• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Lendo - Forumets favorit
2. Zmarta - Ett bra alternativ
3. Sambla - Jämförelsetjänst
4. Flexkontot - Swish-utbetalning, ingen UC
5. Klaralån - Lån utan UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Banky - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Lumify - Lån utan UC

Ångest.

Doodles

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 247
Blev medlem
4 September 2020
Meddelanden
2 383
Mottagna reaktioner
1 907
Poäng
1 247
Jajo. Men sjukt hur konstigt man tänker egentligen. Ska försöka. Men nu när man har mkt pengar så vill man spendera mer... Stört vad pengar kan göra med ens tänk/beteende egentligen....
Tror jag vet hur du känner dig. Så fort man har pengar över är det fortfarande för lite för att vara där man vill vara. 12000kr täcker varken befintliga lån eller kontantinsats. Känslan av misslyckande när lönen är bra men man lyckades fortfarande inte att ha tillräckligt med pengar.
Använd känslan för att få stopp på shopping. Om du vill bli skuldfri snabbare, amortera lånet med en stor del av pengarna. Ju snabbare du betalat av, desto snabbare kan du spara mer.
Satsa på miljonplanen. Tror Avanza har någon bra artikel om hur man snabbast kan få ihop en miljon.
Lycka till!
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Svante1

V.I.P
Poäng: 537
Blev medlem
27 Mars 2022
Meddelanden
980
Mottagna reaktioner
418
Poäng
537
Hej alla fina människor i detta forum!
Jag sitter här och räknar på hur mkt jag får ut i månaden nu med övertid, ob, o.s.v...
Får ut ca 25k netto
Och har riktig ångest. Inte för att jag har problem med ekonomin direkt. Men jag har blivit pengaberoende typ....
Helt tvärtom från detta forum skriver om egentligen.
Men mår ändå dåligt... Får ca 12k över efter alla räkningar och vill ha mer..
Jag är kanske konstig som skriver såhär... Men jag skulle kunna ha 17.500 kr efter alla räkningar om jag inte hade kredit på 6k och 2k i månaden....Har ett lån på 168k också som jag vill bli av med.. Men samtidigt vill jag spara till en bostad senare.... Vill bara ha mer pengar att jag funderar på att fixa ett till jobb typ.

Vet inte någon sitter i samma sits typ?
Svårt att förklara men vill nog bara skriva av mig för jag tycker att jag har för lite pengar....
Hej,
Jag lever exakt i samma sits! Jag samlade alla mina lån och krediter och har nu 13,300 kr över efter alla räkningar är betalda. Jag har 2 jobb. Ett heltidsjobb mån-fri och så jobbar jag lör-sön men känner också att jag vill jobba mer och känna mer! Meen sen är det viktigt att tänka på hälsan! Jag menar om du är ung så kör på skaffa dig extra jobb
 

Hw77

Viktig medlem
Poäng: 287
Blev medlem
26 Oktober 2019
Meddelanden
98
Mottagna reaktioner
121
Poäng
287
Kan rekommendera forumet Rikatillsammans - de har flera trådar på ämnet.

Känner verkligen igen mig i det du skriver! Levde superfattigt fram till jag var klar med universitetet - sen gick jag in med bra betalt på mitt första jobb och mådde typ dåligt när jag spenderade pengar.

jag löste det med att lägga undan lika mycket som det jag ville ha kostade. Om jag t ex ville köpa ngt för 8000kr - då la jag också undan 8000 i extra sparande. Då var det lättare att motivera och begränsa shoppingen (eller ja, utan dåligt samvete iaf).

Pengajakten har fortsatt men idag har vi allt vi ville ha -lägenhet i stan, två landställen bilar etc. Nu känns det mest som man köper åtaganden och det är inte lika kul. En viss tomhet har infunnit sig.

Hade jag vetat då vad jag vet idag så hade jag lagt upp en plan för att få ihop till det jag verkligen ville ha och hållit mig till det.
Och lagt ambitionerna mer på relationer och familj.

ingenting är gratis och det dyrbaraste du har är tid.
 
Senast ändrad:

Himme11

Kunnig medlem
Poäng: 111
Blev medlem
8 September 2021
Meddelanden
135
Mottagna reaktioner
30
Poäng
111
Tror jag vet hur du känner dig. Så fort man har pengar över är det fortfarande för lite för att vara där man vill vara. 12000kr täcker varken befintliga lån eller kontantinsats. Känslan av misslyckande när lönen är bra men man lyckades fortfarande inte att ha tillräckligt med pengar.
Använd känslan för att få stopp på shopping. Om du vill bli skuldfri snabbare, amortera lånet med en stor del av pengarna. Ju snabbare du betalat av, desto snabbare kan du spara mer.
Satsa på miljonplanen. Tror Avanza har någon bra artikel om hur man snabbast kan få ihop en miljon.
Lycka till!
Ja men precis!! Känner liksom - ska jag spara, eller ska jag lägga allt på att betala av krediterna....? Vad blir bäst och hur kan jag leva ett bra liv utan att behöva lägga in alt på mitt lån och samtidigt kunna spara?
Jag känner mig kluven som fan.
 

Himme11

Kunnig medlem
Poäng: 111
Blev medlem
8 September 2021
Meddelanden
135
Mottagna reaktioner
30
Poäng
111
Kan rekommendera forumet Rikatillsammans - de har flera trådar på ämnet.

Känner verkligen igen mig i det du skriver! Levde superfattigt fram till jag var klar med universitetet - sen gick jag in med bra betalt på mitt första jobb och mådde typ dåligt när jag spenderade pengar.

jag löste det med att lägga undan lika mycket som det jag ville ha kostade. Om jag t ex ville köpa ngt för 8000kr - då la jag också undan 8000 i extra sparande. Då var det lättare att motivera och begränsa shoppingen (eller ja, utan dåligt samvete iaf).

Pengajakten har fortsatt men idag har vi allt vi ville ha -lägenhet i stan, två landställen bilar etc. Nu känns det mest som man köper åtaganden och det är inte lika kul. En viss tomhet har infunnit sig.

Hade jag vetat då vad jag vet idag så hade jag lagt upp en plan för att få ihop till det jag verkligen ville ha och hållit mig till det.
Och lagt ambitionerna mer på relationer och familj.

ingenting är gratis och det dyrbaraste du har är tid.
Jag tackar för din input! Vet hur det känns. Köpte en roborock dammsugare nyligen och kände att den här saken skulle göra mitt liv bättre och ta bort lite "tomhet" och det gjorde mkt. Men det hjälpte mig bara för stunden...
Vill ha en stor tv, bil, soffbord likaså också. Men har inte mkt vänner och därför tror jag att jag vill kompensera upp denna "tomhet" med superbra materiella saker i hemmet ist...
Men den enda jag imponerar på är bara mig själv. Egentligen behöver jag inte ha en tv, då jag aldrig tittar på tv själv. Har en laptop att titta i liksom.. Men du hänger med i hur mitt huvud tänker?
Samtidigt så vill jag spara.
 

Myra

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 477
Moderator
Årets mest hjälpsamma
Blev medlem
30 Juni 2015
Meddelanden
10 078
Mottagna reaktioner
6 661
Poäng
4 477
Betala bort dina krediter och lån, minska dina utgifter, öka dina inkomster, börja följa Dave Ramsey på insta.
Så blir det pengar över så att du kan spara mer :):tummen:
 

Himme11

Kunnig medlem
Poäng: 111
Blev medlem
8 September 2021
Meddelanden
135
Mottagna reaktioner
30
Poäng
111
Betala bort dina krediter och lån, minska dina utgifter, öka dina inkomster, börja följa Dave Ramsey på insta.
Så blir det pengar över så att du kan spara mer :):tummen:
Tack för infon! Det ska jag göra direkt!
 

Insatt

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 177
En av våra mest kunniga
Blev medlem
28 November 2021
Meddelanden
2 632
Mottagna reaktioner
1 660
Poäng
1 177
Jag tackar för din input! Vet hur det känns. Köpte en roborock dammsugare nyligen och kände att den här saken skulle göra mitt liv bättre och ta bort lite "tomhet" och det gjorde mkt. Men det hjälpte mig bara för stunden...
Vill ha en stor tv, bil, soffbord likaså också. Men har inte mkt vänner och därför tror jag att jag vill kompensera upp denna "tomhet" med superbra materiella saker i hemmet ist...
Men den enda jag imponerar på är bara mig själv. Egentligen behöver jag inte ha en tv, då jag aldrig tittar på tv själv. Har en laptop att titta i liksom.. Men du hänger med i hur mitt huvud tänker?
Samtidigt så vill jag spara.
Sluta köpa saker som du egentligen inte vill ha. Jag vet att det är lättare sagt än gjort. Men ge det ett ärligt försök, och försök att tänka i andra mönster. Börjar du tänka på en sak du vill köpa, bryt den tanken och tänk på något annat. Träna? Yoga? Meditera?
 

Himme11

Kunnig medlem
Poäng: 111
Blev medlem
8 September 2021
Meddelanden
135
Mottagna reaktioner
30
Poäng
111
Sluta köpa saker som du egentligen inte vill ha. Jag vet att det är lättare sagt än gjort. Men ge det ett ärligt försök, och försök att tänka i andra mönster. Börjar du tänka på en sak du vill köpa, bryt den tanken och tänk på något annat. Träna? Yoga? Meditera?
Jag vet. Men inte bara att göra. Skulle hellre vilja jobba än att vara ledig 3 dagar varannan vecka då jag har inget att göra. Lätt att hamna i såna tankemönster när man sitter hemma ensam och är rastlös.
 

Myra

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 477
Moderator
Årets mest hjälpsamma
Blev medlem
30 Juni 2015
Meddelanden
10 078
Mottagna reaktioner
6 661
Poäng
4 477
Jag vet. Men inte bara att göra. Skulle hellre vilja jobba än att vara ledig 3 dagar varannan vecka då jag har inget att göra. Lätt att hamna i såna tankemönster när man sitter hemma ensam och är rastlös.
Kan verkligen rekommendera att skaffa extrajobb. Det har räddat mig. I maj har jag jobbat ihop (extra) 20 000 kr brutto, har jobbat ca 130 timmar extra.
Som du säger, tre lediga dagar kan vara bra men själv får jag ångest av att vara ledig när jag vet att jag kan jobba extra och hjälpa mig själv framåt med ekonomin!
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp