• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Lendo - Forumets favorit
2. Zmarta - Ett bra alternativ
3. Sambla - Jämförelsetjänst
4. Flexkontot - Swish-utbetalning, ingen UC
5. Klaralån - Lån utan UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Banky - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Lumify - Lån utan UC

Åtgärder Hög inflation, stigande räntor m m

Lippe

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 997
Blev medlem
12 Juli 2018
Meddelanden
2 200
Mottagna reaktioner
1 273
Poäng
997
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Lippe

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 997
Blev medlem
12 Juli 2018
Meddelanden
2 200
Mottagna reaktioner
1 273
Poäng
997
Ja många oroande siffror på slutet. Just nu lutar det åt en räntehöjning med 0,75 % den 26 april.
 

onetwo

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 817
Blev medlem
15 Januari 2019
Meddelanden
2 420
Mottagna reaktioner
995
Poäng
817
Ja många oroande siffror på slutet. Just nu lutar det åt en räntehöjning med 0,75 % den 26 april.
Inte orimligt, men effekter av detta är relativt långsamma.

Vi kommer se rätt stora effekter dock senare nästa år då större delen av alla bundna avtal löper ut, men vi kommer även få en lönespiral snart också.

Blev arg när jag såg fackens mål för löneförhandling, spott i ansiktet på deras medlemmar.
 

Lippe

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 997
Blev medlem
12 Juli 2018
Meddelanden
2 200
Mottagna reaktioner
1 273
Poäng
997
Inte orimligt, men effekter av detta är relativt långsamma.

Vi kommer se rätt stora effekter dock senare nästa år då större delen av alla bundna avtal löper ut, men vi kommer även få en lönespiral snart också.

Blev arg när jag såg fackens mål för löneförhandling, spott i ansiktet på deras medlemmar.

Fast om lönerna ska öka med 10 % kommer det spä på inflationen än mer, och där med än fler räntehöjningar. Detta är en ond spiral som man vill undvika att fastna i.
Så löneökningar på 3-4 % bedömer jag är rimliga i år och bygger på att riksbanken för allt den kan för att få ner inflationen till målet.

Sen borde politiken göra mer nu för de som verkligen behöver det. Inga generella stöd, utan riktade stöd till de som nu har det riktigt tufft (alltså att klara maten på bordet).
 

Brorsan

V.I.P
Poäng: 617
Blev medlem
12 Maj 2019
Meddelanden
975
Mottagna reaktioner
627
Poäng
617
Fast om lönerna ska öka med 10 % kommer det spä på inflationen än mer, och där med än fler räntehöjningar. Detta är en ond spiral som man vill undvika att fastna i.
Så löneökningar på 3-4 % bedömer jag är rimliga i år och bygger på att riksbanken för allt den kan för att få ner inflationen till målet.

Sen borde politiken göra mer nu för de som verkligen behöver det. Inga generella stöd, utan riktade stöd till de som nu har det riktigt tufft (alltså att klara maten på bordet).
Det är dock inte fackets uppgift att försvara inflationsmålet, de ska tillvara sina medlemmars bästa vid förhandlingsbordet.
 

Lippe

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 997
Blev medlem
12 Juli 2018
Meddelanden
2 200
Mottagna reaktioner
1 273
Poäng
997
Det är dock inte fackets uppgift att försvara inflationsmålet, de ska tillvara sina medlemmars bästa vid förhandlingsbordet.

Jo, och medlemmarnas bästa är inte att hamna i en inflationsspiral. Det kan vara gott nu att få 10 % i löneökning, men på sikt är det förödande. Hög inflation under lång tid är det värsta som finns för ekonomin.
 

Myra

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 477
Moderator
Årets mest hjälpsamma
Blev medlem
30 Juni 2015
Meddelanden
10 082
Mottagna reaktioner
6 661
Poäng
4 477
Fast om lönerna ska öka med 10 % kommer det spä på inflationen än mer, och där med än fler räntehöjningar. Detta är en ond spiral som man vill undvika att fastna i.
Så löneökningar på 3-4 % bedömer jag är rimliga i år och bygger på att riksbanken för allt den kan för att få ner inflationen till målet.

Sen borde politiken göra mer nu för de som verkligen behöver det. Inga generella stöd, utan riktade stöd till de som nu har det riktigt tufft (alltså att klara maten på bordet).
Håller med om lönerna! (Ja om det andra också).
 

Myra

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 477
Moderator
Årets mest hjälpsamma
Blev medlem
30 Juni 2015
Meddelanden
10 082
Mottagna reaktioner
6 661
Poäng
4 477
Det är dock inte fackets uppgift att försvara inflationsmålet, de ska tillvara sina medlemmars bästa vid förhandlingsbordet.

Löneförhandlingarna är inte isolerade utan sker i den verklighet vi har just nu med hög inflation.
 

onetwo

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 817
Blev medlem
15 Januari 2019
Meddelanden
2 420
Mottagna reaktioner
995
Poäng
817
Fast om lönerna ska öka med 10 % kommer det spä på inflationen än mer, och där med än fler räntehöjningar. Detta är en ond spiral som man vill undvika att fastna i.
Så löneökningar på 3-4 % bedömer jag är rimliga i år och bygger på att riksbanken för allt den kan för att få ner inflationen till målet.

Sen borde politiken göra mer nu för de som verkligen behöver det. Inga generella stöd, utan riktade stöd till de som nu har det riktigt tufft (alltså att klara maten på bordet).

Ta ditt solidariska ansvar du då, min lön ska upp. :)

Politiken? Dom ger bidrag utan produktivitet, det SKAPAR inflation.

Folk fattar inte idag vad inflation är ens, tröttsamt. Inflationen kommer inte gå någonstans den är här för att stanna, tar många år detta.
 
Senast ändrad:

onetwo

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 817
Blev medlem
15 Januari 2019
Meddelanden
2 420
Mottagna reaktioner
995
Poäng
817
Ännu ny inflation data, men visst löner bör inte justeras, utan top line ska vi till företag?.

eller sänka skatter för folk som arbetar?

endel banker går under nu, rent krasst likviditet av låg räntemiljö, men ingen klagar på det heller, direkt


För folk förstår inte det heller, Matbutiken är boven i media.

För någonting positivt, olja har gjort bra vändning, och enorma positioner likviderade i veckan, tror möjligen inflation avtar en kortstund under sommaren, q2-3.

tror efter den stabiliseras på en högre nivå än target.

Finns även en större risk men inte ännu.

Generellt räknar jag med 5-8% y/y 2023.
Risken inte på nedsidan.
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp