega som tydligen försöker hålla lite ordning på svaren där.
Trodde tidigare att personen ifråga var du, men sen tänkte ja till (på riktigt) och insåg att så inte fallet kunde vara...för den personen skriver med lite mer inlevelse och mer omfattande
😛
- Meddelanden
- 31 755
- Mottagna reaktioner
- 16 682
- Poäng
- 11 977
Är det även så i nuläget då det numera är 24 veckors handläggning på ansökan ?
Va?
Från inledande till slutligt beslut får man räkna med 2-4 månader.
Det står på hemsidan att det fn är 24 veckors väntan på att man PÅBÖRJAR handläggningen av ett ärende, det är där någonstans ett inledandebeslut fattas. Det står raden under att det tar 7 månader innan beslut om skuldsanering eller icke kommer.
24 veckor är kring 5.5 månader, så 1.5 månader i bästa fall då innan beslut om skuldsanering tas efter inledande, i praktiken är standard 2 månader, men pga strul med delgivning kan det ta ytterligare några månader.
- Meddelanden
- 10 155
- Mottagna reaktioner
- 6 683
- Poäng
- 4 477
Vad heter den andra ?Trodde tidigare att personen ifråga var du, men sen tänkte ja till (på riktigt) och insåg att så inte fallet kunde vara...för den personen skriver med lite mer inlevelse och mer omfattande😛
![]()
- Meddelanden
- 10 155
- Mottagna reaktioner
- 6 683
- Poäng
- 4 477
Tack.Va?
Från inledande till slutligt beslut får man räkna med 2-4 månader.
Det står på hemsidan att det fn är 24 veckors väntan på att man PÅBÖRJAR handläggningen av ett ärende, det är där någonstans ett inledandebeslut fattas. Det står raden under att det tar 7 månader innan beslut om skuldsanering eller icke kommer.
24 veckor är kring 5.5 månader, så 1.5 månader i bästa fall då innan beslut om skuldsanering tas efter inledande, i praktiken är standard 2 månader, men pga strul med delgivning kan det ta ytterligare några månader.
Svar på dit va ?
Eftersom det numera tar längre tid från ansökan till inledande så trodde jag även att handläggningstiden mellan inledande och godkänd/avslag var längre.
- Meddelanden
- 6 118
- Mottagna reaktioner
- 6 405
- Poäng
- 3 937
Vad heter den andra ?
Nyx heter vederbörande
- Meddelanden
- 2 508
- Mottagna reaktioner
- 1 656
- Poäng
- 1 177
För oss tog det från maj till mot slutet av september. Det var alltså 2017Jag fick inledande i fredags är så glad är de någon som vet hur länge man få vänta nu innan slutligt besked ?
- Meddelanden
- 6 118
- Mottagna reaktioner
- 6 405
- Poäng
- 3 937
3 månader sa dom idag ca så vänta lite till , men nu är iallfall första hindret avklarat .
...men då slutar väll din utmätning nu eller? Kommer du få behålla hela din september lön eller börjar du betala enligt betalplan redan nu i sep?

- Meddelanden
- 10 155
- Mottagna reaktioner
- 6 683
- Poäng
- 4 477
Man brukar börja betala samma månad och sen räknas det in om man får beviljad skusan dvs de fem åren räknas från inledande....men då slutar väll din utmätning nu eller? Kommer du få behålla hela din september lön eller börjar du betala enligt betalplan redan nu i sep?![]()
- Meddelanden
- 6 118
- Mottagna reaktioner
- 6 405
- Poäng
- 3 937
Man brukar börja betala samma månad och sen räknas det in om man får beviljad skusan dvs de fem åren räknas från inledande.
Nej, man brukar börja månaden därefter (fråga Släpptallt t.ex) ..men eftersom ts fick inledande i förra veckan & då var de augusti fortfarande, så kan de bli så att betalplan påbörjas redan nu i sep...
- Meddelanden
- 10 155
- Mottagna reaktioner
- 6 683
- Poäng
- 4 477
Jag har läst lite olika där KF stoppat löneutmätning och påbörjat skusan samma månad.Nej, man brukar börja månaden därefter (fråga Släpptallt t.ex) ..men eftersom ts fick inledande i förra veckan & då var de augusti fortfarande, så kan de bli så att betalplan påbörjas redan nu i sep...
- Meddelanden
- 31 755
- Mottagna reaktioner
- 16 682
- Poäng
- 11 977
Jag har läst lite olika där KF stoppat löneutmätning och påbörjat skusan samma månad.
Betala i sept borde det bli. Står det inte i beslutet?
- Meddelanden
- 16
- Mottagna reaktioner
- 11
- Poäng
- 37
Hej,
Läste om personalbil och att man riskerar att bli nekad även om man är tydlig i sina förklaringar till varför man har den. Hoppas okej att jag lånar tråden lite.
Jag har nyligen skickat in min ansökan om skuldsanering och har personalbil. Om jag nu skulle diskutera frågan med min arbetsgivare och antingen säga upp leasingen i förtid (inget alternativ egentligen då jag inte skulle kunna sköta mitt jobb) eller få arbetsgivaren till att bekosta bilen istället vid en löneförhandling, kan jag komplettera till KFM att mina förutsättningar har förändrats innan de ens hunnit börja arbeta med ansökan? Eller ska jag vänta och se om jag blir godkänd och sedan agera?
Läste om personalbil och att man riskerar att bli nekad även om man är tydlig i sina förklaringar till varför man har den. Hoppas okej att jag lånar tråden lite.
Jag har nyligen skickat in min ansökan om skuldsanering och har personalbil. Om jag nu skulle diskutera frågan med min arbetsgivare och antingen säga upp leasingen i förtid (inget alternativ egentligen då jag inte skulle kunna sköta mitt jobb) eller få arbetsgivaren till att bekosta bilen istället vid en löneförhandling, kan jag komplettera till KFM att mina förutsättningar har förändrats innan de ens hunnit börja arbeta med ansökan? Eller ska jag vänta och se om jag blir godkänd och sedan agera?
- Meddelanden
- 6 118
- Mottagna reaktioner
- 6 405
- Poäng
- 3 937
Hej,
Ja Du, de där ett dilemma... Känns som att dom slår ner på detta hur vad man än säger... I många arbeten,så kräver arbetsgivaren att man har tillgång till bil eller att dom står för bilen, så kallad tjänstebil...
Mitt företag kräver att vi har tillgång till bil då vi arbetar med fastigheter spridda över hela Södra Sverige. Jag har själv en liten leasing bil pga av ovanstående. Bilen belastar ytterst lite min privatekonomi då min milersättning mer än väl täcker avgiften för bilen... Utan bil - inget arbete som fastighetsförvaltare, vilket är det jag är utbildad till...
Jag tycker att Du ska invänta samtalet som kommer från dom och förhöra Dig om vad dom anser... All lycka till !
Ps. har Du lust, så berätta gärna hur din situation ser ut gällande hur mycket Du har i skulder, hur dom uppkom, etc...

- Meddelanden
- 1 723
- Mottagna reaktioner
- 2 243
- Poäng
- 1 367
Stämmer in i det som @Kimsan72 skrivit. Inledande kom i augusti, låt vara sent i månaden, och betalning startar i september, dvs månaden efter beslut om inledande.Jo i september
Grattis till inledande förresten

Får man behålla kvarskatt vid inledande?Läste igenom ett par trådar lite fort nu jag med. Jag är inte jätteimponerad, men jag har tydligen en kollega som tydligen försöker hålla lite ordning på svaren där.
- Meddelanden
- 6 118
- Mottagna reaktioner
- 6 405
- Poäng
- 3 937
Får man behålla kvarskatt vid inledande?
Nu tänkte Du nog allt litta fel Dilbah
kvarskatt e ju inget Du får behålla - de e ju något Du ska betala pga för lite inbetald skatt... 
Du menar nog ”återbäring” istället & de kan ja dessvärre inte svara på om Du får behålla... 🙄
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.