• På onsdag skickas den in, delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Lendo - Forumets favorit
2. Zmarta - Ett bra alternativ
3. Sambla - Jämförelsetjänst
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
6. Banky - Lån utan UC
7. Merax - Nu med Swish, ingen UC
8. Nstart - Nystartslån
9. Brixo - Lån utan UC
10. Binly - Lån utan UC

ÄNTLIGEN skuldsanering.

Ny2018

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 147
Blev medlem
19 Juni 2018
Meddelanden
9 513
Mottagna reaktioner
6 115
Poäng
4 147
När man ansöker om omprövning, görs det till samma handläggare som man hade vid inledande. Eller ansöker man direkt till KFM och blir tilldelad en annan handläggare som handlägger just det ärendet?
Via kfm sida finns en omprövningslänk där.
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

JohanA

Kunnig medlem
Poäng: 147
Blev medlem
30 April 2018
Meddelanden
198
Mottagna reaktioner
37
Poäng
147
Om du då får 50000 kr i bonus och det dras 30% i skatt, delat med 12 blir det 2916 kr/ månad i netto som du ökar din betalningsförmåga med. Gränsfall alltså. Men då ska det vara 50000 kr i bonus varje år.

Jag hade också anställning där man fick bonus under min skuldsanering. Men dessa pengar avsattes i en fond som man inte fick röra innan de stått där i tre hela kalenderår. Så dessa pengar räknades inte med i min inkomst heller. Bonusen beräknades utifrån företagets vinst, och hur vi anställda hade uppfyllt vissa villkor, så det var omöjligt att i förväg sia om hur stor bonusen skulle bli om det blev någon.

Låter exakt som så min bonus röknas ut.
Tack för info
 

AAAaaa

Medlem
Poäng: 1
Blev medlem
4 Januari 2023
Meddelanden
10
Mottagna reaktioner
0
Poäng
1
Men hur kan du bara få ge bort huset sådär?? Ser de inte huset som en tillgång?
 

AAAaaa

Medlem
Poäng: 1
Blev medlem
4 Januari 2023
Meddelanden
10
Mottagna reaktioner
0
Poäng
1
Hej alla! I fredags fick jag besked, att jag vart beviljad skuldsanering.

Jag tänker att jag delar med mig om min resa så får ni kanske lite tips och råd.

Jag är 34 år, har 3 små barn, driver eget, ägde en fastighet/radhus som är maxbelånad pga tidigare lån jag har bakat in i bolånen. Huset ägde jag tillsammans med min dåvarande sambo. Under historian som jag nu kommer dela med mig om bestämde vi oss för att separera men är idag väldigt goda vänner och hon har hjälpt mig mycket under processen.

Som många här uppkom mina skulder pga ett spelmissbruk som jag har haft under en väldigt lång tid. Jag hade en väldigt tuff och jobbig uppväxt. Ur det kom det depression och ett par andra diagnoser samt ett spelmissbruk. Min skuldbörda var vid min första ansökan 1.200 000 kr (varav ca 120 000 kr är CSN lån). Hösten 2021 kastade jag in handduken, jag tog mitt sista lån augusti 2021, löste av det mest akuta och spelade bort resten. Jag var helt sänkt, drog i mig en massa tabletter av olika slag och ville bara somna in. Jag vaknade upp i en ambulans bil och var på väg till sjukhuset för avgiftning. Därefter kördes jag till "psyket" där jag spenderade 3 veckor. Under denna tid hann jag reflektera väldigt mycket om hur allt kunde gå så fel, valen jag har gjort, mina barn osv. Det fanns en skötare där som jag pratade väldigt mycket under min tid där. Han gav mig goda råd då han hade en bekant som spelade bort sitt liv som insats. Jag bestämde mig där och då jag ska vända på det här skiten. De här jävla bankerna som utnyttjar folks situation likt min inte ska få vinna. Speldjävulen ska inte få vinna. Jag började googla, ringde Gambling Anynimous, började se över min ekonomi. Räknade mina lån och häpnades över månads siffran som jag fick. 17000 kr/mån var jag tvungen att betala dessa jävla banker. Min lön netto (efter skatt) var ca 30000 kr mån. Hade 12000 över som skulle gå till räkningar, barnen osv. Skulle ha 0 kr kvar efter alla utgifter. Jag läste om skuldsanering, men visste att mina chanser är lika med 0 eftersom att allt var så färskt. Men jag skickade in en ansökan ändå, detta var september 2021, och notera att jag inte hade släppt nått av mina lån till KF. Ett par månader efter att jag skickade in min ansökan ringde en handläggare. Han ställde en massa frågor. Samma dag fick jag svar på Kivra, fick avslag pga att allt var färsk. Ingen tydlig brytpunkt osv. Jag kämpade vidare, fortsatte att betala alla räkningar, jobbade häcken av mig. April 2022 skickade jag in en ny ansökan. Samma procedur, en ny handläggare ringer i juni. Den här gången fick jag besked, per telefon av henne, att hon ska inleda skuldsanering. Wow tänkte jag, så skönt! Dagen efter ringde hon tillbaka och sa att eftersom att jag har eget företag så är det en annan avdelning som måste handlägga detta och därför drog hon tillbaka inledandet. 2-3 veckor senare ringer handläggaren från den här avdelningen som har hand om skuldsanering för personer med eget företag. Samma procedur, en massa frågor. Fick besked på Kivra - AVSLAG. Pga att det inte hade gått tillräckligt lång tid, ingen tydlig brytpunkt, eftersom att jag inte har släppt nått till KF så kan de inte se att jag inte skuldsätter mig mer. Vad fan tänkte jag.
Jag bestämde mig för att överklaga beslutet. Detta var augusti 2022. I min överklagan tog jag fram ALLA betalningar jag har gjort till ALLA långivare senaste året. Hur skulderna har minskat, även om det var minimalt pga räntorna. Tog fram min uc, credisafe och bisnode historik som visade att jag inte hade ansökt om nya lån sen augusti 2021. Tog fram kontoutdrag som visade mina transaktioner att inga pengar från långivare hade kommit in. ALLT detta skickade jag med i min överklagan för att bevisa att jag inte skuldsätter mig mer samt bevisa min brytpunkt. I oktober 2022 fick jag svar från tingsrätten, de dömde till min fördel. Det hårda jobbet jag gjorde för att bevisa att jag inte skuldsatte mig mer, att jag betalade av mina lån, min brytpunkt, min kontakt med GA, att jag hade påbörjat en behandling för min diagnos, lönade sig. De skickade ärendet tillbaka till KF för vidare handläggning. En ny handläggare ringde mig ett par veckor efter beslutet från tingsrätten. Vi pratade länge, säkert 1h, dagen efter fick jag brev på kivra om att inledande skuldsanering ska påbörjas, jag fick en betalningsplan. 4700 kr. Från 17000 kr (notera att sitta 2 månaderna var jag uppe i nästan 18000 kr pga räntehöjningarna som påbörjades). Detta var i november 2023. Första december fick jag en betalningsplan, på 3 år för att jag har 3 barn. Jag godkände betalningsplanen som var något högre än vid inledande. Planen skickades sedan ut till alla borgenärer. Så nu i fredags beslutade KF om skuldsanering för mig, inga borgenärer motsatte sig beslutet. Notera dock att min skuld till CSN inte ingår i skuldsaneringen, utan den är pausad till dess att min betalningsplan går ut. Gällande huset jag och min dåvarande sambo hade tillsammans skrev jag över det på henne. Dels för att det är mina barns trygga punkt men också för att hon då tar över en ganska stor summa som vi bakade in i bolånet för några år sedan. Jag blir kvitt den skulden då hon "får" huset. Även här var jag öppen med mot KF och de hade inga invändnigar gällande det.

Äntligen ser jag ett slut på eländet.

Jag hoppas att min historia är nyttig för er som är i liknande situation.

Allt gott.
Hur kunde du bara få ge bort huset sådär??? De är ju hårda med att fastighet ses som en tillgång????
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp