Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Brixo Kontokredit - Lån utan UC
4. Creditstar - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Lån utan UC
6. Loanstep - Lån utan UC
7. Klaralån - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Lumify - Lån utan UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Är det ett brott att inte betala reavinstskatt?

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 577
Meddelanden
2 055
Mottagna reaktioner
312
Poäng
577
Är det ett brott att inte betala in hela sin reavinstskatt ? Kan man bli fälld för brott ? Säg att man. Stakar in 120000 istället för 170000kr. Går den inte bara till kronofogden ?

Är det ett brott att inte betala in hela sin reavinstskatt ? Kan man bli fälld för brott ? Säg att man. Stakar in 120000 istället för 170000kr. Går den inte bara till kronofogden ?
Du vill verkligen inte kunna få skuldsanering i framtiden, eller hur?

Hahah startar ny tråd med liknande frågeställning, lite lustigt.
Som svar på din fråga: Ja! Det är skattebrott eftersom att du uppsåtligen undanröjer skatt och brister i din skyldighet att betala skatt på vinst enligt lag.
Ja du kan bli fälld, har en bekant som gjorde detta för några år sen och blev fälld.
Speciellt när det gäller reavinstskatt eftersom att det blir tydligt att du undvikit att betala skatten men det får en domstol avgöra.

Planerar du att göra det så behåll hela summan, då har du mer nytta av pengarna alla år du kommer att vara paria i samhället.

Länken funkar inte . Sa inte att jag inte ska betala in reavinskatten . Sa att om man. Stakar mindre bara typ 20-30000 mindre .

Nej så här kan man se det. Jag har satt in pengar 6 mån i förväg egentligen ska inte summan vara inne förens 12 sept så om
Jag låt säga plockar ut 25000 nu av 170000 med tanken att jag betalar in det sen i september men då inur kan är det inget uppsåt .

Nej så här kan man se det. Jag har satt in pengar 6 mån i förväg egentligen ska inte summan vara inne förens 12 sept så om
Jag låt säga plockar ut 25000 nu av 170000 med tanken att jag betalar in det sen i september men då inur kan är det inget uppsåt .
Ta ut allt, det är ju det svaret du vill ha.

Nej för det behover jag inte . Men behover 25000 av 170000.

Om du sätter in 170 k så är du medveten om hur mycket du ska betala om du sedan drar ut 25k och inte kan återställa dem så kan det ju ändå anses vara oaktsamhet. Men som sagt jag är inte expert, allt kommer ner till vad Skv anser pch vidtar för åtgärder

Ja men jag hade på riktigt betalat in 17000kr för mycket . Det skulle vara 170000-17000 dvs 153000. Så jag hade räknat fel .

Ja men jag hade på riktigt betalat in 17000kr för mycket . Det skulle vara 170000-17000 dvs 153000. Så jag hade räknat fel .
Enligt Skvs beskrivning så krävs särskilda skäl för att åklagare ska åtala när beloppet understiger 2 prisbasbelopp. Så du har fri lejd nu

Såg beloppet sen . Menar ni nu skatteskuld under 105000kr eller om min reavinskatt är 170000 ?

Var står den infon att det krävs särskilda skäl ?

Jag ska inte göra det här men menar ni att 100000 skulle jag hypotetiskt kunna ta ut o lömna 70000 o klara’mig ?

Jag ska inte göra det här men menar ni att 100000 skulle jag hypotetiskt kunna ta ut o lömna 70000 o klara’mig ?
Juridik är en bedömningssport och man kan inte besvara juridiska frågeställningar bättre än "det beror på".

Mm..men du menar skatteskuld under 105000 el under 53000?

Skulle säga att det inte är ett brott att ta ut tex 10k eller 15k från skattekontot . Däremot om man skulle tömma hela kontot och sedan inte betala ligger man illa till ! Så länge du betala tillbaka i tid är det lugnt

Skulle säga att det inte är ett brott att ta ut tex 10k eller 15k från skattekontot . Däremot om man skulle tömma hela kontot och sedan inte betala ligger man illa till ! Så länge du betala tillbaka i tid är det lugnt
Brottet är dock kopplat till agerandet inte beloppet. Annars skulle det inte vara snatteri att ta en choklad för 10 kr

Ok tack så OM jag skulle ta ut 30000 o lämnar 120000 borde det va lugnt ? Isåfall går ju 30000 till kronofogden men inte flrrns 12 september .

Brottet är dock kopplat till agerandet inte beloppet. Annars skulle det inte vara snatteri att ta en choklad för 10 kr
Det e oxå sant . Men tar jag ut det nu med intuition att jag behover de nu o tror jag kan betala in dom innan 12 september och sen inte kan då är agerandet inte sååå illa .

Kan ju faktiskt va så att jag kan betala in dom det vet man inte . Trots allt 6 mån dit

Ok tack så OM jag skulle ta ut 30000 o lämnar 120000 borde det va lugnt ? Isåfall går ju 30000 till kronofogden men inte flrrns 12 september .
Skulle säga att du måste betala tillbaka i tid ! Allting !

Jo men en här tog fram regeln igår att det o ur är ett brott . Läs i tråden enligt prisbasbelopp 2023. Så händer inget för den här summan .

Upp till 100.000 tror jag det står behövs slrsjilda skäl för att ens kunna väcka åtal

Finns ju inga särskilda skäl för o ta ut 15-30000kr då o lömna kvar 130000kr

Så länge du betalar tillbaka alla pengar i tid, till september eller vad du nu sa så kan du inte bli fälld för brott.
Men då ska du till september när det ska vara betalt sätta tillbaka hela summan. Som någon sa så är det inte storleken på summan man blir dömd för utan det man medvetet har gjort.

Precis men om man inte gjort det medvetet ?

Men det jag säger att just nu hade jag ju inte ens behövt betala in dom . Det är 12 sept . Finns ju massa folk som får restskatt som hamnar hos K el reavinstskatt . Nån tog ju ändå fram prisbasbeloppet här ovan där det stod att du inte kan bli fälld om
Skulden är under 100.000

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Tillbaka
Topp