• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Lendo - Forumets favorit
2. Compricer - Jämför lån (ny)
3. Zmarta - Ett bra alternativ
4. Flexkontot - Nu med Swish, ingen UC
5. Klaralån - Lån utan UC
6. Brixo - Lån utan UC
7. Loanstep - Lån utan UC
8. Banky - Lån utan UC
9. Nstart - Nystartslån
10. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
11. Binly - Lån utan UC

Årsbesked

Jonte8710

Kunnig medlem
Poäng: 317
Blev medlem
7 November 2018
Meddelanden
207
Mottagna reaktioner
125
Poäng
317
Hej Vänner,

Snart är det dags för årsbeskeden för året.
Någon som vet hur dessa kommer? Får man välja om man vill ha per post eller email?
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Lize

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 557
En av våra mest kunniga
Blev medlem
30 Januari 2013
Meddelanden
3 117
Mottagna reaktioner
2 499
Poäng
1 557
Många skickar inte ut kontrolluppgifterna på ränta, det är i varje fall min erfarenhet från denna års taxering. Man får vara glad om de orkar skicka in till Skatteverket.
 

A27

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 557
Blev medlem
7 September 2018
Meddelanden
1 073
Mottagna reaktioner
445
Poäng
557
nu har jag ingen större erfarenhet av mindre små skit kreditbolag, men jag har tidigare alltid fått en massa årsbesked via post från alla möjliga banker och arbetsgivare i januari. det ska bli intressant att se om några av dom kommer via Kivra i år (haft Kivra i mindre än ett år)

det vanliga är att epost inte ses som säkert i och med banksekretessen, och et blev inte bättre med det i och med GDPR
 

FarAway

V.I.P
Poäng: 497
Blev medlem
22 Oktober 2014
Meddelanden
871
Mottagna reaktioner
357
Poäng
497
nu har jag ingen större erfarenhet av mindre små skit kreditbolag, men jag har tidigare alltid fått en massa årsbesked via post från alla möjliga banker och arbetsgivare i januari. det ska bli intressant att se om några av dom kommer via Kivra i år (haft Kivra i mindre än ett år)

det vanliga är att epost inte ses som säkert i och med banksekretessen, och et blev inte bättre med det i och med GDPR
Håller med här. VÄLDIGT många skickar! Jag brukar få mycket per post också...
förvänta dig lite fler på kivra men fortfarande en hel del per post.
 

Kimsan72

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 3 907
Blev medlem
18 Augusti 2017
Meddelanden
5 952
Mottagna reaktioner
6 142
Poäng
3 907
Många skickar inte ut kontrolluppgifterna på ränta, det är i varje fall min erfarenhet från denna års taxering. Man får vara glad om de orkar skicka in till Skatteverket.

Låter icke bra alls! För mig är det av yttersta vikt att företagen skickar in mina ränteutgifter annars lär jag för första gången på många år, åka på kvarskatt då jag jämkade från mars till juli i år, men det var även i den vevan som jag samtidigt började ge upp & slutade betala på mina skulder...
Dock har jag nu via 5 månader med löneutmätning betalt in 98.110kr och troligtvis har det enkom bokförts på upplupna räntor, så det bör ju täcka jämkningen OM bolagen skickar in till Skatteverket, vill säga... :(
 

Lize

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 557
En av våra mest kunniga
Blev medlem
30 Januari 2013
Meddelanden
3 117
Mottagna reaktioner
2 499
Poäng
1 557
Låter icke bra alls! För mig är det av yttersta vikt att företagen skickar in mina ränteutgifter annars lär jag för första gången på många år, åka på kvarskatt då jag jämkade från mars till juli i år, men det var även i den vevan som jag samtidigt började ge upp & slutade betala på mina skulder...
Dock har jag nu via 5 månader med löneutmätning betalt in 98.110kr och troligtvis har det enkom bokförts på upplupna räntor, så det bör ju täcka jämkningen OM bolagen skickar in till Skatteverket, vill säga... :(
Nej, jag var riktigt förvånad själv hur lite det kom i lådan. Dock hade jag själv koll på vilka som skulle lämna ränteuppgifter, tyvärr har man inte lika bra koll på hur mycket när man har löneutmätning. Fick några få via mejlen, det kontot har jag haft sedan urminnes tider.
 

Kimsan72

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 3 907
Blev medlem
18 Augusti 2017
Meddelanden
5 952
Mottagna reaktioner
6 142
Poäng
3 907
Nej, jag var riktigt förvånad själv hur lite det kom i lådan. Dock hade jag själv koll på vilka som skulle lämna ränteuppgifter, tyvärr har man inte lika bra koll på hur mycket när man har löneutmätning. Fick några få via mejlen, det kontot har jag haft sedan urminnes tider.

...men jag tänker att de bolag som har lämnat in uppgifter finns redovisade på Deklarationen och övriga som inte finns med, får jag väll jaga med blåslampa och därefter själv inkludera i deklarationen... Det får man väll göra?!
Jag har stenkoll på vilka borgenärerna är. Dock har jag, som Du även gör gällande, ingen som helst koll på hur mina inbetalningar fördelas avseende upplupna räntor och kapitalbelopp, men mest troligt att avräkning enkom sker på just räntan... :(
 

FarAway

V.I.P
Poäng: 497
Blev medlem
22 Oktober 2014
Meddelanden
871
Mottagna reaktioner
357
Poäng
497
självklart ska man ha koll och absolut finns de (?) som inte sköter sig men det är nog näst till inga. men jag har aldrig behövt tänka på det eller oroa mig över det.
Kommer komma på båda post och kivra samt email.
 

FarAway

V.I.P
Poäng: 497
Blev medlem
22 Oktober 2014
Meddelanden
871
Mottagna reaktioner
357
Poäng
497
självklart ska man ha koll och absolut finns de (?) som inte sköter sig men det är nog näst till inga. men jag har aldrig behövt tänka på det eller oroa mig över det.
Kommer komma på båda post och kivra samt email.
Dock har jag inte haft de små skit företagen.
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp