• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Lendo - Forumets favorit
2. Zmarta - Ett bra alternativ
3. Sambla - Jämförelsetjänst
4. Flexkontot - Swish-utbetalning, ingen UC
5. Klaralån - Lån utan UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Banky - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Lumify - Lån utan UC

Återtagande utav bil - erfarenheter?

tavelramen

V.I.P
Poäng: 327
Blev medlem
27 Februari 2018
Meddelanden
474
Mottagna reaktioner
125
Poäng
327
Någon här som har varit med om återtagande utav bil där bilen varit säkerhet för ett billån?
Hur lång tid har det tagit? Hur hör de av sig? Får man reda på när eller dyker de bara upp? Är det kronofogden eller tex då dnb som kommer? Läst någonstans att det brukar krävas att man ligger efter med 10-15% utav lånesumman innan de kan göra återkrav men detta verkar mer vara någon typ utan riktlinje, har inte hittat någon info för respektive bolag.
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
25 847
Mottagna reaktioner
12 597
Poäng
9 787
De flesta återtagningarna görs vad jag vet av inkassobolagen. Är inte särskilt många som når min sektion i alla fall
 

Anam

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 527
Blev medlem
8 Maj 2020
Meddelanden
2 569
Mottagna reaktioner
2 458
Poäng
1 527
En bekant till mig var med om detta.
Dock var det rätt längesen. Men i den händelsen låg han efter med ca 3 inbetalningar till lånet och de hade inte skickats till inkasso ännu. Och då var det bilfirman som han köpte bilen på som åkte och hämtade bilen hemma hos honom. De tog emot bilen och lånet skrevs av vad ja fattade som plus att han fick skriva på ägarpappret igen om ägarbyte vid hämtning och lämna nycklarna.
Gick på typ 5 minuter.
 

KassaKon

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 277
Blev medlem
30 Januari 2019
Meddelanden
2 792
Mottagna reaktioner
1 820
Poäng
1 277
Fick min återtagen, men det är typ 10 år sedan. Kommer inte ihåg om det var Santander själva eller ett inkassobolag som ringde och så bestämde vi var och när jag skulle återlämna bilen.

Fick en restskuld också.
 

tavelramen

V.I.P
Poäng: 327
Blev medlem
27 Februari 2018
Meddelanden
474
Mottagna reaktioner
125
Poäng
327
Skall återkomma här sedan hur det gick till:)
 

Kalle14

Kunnig medlem
Poäng: 147
Blev medlem
10 Augusti 2019
Meddelanden
237
Mottagna reaktioner
32
Poäng
147
såhär ligger de till med återtagande av en bil. Bolaget , låneinstitut anmäler bilen som körförbud eller stulen, dvs du får köra den tills du blir stoppad. Dvs på egen risk, när du blir stoppad för kontroll så kommer polisen ta bilen och bärga den till ägaren tills du betalt.
 

tavelramen

V.I.P
Poäng: 327
Blev medlem
27 Februari 2018
Meddelanden
474
Mottagna reaktioner
125
Poäng
327
Men om man inte blir stoppad och bilen bar står? Nån gång måste ju någon vilja hämta den
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
25 847
Mottagna reaktioner
12 597
Poäng
9 787
såhär ligger de till med återtagande av en bil. Bolaget , låneinstitut anmäler bilen som körförbud eller stulen, dvs du får köra den tills du blir stoppad. Dvs på egen risk, när du blir stoppad för kontroll så kommer polisen ta bilen och bärga den till ägaren tills du betalt.

Det tillvägagångssättet har jag aldrig hört talas om. Har du någon källa på det här? Det låter ju lite konstigt att stöldanmäla något som inte är stulet som man inte äger, men har rätt att återta. Har aldrig hört någon polis nämna något sånt här heller.
 

Bramserud

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 747
Blev medlem
7 Augusti 2017
Meddelanden
1 658
Mottagna reaktioner
836
Poäng
747
såhär ligger de till med återtagande av en bil. Bolaget , låneinstitut anmäler bilen som körförbud eller stulen, dvs du får köra den tills du blir stoppad. Dvs på egen risk, när du blir stoppad för kontroll så kommer polisen ta bilen och bärga den till ägaren tills du betalt.

Det är naturligtvis inte lagligt att anmäla bilen stulen om den inte är det. Och funkar det inte dåligt om den blir stoppad och föraren är registrerad som ägare på bilen?

"Anmäla körförbud" har jag aldrig hört talas om. Hur gör man det?

Det låter som att du har livlig fantasi tycker jag.
 

Kalle14

Kunnig medlem
Poäng: 147
Blev medlem
10 Augusti 2019
Meddelanden
237
Mottagna reaktioner
32
Poäng
147
konstigt de hände mig :) så en livlig fantasi borde ja kanske ha, då jag upplevt detta själv. Bolaget, dvs tex AUDI anmäler bilen för stulen, dvs även om du är ägare, så när du blir stoppad så finns det en anmärkning på den.
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp