Den meningen du skrev där är vad jag tror är problemet hos i princip alla med spelmissbruk, beroendet finns knappt för en när man vunnit stora pengar, att sluta finns inte då eftersom så länge man har ett saldo mår man ju bra. Tills det slår 0. Då börjar man inse "Vad har jag gjort". Det är så jag fått det förklarat och kan känna igen det från mina tider. Har man 50 kronor på kontot ska det ju bli 50 miljoner av den 50-lappen.
Det andra du nämner är även korrekt, man börjar tänka i %. Har man 500.000 kr på spelkontot är det inte så att man börjar spela för 500 kr per sport kupong exempelvis, då ska det spelas för 10.000 sek eller 50.000 sek om inte mer.
Samma anledning som fick mig personligen att sluta, såg kontot växa på andra sätt, jämförde med kontoutdrag från när man spelade att alltid nolla kontot är inget man vill tillbaks till ingen mår bra av att ha 0 kr på kontot. Man mår verkligen bra att ha ett skönt belopp på kontot då slipper man all stress, skiter nåt sig har man råd betala så man klarar sig det är en stor motivation, kunna åka på resor utan att räkna pengar, slippa stress över räkningar, det där är en vinst i sig. Sen kan ingen neka pengar är viktigt, men tiden? All tid man la vid skärmen, snacka om slöseri. Livsstilen, personlighetsförändringen. Det är väldigt genomruttet det med spelmissbruk.
Förresten, att du hamnat igen i spelandet se det inte som du är på ruta 1, detta kanske du lärt dig redan. Men se det som ett litet steg bakåt och hur du hanterar det nu är avgörande. Gräver du djupare, eller tar det bara någon liten stund för dig att avsluta det, det är inte värt det, du klarar det. Ord på ett forum kommer inte hjälpa dig men fundera för dig själv varför du inte ska spela, hitta viljan till det.