• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Lendo - Forumets favorit
2. Zmarta - Ett bra alternativ
3. Sambla - Jämförelsetjänst
4. Flexkontot - Swish-utbetalning, ingen UC
5. Klaralån - Lån utan UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Banky - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Lumify - Lån utan UC

Åtgärder Hög inflation, stigande räntor m m

A27

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 557
Blev medlem
7 September 2018
Meddelanden
1 073
Mottagna reaktioner
445
Poäng
557
Ja SvD betalar nog inte ut någon ersättning om man har 10 grader och nåt går sönder. Jag förlitar mig på försäkringsbolagen.
SvD verkar ju bara ha kopierat det som Folksam skrev.
inget går sönder vid 10 grader men man klarar inte lika långa strömavbrott då
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Myra

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 477
Moderator
Årets mest hjälpsamma
Blev medlem
30 Juni 2015
Meddelanden
10 078
Mottagna reaktioner
6 661
Poäng
4 477
Hörrni... detta kan vara ett tips, men frågan är om det är bra!
Finns det ngn här som har tagit ut sitt ips vid 55 år? Måste man välja att ta ut det på minst 5 år? Man får väl inte ta ut allt på en gång? Hur var det?
Då jag med jämna mellanrum glömmer bort att jag har ett ips (ca 170 000 kr nu efter att börsen gått dåligt ett tag) så kom jag ihåg det nu och frågan är hur jag ska göra med det. Jag är inte ute efter att bränna pengarna utan att få ut så mkt som möjligt på bästa sätt.
 

Squashen

V.I.P
Poäng: 607
Blev medlem
22 December 2021
Meddelanden
733
Mottagna reaktioner
686
Poäng
607
Hörrni... detta kan vara ett tips, men frågan är om det är bra!
Finns det ngn här som har tagit ut sitt ips vid 55 år? Måste man välja att ta ut det på minst 5 år? Man får väl inte ta ut allt på en gång? Hur var det?
Då jag med jämna mellanrum glömmer bort att jag har ett ips (ca 170 000 kr nu efter att börsen gått dåligt ett tag) så kom jag ihåg det nu och frågan är hur jag ska göra med det. Jag är inte ute efter att bränna pengarna utan att få ut så mkt som möjligt på bästa sätt.
Samtidigt, väga kostnaderna för ens lån mot förväntad värdeutveckling. Man ska ju få bra avkastning om det ska löna sig att inte lösa ut lån till 10%++. Lånens ränta är ju på nåt sätt ett minimum och något man vet att man kommer ha. Avkastningen är inte säker och ska väl dessutom skattas antar jag
 

Myra

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 477
Moderator
Årets mest hjälpsamma
Blev medlem
30 Juni 2015
Meddelanden
10 078
Mottagna reaktioner
6 661
Poäng
4 477
Samtidigt, väga kostnaderna för ens lån mot förväntad värdeutveckling. Man ska ju få bra avkastning om det ska löna sig att inte lösa ut lån till 10%++. Lånens ränta är ju på nåt sätt ett minimum och något man vet att man kommer ha. Avkastningen är inte säker och ska väl dessutom skattas antar jag
Yes det kommer bli skatt på det. Har faktiskt flera lån där räntan är 27% :'( som jag dessutom inte prioriterar att betala snabbare utan prioriterar sambons lån när jag kör snöbollsmetoden.
Å andra sidan skulle jag hellre vilja ha ips som buffert och inte lägga allt på lån.

Nån som vet reglerna för uttag vid 55?
 

Myra

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 477
Moderator
Årets mest hjälpsamma
Blev medlem
30 Juni 2015
Meddelanden
10 078
Mottagna reaktioner
6 661
Poäng
4 477
Det är uttag på minst 5 år som gäller verkar det som. Så om vi säger att jag tar ut 171 000 kr under fem år så blir det 2850 kr före skatt. Då blir det inte så mkt kvar/månad. Hade varit annat om man fick ta ut allt. Då kanske det är bättre att vänta tills det är dags att binda om bolånet ifall det är kris då.

Men som sagt, om ngn har tagit ut sitt ips fr 55 år skriv gärna.
 

MissGrace

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 837
Blev medlem
14 Juli 2020
Meddelanden
1 027
Mottagna reaktioner
1 218
Poäng
837
Vi har precis renoverat och bytt fönster. Det kommer ge mkt . Vi kommer inte ha några element i vardagsrummet då vi har öppen spis som står för värmen där,
Sen ska vi även täta ytterdörren bättre under kommande månad.
Jag funderar på att vi ska sluta torktumla , det är ngt som bara är lyx känner jag och vi ändå bara två vuxna i hushållet.
Planera matinköp är a och o helt klart. Och försöker så lite svinn som möjligt.
Vi har fast pris på elen över hela året för att slippa tuffa överraskningar.
 

Jonn

Aktiv medlem
Poäng: 47
Blev medlem
17 Augusti 2022
Meddelanden
21
Mottagna reaktioner
19
Poäng
47
Tipsar om apparna Karma och Too Good to go. Använder de flitigt. Särskilt Too Good To Go. 1 gång i veckan köper jag 8 enormt goda mackor (med brie, salami, ost, skinka m m) för 59kr fr ett fik nära jobbet och delar ut mackorna till de hemlösa som brukar hänga i krokarna och sparar en till mig. Win win för tre parter.
Alltså du får mig verkligen att återfå tilltron till mänskligheten. Du ger alltid fina råd och sprider bara god karma!
 

Myra

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 477
Moderator
Årets mest hjälpsamma
Blev medlem
30 Juni 2015
Meddelanden
10 078
Mottagna reaktioner
6 661
Poäng
4 477
Lägger till här @Kraputt -s tips om att göra eget Bregott.
Nån som gjort det?
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp