Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Brixo Privatlån - Ingen UC
4. Kredio - Lån utan UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Brixo Kontokredit - Swish-utbetalning & Ingen UC
8. Tomly - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Klaralån - Lån utan UC

Äntligen inledande

Då väntar man fortfarande svar om skuldsanering är godkänd. Vet att jag ställt frågan förr men måste ställa den en gång till.

Om min sambo blir av med sina skulder säg i mars månad och jag har en pågående skuldsanering kommer jag då få betala mer i skuldsanering eller kommer min sambo få behålla sina pengar då som inte nu längre dras på löneutmätning ? Mycket tacksam för svar

Jag har läst i flera trådar att man ej får behålla den och inte heller under skuldsaneringen.

Nä, självklart får man inte behålla någon ”kvarskatt” - de e ju liksom något man ska betala !
Dock tror ja Dilbah menar ”återbäringen” och det råder det oxå delade svar på! Jag har läst att i en pågående skuldsanering, så får man visst då behålla den, men inte under ett inledande & speciellt inte om det finns A-mål!
Sen är det ju inte så vanligt att man får återbäring när man har skuldsanering likväl pga att räntorna fryses och de flesta borgenärer räknar av kapitalet före räntan.
@Lasseman har ja rätt för mig eller?!

Senast ändrad:
Om ni menar skatteåterbäring så får man behålla den om/när beslutet om skuldsanering vunnit laga kraft. Under inledande får man inte behålla något.

Om ni menar skatteåterbäring så får man behålla den om/när beslutet om skuldsanering vunnit laga kraft. Under inledande får man inte behålla något.
Det är ju bra :) men som sagt, hur kan man få pengar tillbaka under skuldsanering? det förstår inte jag..

Då väntar man fortfarande svar om skuldsanering är godkänd. Vet att jag ställt frågan förr men måste ställa den en gång till.

Om min sambo blir av med sina skulder säg i mars månad och jag har en pågående skuldsanering kommer jag då få betala mer i skuldsanering eller kommer min sambo få behålla sina pengar då som inte nu längre dras på löneutmätning ? Mycket tacksam för svar
Ni får behålla hans pengar framöver. Allt är ju redan uträknat på existensminimum. Vi kommer få 13500 mer i månaden när min löneutmätning är slut :-)

Stämmer om man har allmänna mål det kan räknas av emot. Har man bara enskilda mål utmäts det inte under inledande

Nu tänkte Du nog allt litta fel Dilbah :D kvarskatt e ju inget Du får behålla - de e ju något Du ska betala pga för lite inbetald skatt... ;)
Du menar nog ”återbäring” istället & de kan ja dessvärre inte svara på om Du får behålla... 🙄
Omg! Hahaha! Måste fått hjärnsläpp igår kväll! Såklart jag menar återbäringen!

Stämmer om man har allmänna mål det kan räknas av emot. Har man bara enskilda mål utmäts det inte under inledande
CSN räknas som A-mål. Har du någon aning om man kan få frysa sitt CSN under löneutmätning el det är endast under Skusan ?
Tråkigt att få ett A-Mål då det känns omöjligt att betala 2000 kr under löneutmätningen.
Jag har betalt mitt CSN varje månad hittills.

CSN räknas som A-mål. Har du någon aning om man kan få frysa sitt CSN under löneutmätning el det är endast under Skusan ?
Tråkigt att få ett A-Mål då det känns omöjligt att betala 2000 kr under löneutmätningen.
Jag har betalt mitt CSN varje månad hittills.
Jag försökte få ner min månadsbetalning på CSN när jag fick löneutmätning men icke! Aldrig vatt me om tjurigare folk.... Det tråkiga är att det är 450kr i påminnelseavgift på CSN

Jag försökte få ner min månadsbetalning på CSN när jag fick löneutmätning men icke! Aldrig vatt me om tjurigare folk.... Det tråkiga är att det är 450kr i påminnelseavgift på CSN
Hur löste du det ?

Det löste jag inte i början utan fick släppa varje månad och få påminnelseavgiften. När jag jobbat extra har jag pyntat in på den skulden så jag skulle komma ifatt. Har idag nån tusenlapp kvar bara.

Csn pausar inte, det skulle ju innebära att evighetsgäldenärer skulle kunna skippa csn låta skattekollektivet stå för den notan.

Har du 2k i månaden kanske du kan konvertera till deras annunitetslån och få ner månadskostnaden? Ska göras senast 1 nov.

Csn pausar inte, det skulle ju innebära att evighetsgäldenärer skulle kunna skippa csn låta skattekollektivet stå för den notan.

Har du 2k i månaden kanske du kan konvertera till deras annunitetslån och få ner månadskostnaden? Ska göras senast 1 nov.
Jag har två lån, ett annunitetslån och ett studielån. Fick nedsättning av dem för två månader sedan pga sjukskrivning. Betalar ändå 2013 kr i månaden.

Jag har två lån, ett annunitetslån och ett studielån. Fick nedsättning av dem för två månader sedan pga sjukskrivning. Betalar ändå 2013 kr i månaden.

Har du bägge kan du slå ihop dom till ett, oftast bättre då.
Kolla om du loggar in, finns någon beräkningsgrej under betala tillabakarubriken.

Har du bägge kan du slå ihop dom till ett, oftast bättre då.
Kolla om du loggar in, finns någon beräkningsgrej under betala tillabakarubriken.
Det går inte har försökt. Det beror på att jag har ett gammalt lån.

Ponera att jag inte betalar på min CSN när min löneutmätning startar. Vilka konsekvenser kan det få för en eventuell skusan ?
Kan CSN neka en frysning om man får inledande/skusan ?

Det går inte har försökt. Det beror på att jag har ett gammalt lån.

Ett från före 1989?
För dom från 89-01 går att slå ihop med dom lån som är efter 2001.

Ponera att jag inte betalar på min CSN när min löneutmätning startar. Vilka konsekvenser kan det få för en eventuell skusan ?

Klart dom kan det men jag har aldrig hört om det så det måste vara sällsynt.

Får du inledande o sen beviljad skuldsanering så pausas CSN under tiden du har sanering.
Ev skulder på CSN (alltså att man inte kunnat betala in månadsavin till CSN) som uppstår innan inledande kommer då att ingå i din skuldsanering.
Jag har sanering o även ett CSN som är pausat. Och jag hade även en liten skuld för obetald månadsavgift innan inledandet som numera ingår i min sanering.

Får du inledande o sen beviljad skuldsanering så pausas CSN under tiden du har sanering.
Ev skulder på CSN (alltså att man inte kunnat betala in månadsavin till CSN) som uppstår innan inledande kommer då att ingå i din skuldsanering.
Jag har sanering o även ett CSN som är pausat. Och jag hade även en liten skuld för obetald månadsavgift innan inledandet som numera ingår i min sanering.
Tack för svaret. Det känns i princip omöjligt att kunna betala 2000 kr per månad under löneutmätning. Det är nog smartast att släppa det när löneutmätningen startar, tyvärr.

Är de någon som fått sanering på 3 år vad är speciella skäl att få de ?

Är de någon som fått sanering på 3 år vad är speciella skäl att få de ?

Jag har noterat ett par ”fall” där personen varit djupt skuldsatt i många år och med hemmavarande barn har fått 3 eller 4 år.

Efter inledande nu är de vanligt att dom man är skyldig pengar motsäger sig o är de vanligt att fogden säger ja ändå ? Vilka är svårast att ha att göra me ?någon som kan ?

Efter inledande nu är de vanligt att dom man är skyldig pengar motsäger sig o är de vanligt att fogden säger ja ändå ? Vilka är svårast att ha att göra me ?någon som kan ?

Lindorff (Inkasso företag) har jag förstått sätter i system att motarbeta skuldsaneringar. Brixo likaså...

Jag har lindorf men inte så mycket men de kanske inte spelar någon roll men kronofogden kan ju säga ja ändå

Jag har lindorf men inte så mycket men de kanske inte spelar någon roll men kronofogden kan ju säga ja ändå

Visst kan dom göra det & jag tror att vanligtvis så kör KF över Lindorff och beslutar om skuldsanering likväl.
Jag svarade enkom på Din fråga om vem
som ofta ”bråkar” & just Lindorff är en återkommande part som jag ofta läser om! Inte minst inne på forumet ”Fattiga Riddare”.

Inga bolag har fortsatt skicka fakturor efter inledandet förutom svea ekonomi.

Var i telefon med dom igår då jag sa att det är ingen ide att skicka ut mer gällande ett lån som jag haft betalplan på då jag ringde och sa att detta ingår i saneringen.

Trots detta så började kvinnan skrika och sa det är så det funkar så då jag kan inte styrka att det du säger är sant. Jag sa fortsätt skicka ni kommer få bekräftelse från kfm om jag nu får en sanering.

Hur lång tid har dom på sig att säga nej eller ja dom som man är skyldig pengar ?

Hur lång tid har dom på sig att säga nej eller ja dom som man är skyldig pengar ?
Pratade med skusan handläggare igår då jag godkände deras förslag om skukdsanering. De sa nu kommer dom skicka ut till alls och dom får 3veckor att komma med invändning.

Gör någon det så tar det runt 3 veckor till innan slutgiltigt beslut. Så räkna cirka 6 veckor till slutgiltigt svar vi får hålla tummarna för varann

Hon jag pratade me sa ca 3 månader ,ja vi få hålla tummarna

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Tillbaka
Topp