Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Brixo Privatlån - Ingen UC
4. Kredio - Lån utan UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Brixo Kontokredit - Swish-utbetalning & Ingen UC
8. Tomly - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Klaralån - Lån utan UC

Äntligen inledande

Samma här dras runt 12.500 plus skatten men det ökar bara istället för minskar

Jag har löneutmätning på nästan 12 000, och på ett år, trots utmätning, har mina skulder ökat 300 000 (!) Har precis skickat in skuldsaneringsansökan för andra gången.. första gången var det för tätt in på senast tagna lån förstod jag det som att dom bedömde.. nu hoppas jag verkligen att jag får min skuldsanering. Jobbigt att väntetiden är orimligt lång bara. Något är allvarligt fel i samhällssystemet gällande skuldsättning.....

Jag har löneutmätning på nästan 12 000, och på ett år, trots utmätning, har mina skulder ökat 300 000 (!) Har precis skickat in skuldsaneringsansökan för andra gången.. första gången var det för tätt in på senast tagna lån förstod jag det som att dom bedömde.. nu hoppas jag verkligen att jag får min skuldsanering. Jobbigt att väntetiden på svar är orimligt lång bara. Något är allvarligt fel i samhällssystemet gällande skuldsättning.....
Är i samma sits som dig ang andra ansökan och som du beskriver med för tätt med lån in på ansökan.

Skickade in andra ansökan i juni

Jag har löneutmätning på nästan 12 000, och på ett år, trots utmätning, har mina skulder ökat 300 000 (!) Har precis skickat in skuldsaneringsansökan för andra gången.. första gången var det för tätt in på senast tagna lån förstod jag det som att dom bedömde.. nu hoppas jag verkligen att jag får min skuldsanering. Jobbigt att väntetiden är orimligt lång bara. Något är allvarligt fel i samhällssystemet gällande skuldsättning.....

Hej Utmatt, jag håller tummarna för att Du får igenom Din ansökan denna gången, men får man lov att fråga hur tätt det var från senast tagna lån till Din ansökan om skuldsanering som sedan avslogs... ?

Ps. hur stor totalskuld har Du och absolut horribelt med denna ökning... Fruktansvärt !!!

Skulden ligger idag på 1,2 miljoner. Ca 25 olika långivare. Första gången jag sökte så var det ca 1 år sedan jag hade tagit senaste lånet, men hade samtidigt tagit väldigt mycket lån då... nu är det 2 år sedan, och 1 år med löneutmätning, så nu borde de anse att jag är berättigad skuldsanering hoppas jag..

Skulden ligger idag på 1,2 miljoner. Ca 25 olika långivare. Första gången jag sökte så var det ca 1 år sedan jag hade tagit senaste lånet, men hade samtidigt tagit väldigt mycket lån då... nu är det 2 år sedan, och 1 år med löneutmätning, så nu borde de anse att jag är berättigad skuldsanering hoppas jag..

Asså, jag kan knappt smälta detta med att Din skuld har ökat med HELA 300tkr på ett år och trots utmätning om 12tkr i månaden... Det är ju helt jäkla horribelt... :( Jag är MÅLLÖS och gudarna ska veta, det händer inte ofta... :(

Ungefär den summan jag också har i skuld men tyvärr så tog jag mitt sista lån två månader innan ansökan om skusan så jag är helt säker på ett avslag. Min löneutmätning lär komma igång denna månaden el senast oktober. Har inte fått något besked från KF ännu angående uträkning av löneutmätning.
Skusan skickade jag in den 31/5.

Asså, jag kan knappt smälta detta med att Din skuld har ökat med HELA 300tkr på ett år och trots utmätning om 12tkr i månaden... Det är ju helt jäkla horribelt... :( Jag är MÅLLÖS och gudarna ska veta, det händer inte ofta... :(
Ja, det är verkligen en sorglig läsning. Jag behöver inte vara raketforskare för att förstå vad min skuld på 1,3 och 28 olika lånegivare kommer att generera i. -:(

Så jag kan få avslag nu efter inledande att man ha lån tagna precis innan ,de ser dom väl innan inledande ?

Så jag kan få avslag nu efter inledande att man ha lån tagna precis innan ,de ser dom väl innan inledande ?

Nä det ser skusan inte...det får dom först veta när borgenärerna inkommer med dina skulder, för dom skall bland annat uppge när skulden uppstod. Hade Du ett eller flera nytagna lån innan Du sökte skuldsanering?

Hoppar in i tråden. Vi har precis fått förslaget till det dokument som KF kommer skicka ut till alla banker vi är skyldiga pengar. Där står bl.a. att en del av våra skulder kan anses nya, men att vi haft problematik under en längre tid (inte exakt formulerat så). KF gör en bedömning på de banklån och skulder du har, och du kan få avslag under inledande men det kan också vara så att de ser ”genom fingrarna” med nytagna lån, det beror väl på din totala bild. Håller alla tummar för dig! Vi är i skedet innan beslut då bankerna eller deras ombud kommer vilja försöka stoppa skuldsanering om de hittar skäl för det.

Hoppar in i tråden. Vi har precis fått förslaget till det dokument som KF kommer skicka ut till alla banker vi är skyldiga pengar. Där står bl.a. att en del av våra skulder kan anses nya, men att vi haft problematik under en längre tid (inte exakt formulerat så). KF gör en bedömning på de banklån och skulder du har, och du kan få avslag under inledande men det kan också vara så att de ser ”genom fingrarna” med nytagna lån, det beror väl på din totala bild. Håller alla tummar för dig! Vi är i skedet innan beslut då bankerna eller deras ombud kommer vilja försöka stoppa skuldsanering om de hittar skäl för det.

All Lycka till :) Har Ni båda två sökt skuldsanering eller ? :)

All Lycka till :) Har Ni båda två sökt skuldsanering eller ? :)

Ja, precis. Vårt elände grundar sig i min sambos spelmissbruk. Jag har tagit lån för att hålla oss undan KF och till slut höll det bara inte längre. Han får terapi och vi kämpar. Hade vi fått skuldsaneringen beviljad blir det fyra tuffa år (fick förslag på fyra år eftersom vi har små barn), men en sån enorm skillnad för oss, att kunna få börja om.

Ja, precis. Vårt elände grundar sig i min sambos spelmissbruk. Jag har tagit lån för att hålla oss undan KF och till slut höll det bara inte längre. Han får terapi och vi kämpar. Hade vi fått skuldsaneringen beviljad blir det fyra tuffa år (fick förslag på fyra år eftersom vi har små barn), men en sån enorm skillnad för oss, att kunna få börja om.

...men likväl så tragiskt att Du har tvingats in i skuldhärvan oxå... Du måste verkligen älska Din man oerhört... :)

Ungefär så stod det i våra papper oxå. Att några skulder var förvisso relativt nya men att skuldsättningen i sej börjat längre bak i tiden.

Fick först utmätning i våras, sen fick jag inledande skuldsanering ett par månader
Som sen avslogs, överklagade den och sen inte hört ett jota från kronofogden.

Och idag får jsg ett brev hem om en påminnelse för inbetalning till kronofogden gällande augusti.
Men jag har inte fått något beslut hem om de.

Jag förstår ingenting. Dom hade stängt när jag kom hem så kunde inte ringa dom heller

Fick först utmätning i våras, sen fick jag inledande skuldsanering ett par månader

Och idag får jsg ett brev hem om en påminnelse för inbetalning till kronofogden gällande augusti.

Jag förstår ingenting. Dom hade stängt när jag kom hem så kunde inte ringa dom heller

Får man fråga varför Du fick avslag på Ditt inledande? När kom avslaget?

Dom tyckte väl att jag skulle kunna betala in mina skulder i skälig tid utan skuldsanering.

Tror det var i juni jag fick avslag

Påminnelse inbetalning ?
Det måste vara den summan enligt inledande skusan. Det beskedet har du väl fått och betalt ?
Löneutmätning sköts ju av din arbetsgivare.

Påminnelse inbetalning ?
Det måste vara den summan enligt inledande skusan. Det beskedet har du väl fått och betalt ?

...men hen fick ju avslag på sin ansökan om skuldsanering efter inledande, så därför är hen undrandes till varför hen har fått påminnelsen från KF...

...men hen fick ju avslag på sin ansökan om skuldsanering efter inledande, så därför är hen undrandes till varför hen har fått påminnelsen från KF...
Jo men hen har överklagat så jag tänkte kanske att det inledande fortsätter tills det är klart och sen åter till löneutmätning om det blir avslag igen.

Påminnelse inbetalning ?

Då jag väl hade inledande betalade jag in, men blev bara 1 eller om de var 2 månader sen fick jag avslag som jag överklagat. Men varken hört bu eller bä om min överklagan. Och den här påminnelsen var för augusti. Ja jag vet att min arbetsgivare sköter utmätningen. Har som sagt varken hört nåt om min överklagan eller något om utmätning, därför jag blev rätt förvånad då jag fick denna påminnelse idag

Jag fick avslag direkt. Inget inledande. Denna gången hoppas jag på bättre resultat :)
Och jag fick avslag innan inledande

Första kontakt med skuldsaneringshandläggare var i januari, sedan följt av kontakt fram till april och i mitten av april besked av avslag

Då jag väl hade inledande betalade jag in, men blev bara 1 eller om de var 2 månader sen fick jag avslag som jag överklagat. Men varken hört bu eller bä om min överklagan. Och den här påminnelsen var för augusti. Ja jag vet att min arbetsgivare sköter utmätningen. Har som sagt varken hört nåt om min överklagan eller något om utmätning, därför jag blev rätt förvånad då jag fick denna påminnelse idag
Jag förstår.
Tänkte ev att man ska betala enligt skusan fram till överklagan är klar.

Jag förstår.
Tänkte ev att man ska betala enligt skusan fram till överklagan är klar.

Nä det har jag inte fått något besked om, bara tydligt i början av sommaren att de blev avslag. Isåfall skulle jag ju även fått för juni och juli också.

T
Dom tyckte väl att jag skulle kunna betala in mina skulder i skälig tid utan skuldsanering.

Tror det var i juni jag fick avslag
Tycker de borde kunna se innan inledande om man kan betala inom skälig tid eller ej, synd men ge inte upp.

Hur lång tid tar en överklagan cirka vet man de ?

T

Tycker de borde kunna se innan inledande om man kan betala inom skälig tid eller ej, synd men ge inte upp.

Hur lång tid tar en överklagan cirka vet man de ?

Precis, tyckte också de. Upp som en sol sen ner som en pannkaka kan man säga de blev från inledande och sen avslag...

Kan nog ta någon månad

Nä det har jag inte fått något besked om, bara tydligt i början av sommaren att de blev avslag. Isåfall skulle jag ju även fått för juni och juli också.
Det är en djungel och inte lätt att veta vad man ska göra.

Dom kunde inte svara på varför jag hade fått den påminnelsen. Hur ska en annan kunna hålla koll på när inte ens kronofogden gör de?

Pratat med skusan igår och dom sa att alla har skrvit under och skickat tillbaka delgivningen förutom en och det är svea ekonomi.

Har en totalskuld hos dom på runt 25 tusen. Att dom ska krångla, frågade vad som händer nu då sa de att de får en påminnelse utskickad delgivningsman och i slutändan rekbrev. Håller tummarna för att de ska godkänna men har en känsla av att dom kommer invända

Pratat med skusan igår och dom sa att alla har skrvit under och skickat tillbaka delgivningen förutom en och det är svea ekonomi.

Har en totalskuld hos dom på runt 25 tusen. Att dom ska krångla, frågade vad som händer nu då sa de att de får en påminnelse utskickad delgivningsman och i slutändan rekbrev. Håller tummarna för att de ska godkänna men har en känsla av att dom kommer invända

Håller alla tummar att det löser sig, de har kanske bara struntat i att skicka in. Är i precis samma steg som du. Senast jag hörde nåt från KF hade ingen några invändningar, men fem borgenärer hade inte svarat än. Någon vecka kvar för mig.
Håll ut!

Håller alla tummar att det löser sig, de har kanske bara struntat i att skicka in. Är i precis samma steg som du. Senast jag hörde nåt från KF hade ingen några invändningar, men fem borgenärer hade inte svarat än. Någon vecka kvar för mig.
Håll ut!
Hej. Ni som har sökt skuldsanering,bor ni i hus el lägenhet?

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Tillbaka
Topp