• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Lendo - Forumets favorit
2. Zmarta - Ett bra alternativ
3. Sambla - Jämförelsetjänst
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
6. Banky - Lån utan UC
7. Merax - Nu med Swish, ingen UC
8. Nstart - Nystartslån
9. Brixo - Lån utan UC
10. Binly - Lån utan UC

Är det ens någon idé att försöka lösa situationen?

fe009

Medlem
Poäng: 7
Blev medlem
28 September 2016
Meddelanden
10
Mottagna reaktioner
3
Poäng
7
Så stort blancolån med ett stort aktivt skuldsaldo kräver antingen någon väldigt bra kontakt på banken, eller att någon med bra kontakt förmedlar vilken förträfflig idé det vore att låna ut under så risiga förhållanden.
Alternativt att banken råkar ha något systemfel just när ni gör ansökan.
Ja, jag förstår ju att det är i princip omöjligt. Det är nog bara att bita ihop och betala, är ju helt självförvållat.
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

fe009

Medlem
Poäng: 7
Blev medlem
28 September 2016
Meddelanden
10
Mottagna reaktioner
3
Poäng
7
Inte för att vara missunnsam, men att skaffa barn i sådant läge skulle jag nog hoppa över!
Men visst biologiska klockan går och alla gör vi våra egna val!
Jag förstår din kommentar, även om den är onödig. Och jag själv har funderat över det och kom fram till att vi får ihop det och jag kommer inte alltid vara skuldsatt och barnet kommer ha det toppen. Jag är mest trött på min situation och kan teoretiskt sett lösa min situation fortare än på 7 år, ville höra mig för om någon suttit i liknande sits och kunnat lösa det med liknande förutsättningar. Förstår dock att det i princip är omöjligt.
 

Insatt

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 177
En av våra mest kunniga
Blev medlem
28 November 2021
Meddelanden
2 630
Mottagna reaktioner
1 659
Poäng
1 177
Hej!
Jag är 35 år gammal, har dragits med ett spelmissbruk som är över för flera flera år sedan men satte mig i en skuldsituation där beloppet idag uppgår till 859 000 kr och allt ligger hos kronofogden. 2019 fick jag rådet av min budget- och skuldrådgivare att släppa allt till kronogogden då hon var heeelt säker på att jag skulle få skuldsanering. Har blivit nekad skuldsanering 3 gånger och mina skulder har bara vuxit då det tickat på räntor och utmätningsbeloppet jag haft har täckt räntorna men inte så mycket mer. Jag har 19 lån som totalt uppgår till 859 000 kr, varje lån kostar 600 kr per år att ha hos Kronofogden och jag har inte en ränta under 20 %, de ligger mellan 20-40 %.

Jag har pratat med varenda långivare och de gör ingenting för att hjälpa mig med lägre ränta, inte heller kan de göra så min utmätning betalar på kapitalskulden och inte räntan först. Jag har fått ett nytt jobb med en inkomst på 52 000 kr, vilket ger ett ännu större utrymme för betalning och de tar nu 27 000 kr av min lön. Jag får behålla 11 000 kr varje månad. Min sambos inkomst är 38 000 kr men han har själv saker att betala + måste spara pengar till pension och annat då han drivit eget under många år så det är inte så att han kan ta alla kostnader och jag lever bra på mitt belopp.

Min dröm är att få ett samlingslån på allt för att bli av med alla skuder och då kunna betala mellan 20 - 25 000 kr i månaden direkt på skulden, då är jag alltså skuldfri om ca 2,5 år istället för om minst 7 år som Kronofogden räknat på. Hör till saken är att jag är gravid och kommer under en period att knappt kunna betala på skulderna vilket innebär att de kommer öka under min tid som mammaledig.

Har någon erfarenhet av att få ett så stort lån hos en bank utan säkerhet? Min enda säkerhet är min inkomst och fasta anställning, jag har inget annat att förhandla med. Borde jag bara gilla läget och sluta försöka lösa min situation snabbare? Det här äter upp mig, jag betalar så mycket räntor och Kronofogden vägrar hjälpa mig. Jag har heller ingen familj eller släkting att få hjälp av.
Har hört av flera där budget- och skuldrådgivare gett rådet att släppa allt, och att med facit i hand sagt att det var det sämsta de kunde gjort.
 

fe009

Medlem
Poäng: 7
Blev medlem
28 September 2016
Meddelanden
10
Mottagna reaktioner
3
Poäng
7
Har hört av flera där budget- och skuldrådgivare gett rådet att släppa allt, och att med facit i hand sagt att det var det sämsta de kunde gjort.
Ja, alltså jag ångrar det så fruktansvärt mycket varje dag, än idag. Mest för att jag inte hade behövt släppa allt, kanske hade det slutat med att jag släppte lite men det hade jag löst vid det här laget om allt inte hamnat hos Kronofogden.
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
25 836
Mottagna reaktioner
12 593
Poäng
9 787
Har hört av flera där budget- och skuldrådgivare gett rådet att släppa allt, och att med facit i hand sagt att det var det sämsta de kunde gjort.

Budet och skuldrådgivare har jag lärt mig att vara lite halvskeptisk till.
 

Insatt

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 177
En av våra mest kunniga
Blev medlem
28 November 2021
Meddelanden
2 630
Mottagna reaktioner
1 659
Poäng
1 177
Ja, alltså jag ångrar det så fruktansvärt mycket varje dag, än idag. Mest för att jag inte hade behövt släppa allt, kanske hade det slutat med att jag släppte lite men det hade jag löst vid det här laget om allt inte hamnat hos Kronofogden.
Ja, bita ihop, sluta låna samt använda krediter, betala av dyrast först, sen näst dyrast osv.
 

Flingan

Kunnig medlem
Poäng: 317
Blev medlem
6 Augusti 2022
Meddelanden
206
Mottagna reaktioner
128
Poäng
317
Det finns ingen möjlighet för dig att spara pengar så du kan betala bort de mindre skulderna?
Börja med minsta skulden. Så försvinner iallafall den räntan.
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp