• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Lendo - Forumets favorit
2. Zmarta - Ett bra alternativ
3. Sambla - Jämförelsetjänst
4. Flexkontot - Swish-utbetalning, ingen UC
5. Klaralån - Lån utan UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Banky - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Lumify - Lån utan UC

Är 0,69 procent underskott av kapital högt?

Smithers

Ny medlem
Poäng: 1
Blev medlem
24 November 2021
Meddelanden
1
Mottagna reaktioner
0
Poäng
1
Jag förstår inte riktigt det här med underskott av kapital. Jag har ett underskott på cirka 2800 som enligt mina uträkningar är 0.69 procent av min årsinkomst. Är det högt eller lågt? Jag har inga bolån eller aktier men har ett kreditkort. Betalar nu av det månadsvis, men hade en skuld på det ett tag som jag betalade av förra året.
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Anam

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 527
Blev medlem
8 Maj 2020
Meddelanden
2 569
Mottagna reaktioner
2 460
Poäng
1 527
Jag förstår inte riktigt det här med underskott av kapital. Jag har ett underskott på cirka 2800 som enligt mina uträkningar är 0.69 procent av min årsinkomst. Är det högt eller lågt? Jag har inga bolån eller aktier men har ett kreditkort. Betalar nu av det månadsvis, men hade en skuld på det ett tag som jag betalade av förra året.
Det är lågt, bankerna brukar ha en gräns på ca 15 % av inkomst i underskott :)
 

Dukemo

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 717
Blev medlem
5 Mars 2020
Meddelanden
1 250
Mottagna reaktioner
851
Poäng
717
Väldigt lågt skulle jag säga.

Om jag räknat rätt lär mitt underskott för år 2021 bli kring 30% pga studier och deltidsjobb.. Visst blir det fint med en utbetalning från avdraget men lite rädd för hur det ska skada betyget mitt om jag ska söka samlingslån och eventuelt bolån nästa sommar.
 

Dunder

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 427
Blev medlem
23 Augusti 2021
Meddelanden
2 547
Mottagna reaktioner
2 157
Poäng
1 427
Någon som vet om underskottet är det bara lånen på uc eller dom utanför uc med?
 

Dukemo

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 717
Blev medlem
5 Mars 2020
Meddelanden
1 250
Mottagna reaktioner
851
Poäng
717
Alla långivare som rapporterat in, vissa "missar" eller kräver att man gör det själv. De flesta skickar in kontrolluppgift åt en.
 

Klaridag

V.I.P
Poäng: 307
Blev medlem
9 Mars 2020
Meddelanden
480
Mottagna reaktioner
104
Poäng
307
Hur kan man ha ett underskott tex helt utan lån?

Och en annan fråga. Om man tex har 350k inkomst och 100k lån. Ger detta per automatik ett underskott? Och isåfall hur stort i detta fall?
 

Dunder

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 427
Blev medlem
23 Augusti 2021
Meddelanden
2 547
Mottagna reaktioner
2 157
Poäng
1 427
Det är ingenting, en piss i sjön om man säger så :)
 

A27

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 557
Blev medlem
7 September 2018
Meddelanden
1 073
Mottagna reaktioner
445
Poäng
557
Hur kan man ha ett underskott tex helt utan lån?
om du till exempel har ett Aktie Fondkonto och gör en förlustaffär och drar av förlusten på skatten
Och en annan fråga. Om man tex har 350k inkomst och 100k lån. Ger detta per automatik ett underskott? Och isåfall hur stort i detta fall?
underskott får du från den ränta du har betalat under året, din inkomst har ingen betydelse (om man inte tittar på någon kvot) din fråga går inte att besvara utan att veta vilken ränta lånet har, men säg 10% ränta på 100000kr blir ju 10000kr
men har du istället sålt aktier eller fonder på ett Aktie Fond konto med vinst då skattar du 30% och dessa pengar blir då överskott av kapital som då tar ut ditt underskott. även aktier på ett ISK konto ger ett överskott men inte så mycket då skatten endast för närvarande är 0,375% på kapitalet. och får du ränta av banken på ett sparkonto så blir även det överskott av kapital, kanske inte så aktuellt nu när vi har nollränta
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp