• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Lendo - Forumets favorit
2. Compricer - Jämför lån (ny)
3. Zmarta - Ett bra alternativ
4. Kontantfinans - Swish-utbetalning, ingen UC
5. Klaralån - Lån utan UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Loanstep - Lån utan UC
9. Banky - Lån utan UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Lumify - Lån utan UC

Överklaga ett avslag på skuldsanering

Gogs

Viktig medlem
Poäng: 102
Blev medlem
2 Oktober 2017
Meddelanden
75
Mottagna reaktioner
19
Poäng
102
Gogs, ursäkta att jag frågar, men om skulderna är från husförsäljning gjord redan 1998, så måste Du ju iallafall vara lite till åldern kommen, eller? Har Du levt med löneutmätning ända sedan dess och dom tycker att Du ska fortsätta med det i ytterligare 15 år...?! Kan det verkligen stämma... Tjänar Du bra?
Min skuldsättning började 98 med 1a försäljningen som tvingades bli när priserna gått ner. Sen har det blivit flera separeringar med nya fastigetsförsäljningar. Skulderna härrör sig från detta fortfarande. Nej, jag har inte haft utmätning sen dess. Gammal, nja.. 50 år.
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Kimsan72

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 3 907
Blev medlem
18 Augusti 2017
Meddelanden
5 955
Mottagna reaktioner
6 148
Poäng
3 907
Min skuldsättning började 98 med 1a försäljningen som tvingades bli när priserna gått ner. Sen har det blivit flera separeringar med nya fastigetsförsäljningar. Skulderna härrör sig från detta fortfarande. Nej, jag har inte haft utmätning sen dess. Gammal, nja.. 50 år.

Hihi...sorry, jag menade inte att du var typ "gammal" i exakta ordalag... tänkte mer att Du inte var typ i 30 års åldern... ;) ! Jag är själv 48 år och känner mig ung i både kropp och själ... :)
Dock tänker jag som så att om man är uppe i vår ålder med skulder i miljonklassen, så undrar jag likväl hur dessa skall hinna återbetalas? Jag ser flertalet här ute med skulder på runt 700tkr och som är yngre än oss, som likväl har fått sanering... jag förstår att det finns många parametrar som KF tar hänsyn till i sin bedömning, men om man ska kunna bli av med skulder i miljon klassen, så krävs nog en duktigt hög lön...för som sagt, med löneutmätning, så tickar väll räntorna på hela tiden...eller?
 

Klar_fd_Släpptallt

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 367
Blev medlem
6 Mars 2016
Meddelanden
1 656
Mottagna reaktioner
2 115
Poäng
1 367
Min skuldsättning började 98 med 1a försäljningen som tvingades bli när priserna gått ner. Sen har det blivit flera separeringar med nya fastigetsförsäljningar. Skulderna härrör sig från detta fortfarande. Nej, jag har inte haft utmätning sen dess. Gammal, nja.. 50 år.
50 är ju fan ingen ålder på en häst ;). Är själv 51 :)
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
26 521
Mottagna reaktioner
12 900
Poäng
9 787
Maila kfm. Men skriv att mailet är till tingsrätten
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
26 521
Mottagna reaktioner
12 900
Poäng
9 787
De tycker att jag kan avbetala inom rimlig tid (15år) men de har inte sett på helheten eftersom skulderna kommer från reaförluster på fastighet 1998 pga skillsmässa. Hade nästan förstått att de skulle ge avslag men kommer överklaga då skuldsättningen redan är lång. Dessutom har mina barn tvingats ha en skuldsatt förälder hela deras liv så de har inte heller sett på barn perspektivet vilket lagen kräver.

Prövning sker i två steg
Först: är gäldenären kvalificerat insolvent?
Sen: är det skäligt utifrån bla personliga förhållanden.

Du har som jag förstår det fått stopp på punkt 1.
Då prövas inte punkt två, eller prövningen saknar betydelse eftersom grundkravet inte uppfylls.
 

Terry_

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 8 917
En av våra mest hjälpsamma
En av våra mest kunniga
Blev medlem
31 Augusti 2012
Meddelanden
19 358
Mottagna reaktioner
13 444
Poäng
8 917
Märkligt ändå, är du skyldig över 1 miljon kronor och 50 år då måste du sitta på en jävla mäktig lön om du ska kunna betala av det. Med räntor och skit blir den millen lätt två över 15 år.
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
26 521
Mottagna reaktioner
12 900
Poäng
9 787
Märkligt ändå, är du skyldig över 1 miljon kronor och 50 år då måste du sitta på en jävla mäktig lön om du ska kunna betala av det. Med räntor och skit blir den millen lätt två över 15 år.

Dom verkar ju ha räknat på saken, eller så finns någon tillgång som bör avyttras först.
 

Terry_

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 8 917
En av våra mest hjälpsamma
En av våra mest kunniga
Blev medlem
31 Augusti 2012
Meddelanden
19 358
Mottagna reaktioner
13 444
Poäng
8 917
Dom verkar ju ha räknat på saken, eller så finns någon tillgång som bör avyttras först.

Det framgick inte någonstans i tråden så jag antog att han inte satt med någon fastighet utav större värde eller andra grejer.
Men visst, är hans skuld med låg ränta och han betalar 10.000 i månaden så kan väl matematiken stämma.
 

Gogs

Viktig medlem
Poäng: 102
Blev medlem
2 Oktober 2017
Meddelanden
75
Mottagna reaktioner
19
Poäng
102
Maila kfm. Men skriv att mailet är till tingsrätten
Jag överväger det.
Men om tinget godkänner min överklagan så blir det inte samma handläggare utan en ny, eller är det tinget som nu bestämmer om ett inledande?
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
26 521
Mottagna reaktioner
12 900
Poäng
9 787
Jag överväger det.
Men om tinget godkänner min överklagan så blir det inte samma handläggare utan en ny, eller är det tinget som nu bestämmer om ett inledande?

Jag vet inte hur dom brukar formulera.. skulle gissa att om du får rätt så förvisas ärendet till kfm, kan stå något i stil med "tingsrätten bestämmer att det föreligger föeutsättningar för gogs att skuldsanering inleds. Det ankommer på kronofogden att vidta åtgärder med anledning av detta beslut"
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp