• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Kontantfinans - Swish-utbetalning, ingen UC
5. Klaralån - Lån utan UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Banky - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Lumify - Lån utan UC

Äntligen jobb, men vill ej att arbetsgivaren ska få nys om att jag har skulder hos Kronofogden..

Arch

Ny medlem
Poäng: 2
Blev medlem
5 November 2016
Meddelanden
3
Mottagna reaktioner
0
Poäng
2
Jag har haft löneutmätning sist jag hade jobb (ca tre år sedan) och på grund av ingen inkomst så har ej heller de kunnat dra några pengar från mig.
Nu har jag (äntligen) fått jobb, men det är genom bekanta som jag blir anställd och jag skulle så gärna vilja slippa att fogden kontaktar dem för löneutmätning.
Så jag undrar hur jag ska göra för att undvika detta? Är det en lösning om jag själv fakturerar företaget min lön och sköter inbetalningarna själv till Krfm? (jag har ett vilande bolag)
Hur snabbt kommer de få nys på att jag är anställd och kontaktar min blivande arbetsgivare?
Hur länge ligger obetalda skulder kvar hos dem? (vissa jag har är bra mycket äldre än 8 år..)
Är det någon som varit i samma sits? Alla tips mottages med tacksamhet. Jag vill ju inget hellre än att bli "fri".

// Arch
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

krakelspektakel

V.I.P
Poäng: 247
Blev medlem
16 December 2011
Meddelanden
524
Mottagna reaktioner
79
Poäng
247
Kronofogden kommer att få reda på din nya arbetsgivare när de skickar in sina kontrolluppgifter till skattemyndigheten nu i början av nästa år. Hade du fått första lönen i januari istället hade det tagit ett helt år till innan de hade fått veta.

Skulder ligger kvar hos fogden tills antingen de är betalda eller återkallade.
 

Arch

Ny medlem
Poäng: 2
Blev medlem
5 November 2016
Meddelanden
3
Mottagna reaktioner
0
Poäng
2
Tack för svaret.
Följdfråga.. gäller det även om jag fakturerar min egen lön från det bolag jag har nov-dec och liksom blir tillsvidareanställd from 1/1-17?
Alltså, kontaktar Fogden min nya arbetsgivare ändå?
 

krakelspektakel

V.I.P
Poäng: 247
Blev medlem
16 December 2011
Meddelanden
524
Mottagna reaktioner
79
Poäng
247
Rimligen nej. Varför skulle fogden kontakta din uppdragsgivare, de betalar ju inte ut någon lön till dig. Såvida inte någon som undrar varför ett vilande bolag väcks för ett par månader och sedan somnar in igen medans pengarna fortsätter komma in. Jag vet inte hur mycket jobb de skulle lägga ner, om det nu faktiskt är så att du betalar av på skulderna. För jag antar att du har som målsättning att bli av med skulderna innan KFM hittar din nya arbetsgivare.
 

Arch

Ny medlem
Poäng: 2
Blev medlem
5 November 2016
Meddelanden
3
Mottagna reaktioner
0
Poäng
2
Tusen tack för att du tagit dig tid att svara. Det har verkligen hjälpt mig. Ja, självklart ska skulderna bort, de har följt med för länge nu så det är verkligen dags att bli "ren". Jag får se hur jag gör med jobbet och lönen. Tur att det är söndag och att jag har tid att sitta och tänka ^_^

Ha en skön dag!
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp